کد خبر: 847779
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹
محققان در انگلستان بر روی ۴۵۰۰ کودک در حال مشاهده تلویزیون، تحقیقاتی انجام دادند و بعد از تحلیل نتایج متوجه شدند کودکانی که به صفحه نمایشگر نزدیک‌تر هستند، خطر ابتلا به دیابت نوع دو آنها را تهدید می‌کند.
فرزند شما معمولاً چند ساعت پای تلویزیون است؟ چقدر برنامه و کارتون می‌بیند؟ کودک شما در چه فاصله‌ای تلویزیون می‌بیند؟ ۳ متر؟ ۲ متر؟ کمتر؟ پس حتماً این مطلب را بخوانید.

بیشتر از ۳ ساعت ممنوع!

در میان سرگرمی‌هایی که کودکان در اوقات فراغت خود انتخاب می‌کنند، استفاده از رسانه‌های تصویری بالاترین طرفدار را دارد. در مطالعاتی که اخیراً انجام شده است، کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که اگر زمان استفاده از تلویزیون، رایانه یا بازی‌های تلویزیونی به ۳ ساعت یا بیشتر از آن برسد، خطر احتمال ابتلای فرزند شما به دیابت نوع دوم نیز افزایش پیدا خواهد کرد. همان طور که خیره شدن به صفحه نمایش برای بزرگسالان تهدیدی است برای ابتلا به این بیماری، احتمال خطر ابتلای کودکان به این بیماری نیز با افزایش تماشای رسانه‌های تصویری بیشتر می‌شود. محققان در انگلستان بر روی ۴۵۰۰ کودک در حال مشاهده تلویزیون، تحقیقاتی انجام دادند و بعد از تحلیل نتایج متوجه شدند کودکانی که به صفحه نمایشگر نزدیک‌تر هستند، خطر ابتلا به دیابت نوع دو آنها را تهدید می کند. در بدن این کودکان علایمی وجود دارد که نشان می‌دهد بعد از مصرف شکر قادر نیستند این ماده غذایی را خوب هضم کنند و به شرایط مقاوم در برابر انسولین مستعد شوند.
 
 
«مارک ترمبلی»، یکی از متخصصان علم پزشکی که پیرامون رابطه چاقی و زندگی سالم در دوران کودکی تحقیق می‌کند، معتقد است دیدن بیش از حد رسانه‌های تصویری برای همه مردم اعم از بزرگسال و کودک مضر است. کودکان امریکایی زمان زیادی را در مقابل صفحه نمایشگر صرف می‌کنند. گزارشی دیگر که در سال ۲۰۱۵ منتشر شده، نشان می‌دهد که نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله به طور میانگین ۹ ساعت از وقت خود را در طول روز در مقابل رایانه یا گوشی‌های هوشمند و یا رسانه‌های دیجیتال صرف می‌کنند؛ مثلاً بازی‌های کامپیوتری انجام می‌دهند و یا مشغول دیدن فیلم می‌شوند. این زمان‌بندی در  کودکان ۶ تا ۸ سال به۶ ساعت در روز می‌رسد. با این اوصاف می‌توانیم بگوییم کنترل زندگی از دستان‌مان خارج شده است و حفظ تعادل در زندگی سالم را از دست داده‌ایم. 

امان از تلویزیون!

تحقیقات دیگری نشان می‌دهد، بین ساعات صرف شده در مقابل صفحات نمایش و بالارفتن چربی خون ارتباط مستقیم وجود دارد. یعنی هر اندازه ساعات بیشتری را مقابل صفحه نمایش تلویزیون صرف کنید؛ شما احتمالاً چربی خون بیشتری دارید. پزشکان برای کسب نتایج لازم از این ارتباط، از شاخصه‌ای در بدن برای تناسب بین قد و وزن در بین نوجوانان ۹ تا۱۶ سال کمک گرفته‌اند. آنها در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ درباره سلامت قلب کودکان ۹ تا ۱۰ ساله مدارس ابتدایی شهرهای لندن بیرمنگام و لستر تحقیقاتی انجام دادند. از بچه‌ها خواسته شد تا بگویند در طول روز چند ساعت زمان را صرف تماشای تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای می‌کنند؟ 
 
تماشای تلویزیون 
 
نتیجه‌ای که محققان به آن رسیدند، شگفت‌آور بود: آن دسته از کودکانی که ۳ ساعت زمان را صرف نگاه کردن به صفحه‌های نمایش کرده‌ا‌ند، نسبت به کودکانی که یک ساعت زمان برای این کار می‌گذارند، ۱۱ درصد احتمال مقاومت بدن‌شان نسبت به انسولین بیشتر است. چه چیزی بدتر از اینکه بدن یک کودک درمان یک بیماری را نپذیرد؟ مقاومت به انسولین یعنی عضلات، چربی‌ها و سلول‌های کبدی به انسولین پاسخ مثبت نمی‌دهند. انسولین، هورمونی است که سطح قند خون را در بدن کنترل می‌کند و تحریک آن عاملی  برای مبتلا شدن به دیابت نوع دو به شمار می‌رود. کودکان در معرض خطر ممکن است به پیری زودرس و ضخیم شدن و ایجاد جوش‌های چربی در پوست دچار شوند. مقاومت به انسولین، همچنین در کارکرد لیتین هورمون تنظیم‌کننده اشتها خلل وارد خواهد کرد. حتماً دیده‌اید که کودکانی که بیشتر تلویزیون می‌بینند، کمتر غذا می‌خوردند.

هشدار جدی است!

پس به طور کلی با کاهش زمان نگاه کردن به رسانه‌های تصویری جسم خود را در مقابل ابتلا به دیابت نوع دوم ایمن کرده‌ایم. البته لازم به ذکر است که نتایج حاصل از این تحقیقات، زمان نگاه کردن به صفحه نمایش را مؤثر می‌دانند؛ بنابراین استفاده از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها از این قاعده مستثنی هستند. چسبیدن به صفحه نمایش و دقت به آن به ویژه برای کودکان عادت خوبی نیست. هشدار افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم در کودکان جدی است؛ چرا که افراد مختلفی در سطح‌های تخصصی بالا روی این زمینه مطالعه کرده‌اند؛ بنابراین می‌توان گفت باید برای هشدار به مردم جهان نسبت به این بیماری، پرچم قرمز بلند کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار