کد خبر: 847464
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
در آستانه انتخابات رياست جمهوري فرانسه، خيابان «شانزه ليزه» در پاريس شاهد عمليات تروريستي داعش بود كه به دنبال آن يك پليس كشته و سه تن ديگر زخمي شدند.
در آستانه انتخابات رياست جمهوري فرانسه، خيابان «شانزه ليزه» در پاريس شاهد عمليات تروريستي داعش بود كه به دنبال آن يك پليس كشته و سه تن ديگر زخمي شدند. در پي اين حادثه تروريستي، تدابير امنيتي افزايش يافته و به گفته نخست‌وزير فرانسه 50 هزار نيروي پليس در راستاي پوشش امنيتي انتخابات مستقر خواهند شد. رئيس‌جمهور امريكا گفته كه اين حمله مي‌تواند تأثير بزرگي بر انتخابات فرانسه بگذارد. ماري لوپن، نامزد حزب راست افراطي فرانسه در انتخابات پيش رو، اين حمله را دستاويزي براي تبليغ رويكرد مهاجر‌ستيزانه و نيز افزايش تبليغات اسلام‌هراسانه قرار داده تا رأي بيشتري از مردم فرانسه را به خود اختصاص دهد.
 
حمله تروريستي جديد در قلب پاريس، پايتخت فرانسه يك بار ديگر شوك بزرگي به مردم اين كشور وارد كرد و وضعيت امنيتي لرزان و شكننده فرانسه را نشان داد. پنج‌شنبه شب در جريان تيراندازي در خيابان شانزه ‌ليزهِ پاريس، فرد ضارب يك مأمور پليس را به ضرب گلوله كشت و سه نفر  ديگر را زخمي كرد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، عامل حمله كه يك مرد جوان بوده، پس از پياده شدن از خودروي خود در خيابان شانزه ليزه، به سمت پليس‌هايي كه در ورودي مترو مستقر شده بودند، تيراندازي كرده است. وي در اين حمله از يك قبضه سلاح خودكار كلاشنيكف استفاده كرده است. نيروهاي امنيتي فرانسه گفته‌اند كه در حال جست‌وجوي خانه اين مهاجم در حومه شرقي پاريس هستند. به گفته رسانه‌ها اين مرد ۳۹ساله و ظاهراً از اسلام‌گراهاي تندرو بوده است. به گزارش بي‌بي‌سي، پليس فرانسه از بازداشت سه نفر از اعضاي خانواده اين مهاجم خبر داده است. فرانسوا مولينز، دادستان پاريس پس از اين تيراندازي گفت: «هويت مهاجم مشخص شده و در حال بررسي آن هستيم.» فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه نيز براي بررسي اين حادثه نشستي اضطراري با كابينه برگزار كرد. اولاند مي‌گويد، تيراندازي شانزه ليزه با تروريسم مرتبط بوده است. در پي اين حادثه نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري فرانسه جلسات سخنراني خود در روز جمعه را لغو كردند. 
 
به گزارش خبرگزاري اعماق، داعش گفته كه «ابويوسف البلژيكي» عامل اين حمله و از اعضاي داعش بوده است. منابع فرانسوي اما مي‌گويند نام اصلي اين فرد «كريم شُرفي» است كه در سال 2001 هم سابقه تيراندازي به سمت افسران پليس را داشته است. به گزارش رويترز، پيش از اين مقامات فرانسوي هم از بلژيكي بودن عامل حمله و تحت ‌نظر بودنش به دليل گرايشات افراط‌گرايانه خبر داده بودند. در حمله پنج‌شنبه شب شانزه‌ليزه، يك پليس كشته و يك پليس ديگر مجروح شد.  اين حادثه درحالي انجام شد كه فرانسه فردا (يك‌شنبه) انتخابات رياست جمهوري را برگزار خواهد كرد و مي‌تواند فضاي امنيتي اين كشور را تحت تأثير قرار دهد. برنارد كازنوو، نخست‌وزير فرانسه با اشاره به استقرار 50 هزار نيروي امنيتي جديد براي برقراري امنيت انتخابات تأكيد كرد، دولت و نيروهاي امنيتي در آمادگي كامل به سر مي‌برند و هيچ چيز نخواهد توانست مانع برگزاري انتخابات رياست جمهوري شود.  فرانسه در دو سال گذشته شاهد عمليات گسترده تروريستي بود كه در اين حملات صدها تن كشته و زخمي شدند. مقامات فرانسوي، اكنون با چشم اندازي تاريك، يعني تشديد فعاليت تروريست‌هاي تكفيري در اين كشور مواجه هستند كه مي‌تواند زمينه‌ساز انجام اقدامات تروريستي جديد توسط آنها باشد. مقامات فرانسوي درحالي درباره افزايش تهديدات تروريستي به‌ويژه از سوي داعش سخن مي‌گويند كه فرانسه، به همراه امريكا و انگليس، نقشي مهم و تعيين كننده‌ در ايجاد و تقويت گروه تروريستي داعش و ديگر گروه‌هاي تكفيري در سوريه ايفا نمودند و افزايش حملات تروريستي در اين كشور نتيجه سياست‌هاي اشتباه مقامات پاريس در حمايت از گروه‌هاي تروريستي است.
 
حمله تروريستي به نفع راست‌گرايان
حمله تروريستي اخير در آستانه انتخابات مي‌تواند كفه ترازو را به نفع احزاب راست در فرانسه تغيير دهد. ژان ماري لوپن، نامزد حزب جبهه ملي و راست‌گراي افراطي از اين حادثه حداكثر سوء‌استفاده  را كرده و از طريق پيوند زدن بين تروريسم و مسلمانان، آن را دستاويزي براي تبليغ رويكرد مهاجر ستيزانه و نيز افزايش تبليغات اسلام هراسانه قرار داده تا رأي شمار بيشتري از مردم فرانسه را به خود اختصاص دهد. به گزارش الجزيره، لوپن درباره حمله اخير در پاريس گفت:«بعضي از زندان‌هاي فرانسه به محلي براي ساختن تروريست‌ها تبديل شده است. مرزهاي فرانسه بايد در برابر همه افرادي كه تهديدي براي جامعه كشور هستند بسته و مساجدي كه به افراط گرايي اسلامي تشويق مي‌كنند بايد تعطيل شود».
 
نظرسنجي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد كه لوپن و امانوئل ماكرون نامزد مستقل و ميانه رو بيشترين شانس را براي پيروزي در دور نخست انتخابات دارند. لوپن هفته گذشته در سخناني مدعي شد كه در دور اول انتخابات در صدر قرار خواهد گرفت. از سوي ديگر، دونالد ترامپ رئيس‌جمهور امريكا هم در واكنش به حمله تروريستي پاريس در حساب توئيتري خود نوشت: «يك حمله تروريستى ديگر در پاريس. مردم فرانسه ديگر از اين وضعيت خسته شده‌اند. [اين حادثه] اثر بسيار زيادى بر انتخابات رياست جمهورى خواهد داشت». وي پيش از اين در يك كنفرانس خبري درباره حمله تروريستي در پاريس گفته بود: «اتفاق خيلي وحشتناكي است كه در دنيا مي‌افتد. ظاهراً يك حمله تروريستي ديگر است و چه مي‌توان گفت؟ انگار تمامي ندارد. ما بايد قوي و هشيار باشيم و من از مدت‌ها پيش اينها را گفته‌ام.» ترامپ نيز مخالف پذيرش پناهجويان در داخل امريكا است و بلافاصله پس از ورود به كاخ سفيد در فرمان ضد مهاجرتي دستور داد تا از ورود اتباع هفت كشور مسلمان به خاك امريكا براي مدت سه ماه جلوگيري شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار