کد خبر: 847463
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
با افزايش احتمال جنگ واشنگتن– پيونگ‌يانگ انجام شد
شامه متعارف از روند حاكم بر تحولات شرق دور بوي جنگي قريب‌الوقوع را استشمام مي‌كند.
نویسنده: محمد زماني
 
شامه متعارف از روند حاكم بر تحولات شرق دور بوي جنگي قريب‌الوقوع را استشمام مي‌كند. در پي اعلام كره‌شمالي براي انجام حمله پيشدستانه به امريكا، چين ارتش خود را در حالت آماده‌باش قرار داد و روسيه هم نيروهاي خود را به سمت مرزهايش با كره‌شمالي اعزام كرد. ترامپ هم دوباره كره‌شمالي را تهديد خواند. با همه اين اوصاف پيونگ‌يانگ از سازمان ملل خواست كه نشستي را درباره قطعنامه‌هاي اين سازمان عليه كره‌شمالي برگزار كند كه نشانه اعتقاد كره شمالي به ديپلماسي است، اگرچه مقامات و رسانه‌هاي امريكايي در تلاشند روند مبناي تهديد را كره معرفي كنند و نه توسعه‌طلبي خود در شرق دور.
 
دونالد ترامپ از ابتداي روي كار آمدنش سعي وافري براي تحريك كره‌شمالي به كاربسته است؛ از چند روز پيش در اقدامي تحريك آميز دستور اعزام ناو هواپيمابر «كارل وينست» را به سواحل شبه جزيره كره صادر كرده و در شوراي امنيت سازمان ملل دور جديدي از تحريم‌ها عليه كره‌شمالي اعمال شده بود. چند روز پيش هم معاون رئيس‌جمهوري امريكا در ديدار از كره‌جنوبي هشدار داد: «دوران صبر استراتژيك امريكا در مقابل كره‌شمالي پايان گرفته است.» در تازه‌ترين اظهارات ترامپ عليه كره‌شمالي دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري امريكا در يك نشست خبري با پائولو جنتيلوني، نخست وزير ايتاليا گفت: «كره‌شمالي يك تهديد است، بنابراين ما بايد ارتش خودمان را به سرعت تقويت كنيم. در يك بازه كوتاه‌مدت گذشته اتفاقات زيادي رخ داده است. به نظرم در 91 روز گذشته اين رخدادها اتفاق افتاده است. ما تلاش‌هاي خوبي انجام داده‌ايم و كارهاي زيادي هم داريم كه بايد انجامشان بدهيم. ما در موقعيت خوبي قرار داريم.»  ترامپ در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران كه از وي درباره وضعيت ثبات رواني رهبر كره‌شمالي پرسيد، بدون اشاره به گزارش‌هايي كه سلامت رواني وي را زير سؤال مي‌برند، گفت: اميدوارم او از نظر رواني در ثبات قرار داشته باشد. بايد مراقب او بود.
 
 مجموعه اين اقدامات و اظهارات كه در نهايت كره‌شمالي را وادار كرد از يك‌شنبه گذشته اقدام به آزمايش يك موشك بالستيك كند ناموفق بود، اما به گفته تحليلگران سايت پرتاب موشك آماده يك آزمايش هسته‌اي بوده است.   علاوه بر اين، در ادامه پاسخ‌هاي كره شمالي به تهديدات امريكا احتمالاً پپونگ يانگ روز سه شنبه اين هفته، در جشن هشتاد و پنجمين سالگرد تاسيس «ارتش خلق كره» آزمايش جديد موشكي يا هسته‌اي خواهد داشت البته شايد اين خبر‌سازي منابع دولتي كره جنوبي باشد كه از حمله امريكا به همسايه شمالي- با اين توهم كه مي‌تواند كار دولت كره شمالي را يكسره كند-استقبال مي‌كنند.  همچنين روزنامه رودونگ سينمون، ارگان رسمي حزب حاكم كره شمالي دولت واشنگتن را به حمله پيشگيرانه تهديد كرد و افزود: در صورتي كه اقدام به حمله پيشگيرانه كنيم، همه نيروهاي متجاوز امپرياليست را نه تنها در كره جنوبي و مناطق اطراف بلكه در خاك امريكا خاكستر مي‌كنيم.هيئت دائمي كره شمالي در سازمان ملل در بيانيه‌اي از دبيرخانه سازمان ملل درخواست كرد كه نشستي را درباره قطعنامه‌هاي شوراي امنيت عليه پيونگ يانگ برگزار كند.  به نوشته اين بيانيه، هيئت كره‌اي درخواست خود را مبني بر برگزاري يك نشست بين‌المللي با حضور كارشناسان حقوقي در سريع‌ترين زمان ممكن براي بررسي قطعنامه‌هاي اعمالي شوراي امنيت سازمان ملل توسط دبيرخانه اين سازمان مطرح مي‌كند.
 
تحركات پكن و مسكو
نيروي هوايي چين روز چهارشنبه جنگنده‌هاي خود را در حالت آماده‌باش كامل قرار داده است و عمليات تعميرات و نگهداري نيز در راستاي آماده‌سازي اين جنگنده‌ها با شدت بيشتري دنبال مي‌شود.  پايگاه خبري هيل گزارش داد كه امريكا نيز اقداماتي را در راستاي جلوگيري از اقدامات تهديد‌آميز كره انجام داده است.   همچنين روزنامه ديلي تلگراف -چاپ انگليس- نوشت: روسيه همزمان با تهديد كيم جونگ اون، رهبر كره شمالي به يك حمله نظامي پيشدستانه و بزرگ عليه امريكا، نيروهاي خود را به سمت مرزهايش با كره شمالي به حركت درآورده است.  روسيه همچنين در مرز خود با كره شمالي در مناطق شرقي اين كشور، نيروهاي نظامي و ادوات و تجهيزات سنگين مستقر كرده است.  بر اساس اين گزارش روسيه در نظر دارد ظرف چند روز آينده سامانه موشكي «تور» را در منطقه ولادي‌وستوك در مرز روسيه با كره شمالي مستقر نمايد.  ديميتري پسكوف، سخنگوي رئيس‌جمهوري روسيه، از اظهار نظر در مورد اعزام نيرو به مرز اين كشور و كره شمالي خودداري كرده و گفته است كه «جابه‌جايي واحدهاي ارتش روسيه در داخل مرزهاي كشور موضوعي براي طرح در رسانه‌هاي همگاني نيست.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار