کد خبر: 847498
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
رئیس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تبریز:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: سیل پل «غله‌زار» بسیار تلخ اما تلنگری برای پیشگیری از تکرار دوباره بود.
محمدحسین صومی  در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تبریز با عرض تسلیت جان‌باختگان حادثه سیل در دو منطقه آذرشهر و عجب‌شیر اظهار کرد: گروه علوم پزشکی با تمام قوا برای امدادرسانی حاضر شدند و بیشتر مصدومان تحت درمان در بیمارستان امام رضا(ع) قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه حادثه سیل بسیار تلخ بود ولی تلنگری برای پیشگیری از تکرار دوباره داشت، افزود: باید آموزش‌های لازم جهت مقابله با حوادث طبیعی در کل جامعه تبیین شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی  تبریز در ادامه به معضل بزرگ مشکلات روحی و روانی در جامعه اشاره کرد و گفت: متاسفانه طبق آمار ۱۲،۵ میلیون نفر در کشور  دچار مشکلات روحی و روانی هستند و شاید برخی از آنها از این موضوع با خبر نیستند که باید چاره‌ای به این موضوع اندیشید.
وی با تاکید به اینکه نباید مشکل روحی را بی‌اهمیت دانست و باید تقرب به خدا داشته باشیم، گفت: اغلب این افراد از تقرب به خدا ناامید شده و از این رو در مسیر یاس و ناامیدی قرار گرفته‌اند که باید خود را همیشه در محافل شاد قرار دهند، منظور از بحث این نیست که کنسرت یا چنین فضاهایی بلکه هدف همان محافل شاد هستند.
وی تاکید کرد: یکی از بهترین مکان‌ها برای سرور افراد افسرده و ناامید نماز جمعه است و افراد افسرده می‌توانند از مسیر یاس و ناامیدی خارج شود.
صومی با بیان اینکه در تلاش هستیم امیدواری به آینده و تلاش در جهت خودسازی ایجاد شود، افزود: حوزه معاونت اجتماعی در دانشگاه‌ها ایجاد شده است و تمهیداتی در زمینه معضلات اجتماعی انجام می‌دهد که قابل تقدیر است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی  تبریز با اشاره به اینکه انسان‌ها باید از توانمندی حرف زدن استفاده کنند و از انگ چسباندن به افراد پرهیز داشته باشند، گفت: طرح تحول سلامت در دو سال گذشته توسط دولت تدبیر و امید شروع شد و در گام اول به سه موضوع مهم توجه کرد.
وی ادامه داد: اهداف نظام طرح تحول سلامت برای دسترسی به خدمات بهداشتی برای همه مردم و جامعه خدماتی و پاسخگویی به نیازها و همچنین حفاظت از جیب مردم را هدف اصلی خود قرار داد و همانطور که می‌دانید ۳۷ درصد هزینه‌های درمانی از جیب مردم بود که اکنون به هفت درصد تقلیل یافته است.
صومی با یادآوری اینکه در دولت‌های قبلی برای درمان خیلی از افراد توانایی پرداخت هزینه را نداشتند، گفت: مدعی هستیم که همچنان پولی که در این دولت برای هزینه‌ها پرداخت می‌شود جوابگوی نیازها نیست ولی نسبت به قبل بسیار پیشرفت کرده‌ایم.
وی با اشاره به عقب‌ماندگی مزمن در خدمات بهداشتی تصریح کرد: دلیل اصلی آن در طول زمان زیاد درآمد ناخالصی وارد نشده است ولی در حوزه نیروی انسانی بسیار پیشرفت کرده‌ایم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی  تبریز افزود: دولت پاسخگو در مسیر ایجاد زیرساخت‌ها در حال حاضر اقدام به احداث اماکن بهداشتی و خانه بهداشت کرده است که این آمار برای استان ما ساخت یک‌هزار خانه بهداشت در استان و ۲۹۰ مرکز بهداشت و درمانی بوده است که ۲۴۰ واحد احداث و مابقی نوسازی شده است همچنین در دولت گذشته ۴۷ مرکز بهداشت داشتیم و الان بیش از ۹۰ مرکز بهداشت داریم.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه تامین پزشکی عمومی دیگر پزشک بیکار نداریم همچنین در بخش مراقبت سلامت از متخصصان مامایی هم استفاده کردیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی  تبریز با تاکید بر اینکه برای هر شهروند تبریز یک مراقب سلامت داریم، گفت: در استان آذربایجان‌شرقی از شهرستان کلیبر تا بیمارستان امام رضا(ع) اقدام به احداث کلینیک تخصصی کردیم تا در مواقع ضروری نسبت به درمان سرپایی و یا بستری کردن اقدام کنند.
صومی ادامه داد: در بخش ویژه و دیالیز در مجموع نیار به ۲۵۰ تخت دیالیز بود که اکنون ۲۹۰ تخت داریم که بیشتر آنها توسط خیران تامین شده است.
وی با یادآوری اینکه بزرگترین بخش دیالیز خاورمیانه در تبریز احداث شده و بدون نوبت در حال درمان افراد دیالیزی است، گفت: امیدواریم تمام زیرساخت‌های درمان در آینده تامین خواهد شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی  تبریز خاطرنشان کرد: یکی از بحث‌های مورد توجه تخت‌های بیمارستانی است و متاسفانه در حال حاضر با کمبود تخت مواجه هستیم ولی با همراهی مردم و مسؤولان زمینه برای احداث یک‌هزار تخت فراهم شد که بتوان تا ۱۰۰ سال آینده افراد نیازمند به درمان را تحت پوشش قرار داد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی  تبریز در ادامه به بخش روان‌پزشکی و اهمیت آن اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر فقط بیمارستان راضی را برای درمان بیماری‌های روحی و روانی داریم و در تلاش ایجاد بیمارستان اعصاب و روان در شهرستان‌ها هستیم.
وی متذکر شد: در چهار رشته اصلی در مناطق محروم پزشک متخصص مستقر داریم همچنین توسعه اورژانس را جزو اهداف خود قرار دادیم که در این راستا اورژانس هوایی راه‌اندازی شده است و مرکز رصد سلامت ۲۴ ساعته احداث شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی  تبریز با بیان اینکه به اندازه کافی قصور انسانی و کمبود امکانات داریم ، گفت: ولی فراموش نکنیم که در حوزه آموزش و پژوهش دانشگاه تبریز جزو دانشگاه‌های برتر است و در حوزه بهداشت جزو نفرات اول هستیم و یکی ار بهترین کانون‌های فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی بوده و در حوزه تحقیقات گام‌های فراوانی برداشته شده است و بیش از ۲۰ شرکت دانش‌بنیان زیر نظر دانشگاه تولیدات خود را به فروش می‌رسانند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر