کد خبر: 847637
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۵
رد صلاحيت چهره‌هاي مشهور ورزشي شوراي شهر براي انتخابات 29 ارديبهشت
شنبه شب انتظار برخي اعضاي فعلي شوراي شهر تهران براي دريافت پيامک تأييد صلاحيت بي‌فايده بود، چهره‌هايي که حضور ورزشي‌ها در بين آنها پررنگ بود تا برخلاف دوره‌هاي قبل ورزشکاران معروف پشت در شوراي شهر تهران بمانند.
نویسنده: سعيد احمديان

در حالي شنبه شب با پايان کار بررسي صلاحيت‌هاي انتخابات شوراي شهر تهران، همه در انتظار نفرات تأييد شده بودند که حضور در ساختمان پررفت و آمد خيابان بهشت تهران در سال‌هاي اخير براي خيلي از قهرمانان و ورزشکاران معروف تبديل به هدفي شده بود که آنها پس از دوران بازنشستگي و خداحافظي از ورزش قهرماني در برنامه‌هايشان قرار داده بودند، چهره‌هايي که بدشان نمي‌آمد، پس از بيرون آوردن لباس‌هاي ورزشي، کت و شلوار بپوشند و روي صندلي‌هاي مديريتي شهر بنشينند تا همچنان در معرض نگاه‌ها باشند. علاقه ورزشي‌ها براي حضور در ساختمان خيابان بهشت سبب شد تا در چهار دوره گذشته از شوراي شهر، بعضي از چهره‌هاي سرشناس با استفاده از شهرت و معروفيتي که در ورزش به دست آورده بودند، با رأي مردم پايشان به شورا باز شد، هرچند همان روزها هم انتقاداتي نسبت به حضور اين افراد در ترکيب شوراها به گوش مي‌رسيد، قهرماناني که گفته مي‌شد تخصصي براي اداره شهر ندارند و تنها به خاطر افتخاراتي که در ورزش به دست آورده‌اند، توانسته‌اند شوراي شهري شوند. البته اين تنها مختص تهران نبود و در ساير شهرها هم ورزشکاران معروف بدشان نمي‌آمد که شانس‌شان را براي ورود به دنياي سياست امتحان کنند.
 
اين علاقه سبب شد تا در دوره‌هاي گذشته شوراي شهر، ورزشکاران نامداري حضور داشته باشند، در تهران اين حضور بيشتر از شهرهاي ديگر به چشم آمد، مسئله‌اي که از همان ابتدا سبب شد تا انتقادات زيادي نسبت به حضور اين افراد در شورايي که قرار است براي مديريت شهري تصميم‌گيري کند، شکل بگيرد. با اين حال دوره به دوره حضور ورزشي‌ها در شورا بيشتر مي‌شد تا جايي در چهارمين دوره شوراي شهر تهران، از 31 عضو آن چهار نفر آن قهرمانان سابق ورزشي بودند. هادي ساعي، عليرضا دبير، حسين رضازاده و عباس جديدي ورزشي‌هاي شوراي چهارم بودند که در چهار سال حضورشان در ساختمان خيابان بهشت كم جنجال و حاشيه نداشته‌اند. به خصوص جديدي پس از ماجراي انتشار عکسش با پيکر نيمه‌جان مرحوم منصور پورحيدري در تيررس انتقادات قرار گرفت و حادثه پلاسکو هم مزيد بر علت شد تا يک پويش عمومي در سطح تهران براي فرستادن نفرات متخصص و کاري به شوراي شهر شکل بگيرد و ورزشکاران و هنرمندان در منگنه شديدي قرار بگيرند، طوري‌که همان روزها پيش‌بيني مي‌شد که در انتخابات 29 ارديبهشت، شورا از ورزشي‌ها خالي شود.
 
ورزشکاران شورا که با وجود انتقادات بار ديگر با حضور در فرمانداري‌ها، دوباره براي انتخابات نام‌نويسي کردند تا نشان دهند با وجود هجمه‌ها و انتقاداتي که از آنها شده، همچنان مصر به حضور در بهشت هستند. با اين حال به نظر مي‌رسد قبل از آنکه ورزشکاران خودشان را براي انتخاب دوباره در معرض انتخاب دوباره بگذارند، آنها با رد صلاحيت از سوي هيئت اجرايي پشت در بهشت مانده‌اند. ديروز در شرايطي با پايان کار هيئت‌هاي نظارت بر شوراها و اعلام اسامي تأييد صلاحيت شده، مشخص شد که نام خيلي از چهره‌هاي مشهور ورزشي در بين تأييد صلاحيت شدگان به چشم نمي‌خورد. طبق شنيده‌ها نام‌هاي مشهوري مانند عباس جديدي، حسين رضازاده، هادي ساعي و عليرضا دبير نام‌هايي بودند که گفته مي‌شود صلاحيت‌شان تأييد نشده است. حبيب کاشاني، مديرعامل سابق پرسپوليس و احمد دنيامالي، رئيس سابق فدراسيون قايقراني دو مدير سابق ورزش هم از جمله افرادي بودند که شايعه رد صلاحيت‌شان به گوش مي‌رسد. رد صلاحيت کاشاني که سابقه حضور در سه دوره شورا را دارد و گفته مي‌شود از اعضاي بانفوذ ساختمان خيابان بهشت است، قابل تأمل بود. با اين حال پس از انتشار اين اخبار، برخي از نفراتي که نام‌شان در ليست رد صلاحيت شده‌ها ديده مي‌شد، از تأييدشان خبر دادند. ساعي و دنيامالي اين موضوع را رد کرد‌اند و گفته‌اند براي اين دوره از انتخابات تأييد صلاحيت شده‌اند.
 
در حالي كه جديدي، کاشاني و رضازاده سکوت کرده‌اند، دبير با تأييد رد صلاحيتش گفته است: «استعلام چهارگانه‌اش از وزارت اطلاعات، ثبت، قوه قضائيه و ناجا مثبت بوده و نمي‌داند علت رد صلاحيت وي چه بوده است.» البته او در ادامه پيش‌بيني کرده به دليل دوتابعيتي بودن احتمالاً رد شده است: «کشورهاي ديگر براي قهرمانان المپيک مجوز اقامت صادر مي‌کنند تا هم تردد آنان را در آن کشور بيشتر کنند و هم به مرور زمان آنها را جذب کنند و اين در حالي است که بنده از اين امکان استفاده نکردم و در خدمت کشور خودم بودم. با اين حال اميدوارم اين مشکل نيز مرتفع شود و با رفع اين شبهه کماکان توفيق خدمت داشته باشم.»
البته کساني که صلاحيت‌شان تأييد نشده، مي‌توانند در مهلت قانوني خواهان بررسي مجدد صلاحيت‌شان شوند و اميدوار باشند که تأييد شوند، با اين وجود به نظر مي‌رسد ورزشي‌ها با توجه به اتفاقات اخير در شورا به پايان خط رسيده‌اند و پنجمين دوره شورا اگر حتي يک ورزشکار هم نداشت، نبايد تعجب کرد!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار