کد خبر: 847812
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷
معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا با اشاره به تهدید جدی باج‌گیران فضای مجازی از مردم خواست تا به باج افزارها باج ندهند.
ميزان: سرهنگ حسین رمضانی اظهار کرد: باج افزار ها یکی از انواع بدافزارهای نوظهور و خطرناک می باشد که فعالیت آنها در سال های اخیر رو به ازدیاد گذاشته و مقابله با آنها نیز مشکل شده است.

وی ادامه داد: این دسته از بد افزارها پس از رخنه به رایانه فرد قربانی و رمزنگارهای فایل های مهم موجود بر روی آن دسترسی کاربر را به فایلهای اصلی خود و محتوای آنها محدود می نماید و پیام هایی را مبنی درخواست وجه جهت رمزگشایی فایلها به قربانی نمایش می دهد و بازه زمانی را به منظور پرداخت باج برای او تعیین می‌کند .

این مقام مسئول ادامه داد: به طور معمول باج افزارها از طریق اجرای فایل های آلوده الصاق شده به نامه های الکترونیکی و یا بازدید از وب سایت‌های آلوده به سیستم قربانی راه می‌یابند و برخی از اوقات این عمل از طریق انتخاب فرد قربانی و از طریق مهندسی اجتماعی رخ دهد، از جمله باج افزارهای شناخته شده می‌توان به Reveton, Cryptolocker,Cryptowall, Dharma,Cerber و... اشاره کرد .

رمضانی افزود: باج افزارها معمولا اقدام به رمز نگاری فایل‌ها با پسوند های خاص ومهم همچون PDF,DOC,DOCX,PPT,JPG,TXT, JPEGو ...که از اهمیت بیشتری برای کاربران برخوردار هستند، می کنند تا از این طریق قربانیان را مجبور به پرداخت باج کنند.

معاون اموربین الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا بیان داشت: باج افزارها به منظور جلوگیری از ردیابی، مبلغ درخواستی از قربانیان را بصورت BITCOIN و یا سایر ارزهای مجازی دریافت می‌کنند.

رمضانی گفت: برابر گزارش های مراکز رسمی بین المللی مقایله با جرایم سایبری باج افزارها در سال 2016 خسارتهای مادی و معنوی بسیار بالایی به کاربران حقیق و حقوقی در فضای سایبر وارد ساخته اند و اصلی ترین اهداف نسل جدید باج افزارها را سازمان های دولتی،موسسات مالی و بانکی، مراکز آموزشی، مراکز درمانی و شرکت ها تشکیل می دهند زیرا از این طریق مبالغ بیشتری نصیب مجرمان سایبری می‌شود .

معاون اموربین الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا از کاربران وقربانیان اینگونه بد افزارها خواست از پرداخت باج به مجرمان سایبری خودداری کنند زیرا در صورت پرداخت باج نیز تضمینی برای رمزگشایی فایلها وجود ندارد .

این مقام مسئول در خاتمه به شهروندان توصیه کرد در صورت مواجهه با باج افزارها و هرگونه درخواست باج موضوع را از طریق وی سایت پلیس فتا به آدرس WWW.CYBERPOLICE.IR به این پلیس منعکس کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار