کد خبر: 847437
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
اعتراف وزير بهداشت به افزايش چشمگير بيماري‌هاي غيرواگير و روحي و رواني
وزير بهداشت در اولين روز هفته سلامت اعلام كرده است ۵۰ درصد مردم اضافه وزن و بيماري‌هايي مانند كبد چرب، ديابت و فشار خون دارند، اما...
نویسنده: بیژن سورانی

وزير بهداشت در اولين روز هفته سلامت اعلام كرده است ۵۰ درصد مردم اضافه وزن و بيماري‌هايي مانند كبد چرب، ديابت و فشار خون دارند، اما اين مسئول نگفته است كه در اين چهار سال متمادي براي حفظ سلامت و كاهش بيماري‌ها غير واگير چه كرده است و چه برنامه‌هايي را به مرحله اجرا در آورده تا بتواند سبك زندگي مردم را تغيير دهد. واضح است كه به هر صورت وزارت بهداشت و درمان به دليل ماهيت وظايف خود سكاندار وضعيت سلامت و بهداشت مردم است.
 
سيد حسن هاشمي همزمان با اولين روز از هفته سلامت و در حاشيه مراسم پياده‌روي خانوادگي با اشاره به اهميت سلامت روان افزود: سازمان‌جهاني بهداشت موضوع شعار امسال روز جهاني بهداشت را سلامت روان اعلام كرده است.
وي گفت: با ورزش و فعاليت فيزيكي مي‌توان علاوه بر تأمين سلامت جسم به سلامت روح و روان ‌نيز كمك كرد.
 
وزير بهداشت با اشاره به اهميت توجه مردم به سلامت خود افزود: بايد به پيشگيري اهميت زيادي داد و مردم نبايد اينگونه فكر كنند كه ابتلا به بيماري فقط براي ديگران اتفاق مي‌افتد و بايد توجه داشت افرادي كه به پيشگيري اهميت مي‌دهند كمتر و ديرتر به بيماري مبتلا مي‌شوند.  هاشمي با بيان اينكه طول عمر ايرانيان به طور ميانگين 76-77 سال است، گفت: متأسفانه ايرانيان 10تا 12 سال پاياني عمر خود را همراه با دردهاي استخواني، كمر درد، زانو درد و به نوعي با معلوليت سپري مي‌كنند. وزير بهداشت با تأكيد بر اينكه براي داشتن طول عمر بيشتر و زندگي سالم‌تر نياز به تحرك فيزيكي و ورزش است، افزود: نزديك به 50 درصد مردم اضافه وزن، كبد چرب، ديابت و فشار خون دارند كه درمان اصلي همه اينها پياده‌روي و ورزش است.
 
دستگاه عريض و طويل وزارت بهداشت كه دايه‌دار اجراي طرح تحول سلامت است و تمام برنامه‌هاي خود را به نوعي به اين طرح مرتبط مي‌سازد و هر گونه بحثي را در حوزه سلامت به اجرايي شدن اين طرح منوط كرده و مي‌كند، ظاهراً از اجراي ساير وظايف سازماني‌اش شانه خالي مي‌كند.
 
در حقيقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با تكيه بي‌اندازه بر طرح تحول سلامت كه به چاه ويلي تشبيه شده كه تمام بودجه وزارت بهداشت را در خود مي‌بلعد، از ساير طرح‌ها و برنامه‌هاي كليدي كه مي‌تواند جلوي بسياري از بيماري‌های غير واگير را بگيرد، طفره رفته است؛ همين موضوع سبب شده است تا بيماري‌هاي اينچنيني در صدر بيماري‌ها و اخبار مرتبط با وزارت بهداشت قرار بگيرند.  اينكه گفته مي‌شود بيماري‌هايي مانند ديابت، امراض قلبي و غيره در حال افزايش است، بخش زيادي از آن ناشي از همين نگاه كليشه‌اي و رفع تكليف از خود است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار