کد خبر: 847674
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹
نگاهي به اسناد مالي پروژه‌هاي پارس جنوبي و نفتي نشان مي‌دهد اظهارات هفته گذشته معاون اول رئيس‌جمهور فاصله ۳۰ ميليارد دلاري با واقعيت دارد.
به گزارش مهر، شمارش معكوس براي برگزاري دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري آغاز و بازي با آمار و عددسازي به رويه‌اي خطرناك براي كشور تبديل شده است. اظهارات هفته گذشته اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهوري در مراسم بهره‌برداري از تصفيه خانه فاضلاب شهر پرند نيز در همين مسير توجهات را به خود جلب كرده است. اين مقام مسئول در اين مراسم به آماري كه درباره پيشرفت فيزيكي پروژه‌هاي پارس جنوبي در دولت يازدهم منتشر شده بود واكنش نشان داد اما به‌جاي آنكه به جزئيات پيشرفت پروژه‌ها در پارس جنوبي اشاره كند، اعلام كرد در دولت گذشته ۵۰ ميليارد دلار از طريق منابع بانك مركزي در اختيار شركت نيكو – بازوي بين‌المللي شركت ملي نفت – قرار گرفت و از اين مبلغ 2/7 ميليارد دلار به بابك زنجاني سپرده شد. اين در حالي است كه او در تاريخ ۲۰ تير ۹۵ در مراسم افتتاح نمايشگاه بورس، بانك و بيمه با اعلام كلي اين خبر گفته بود در آينده‌اي نزديك درباره ۵۰ ميليارد دلاري كه به يك شركت نفتي مستقر در خارج از كشور منتقل شده است، صحبت مي‌كند.
 
۳  اظهار نظر، ۳ اشتباه
حال و هواي انتخابات در كشور موجب شد تا جهانگيري هفته گذشته سعي كند به جزئيات بيشتري در اين باره بپردازد حال آنكه اظهارات او از اساس با واقعيات فاصله چشمگيري دارد، البته مشابه همين اظهارات در تاريخ ۲۴ خرداد سال ۹۴ در مصاحبه با روزنامه شرق از سوي اكبر تركان، مشاور رئيس‌جمهور و دبير شوراي عالي مناطق آزاد گفته شد. به گفته تركان ۳۵ ميليارد دلار از منابع كشور توسط نيكو ناپديد شده كه بعدها مشخص شد موضوع مورد اشاره او همان چيزي است كه جهانگيري را هم به ارائه آمار غلط متمايل كرده است. ولي الله سيف، رئيس كل بانك مركزي هم در تاريخ شوم مرداد ۹۴ كمي به واقعيت نزديك‌تر شد و ميزان منابع در دست نيكو را 24/5 ميليارد دلار اعلام كرد كه اين رقم نيز اشتباه بود. سه مقام ارشد دولت طي چند سال اخير سعي كرده‌اند درباره موضوع شركت نيكو به روشنگري بپردازند ولي ارقام اعلامي از سوي آنها بسيار متفاوت از حقايق ماجراست.
  
ديوان محاسبات چه مي‌گويد؟
 بر اساس گزارش تفريغ بودجه سال ۱۳۹۴(منتشر شده توسط ديوان محاسبات)، اصل تسهيلات پرداختي از سوي بانك مركزي به نيكو 610/848/000 ميليون ريال است كه با احتساب قيمت ارز در سال‌هاي پرداخت اين وام، معادل 20/2 ميليارد دلار است نه ۵۰‌ميليارد دلار. بزرگنمايي ۳۰ ميليارد دلاري جهانگيري در شرايطي انجام مي‌شود كه همه اين مبلغ 20/2 ميليارد دلاري به پروژه‌هاي نفتي اختصاص پيدا كرده است. وام 20/2 ميليارد دلاري كه جهانگيري آن را ۵۰‌ميليارد دلار عنوان كرده به تصويب شوراي ملي امنيت رسيده است كه بر اساس آن، طي چهار مرحله سپرده‌گذاري بانك مركزي در شركت نيكو – به نمايندگي از شركت ملي نفت – انجام شده كه مرحله نخست 2/2 ميليارد دلار، مرحله دوم ۳ ميليارد دلار، مرحله سوم ۵ ميليارد دلار و مرحله چهارم ۱۰ ميليارد دلار است. بر اساس اسناد موجود، بخش عظيمي از منابع مالي تعدادي از پروژه‌هاي ملي كه در زمان اين دولت به افتتاح رسيد، از محل همين وام بانك مركزي به شركت نيكو تأمين شده كه عبارت است از فاز ۱۲ ميدان پارس جنوبي، فاز ۱۹ ميدان پارس جنوبي، طرح توسعه لايه نفتي ميدان پارس جنوبي، ميدان نفتي آزادگان جنوبي و پالايشگاه ستاره خليج‌فارس، در حالي كه اگر چنين منابعي به پروژه‌ها تزريق نمي‌شد امروز هيچ يك از فازهاي پارس جنوبي و پروژه‌هاي غرب كارون به بهره‌برداري نمي‌رسيد تا دولت با افتخار از برابري توليد گاز ميان ايران و قطر سخن بگويد.
  
بابك زنجاني چقدر پول گرفت؟
به دليل محدوديت‌هاي بانك مركزي در نقل و انتقال منابع ارزي اين بانك در خارج از كشور در دوره تحريم‌هاي ظالمانه، راه‌هاي متعددي استفاده شد تا در امور كشور از جمله واردات كالاهاي اساسي مثل گندم يا كارسازي پول پيمانكاران پروژه‌ها، خللي ايجاد نشود. بر همين اساس نيز براي كارسازي مبلغي حدود 1/4 ميليارد يورو از شركت‌هاي پوششي بابك زنجاني استفاده شد كه از اين مبلغ حدود ۷۰۰ ميليون يورو يعني حدود ۵۰ درصد، توسط وي كارسازي و پرداخت شده و مبلغي حدود ۷۰۰ ميليون يورو كارسازي نشده است. در حالي كه معاون اول بر اين باور است كه 2/7 ميليارد دلار از محل وام ۵۰ ميليارد دلاري بانك مركزي به نيكو، به شركت‌هاي متعلق به بابك زنجاني پرداخت شده كه هم منشأ پول و هم ميزان به وضوح اشتباه است. نگاهي دقيق به اظهارات مقامات دولتي مؤيد اين مطلب است كه طي چند سال اخير سعي شده ميزان تزريق منابع مالي به پارس جنوبي سانسور شود، به‌طوري كه وزير نفت در نشست خبري كه به مناسبت افتتاح پنج فاز پارس جنوبي برگزار شد درباره ميزان تزريق منابع مالي به پارس جنوبي در دولت يازدهم پاسخ روشني ارائه نداد و به چند پروژه خاص اكتفا كرد و گفت همه چيز پول نيست.
منبع: مهـــر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
karim
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۳
0
0
سلام، با این توضیحات شما معلوم میشود که شما هم از دادگاه بابک زنجانی جلو افتادید و هم سهمی از پولهای شرکت نیکو و آقا بابک به شما هم رسیده که این جوری و غیر مستند همه را زیر سوال بردید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار