کد خبر: 847285
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
براساس آمار تجارت خارجي كشور در سال 95، بالغ بر 2 هزار و 553 ميليارد تومان برنج به كشور وارد شده است كه به عنوان پنجمين قلم عمده وارداتي به كشور محسوب مي‌شود، اين درحالي است كه مديركل دفتر غلات وزارت كشاورزي از واردات 800 هزار تن برنج در سال گذشته خبر مي‌دهد.
به گزارش فارس، در 12 ماه سال 95، بالغ بر 690 ميليون و 18 هزار و 247 دلار برنج به وزن 839 هزار و 337 تن به كشور وارد شد كه اين رقم نسبت به سال 94 حدود 2 درصد رشد دارد. سال 94 بالغ بر 745 هزار و 515 تن به ارزش 681 ميليون و 299 هزار و 614 دلار بود. معادل ريالي برنج‌هاي وارداتي در سال 95 حدود 2 هزار و 553 ميليارد و 67 ميليون تومان با در نظر گرفتن نرخ بازار آزاد (3 هزار و 700 تومان) است.
 
حداكثر قيمت ۱۲ هزار تومان
هر چه به فصل كاشت برنج نزديك‌تر مي‌شويم و موجودي محصول داخلي در بازار كمتر مي‌شود، قيمت آن نيز گران‌تر مي‌شود كه به گفته مديركل دفتر غلات وزارت كشاورزي هم‌اكنون از نظر توليد داخلي و واردات كمبودي در بازار برنج مشاهده نمي‌شود و قيمت منطقي اين محصول نهايتاً كيلويي ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان است.
 
كاوه خاكسار در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: سالانه 3 ميليون تن برنج در كشور براي مصرف نياز داريم كه سال گذشته بيش از 2 ميليون و ۲۰۰ هزار تن آن در كشور توليد و حدود ۸۰۰ هزار تن ديگر نيز از طريق واردات تأمين شد. وي افزود: هم‌اكنون بازار برنج از محصول كيفي داخلي تا نمونه وارداتي با هيچ كمبودي مواجه نيست و با توجه به شرايط كنوني كه در آستانه فصل كشت قرار داريم و به مرور موجودي بازار از برنج داخلي كمتر مي‌شود، قيمت‌ها نيز با توجه به تقاضا افزايش مي‌يابد. خاكسار گفت: در اين شرايط حداكثر قيمت منطقي براي هر كيلوگرم برنج كيفي ايراني ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان است و امروز در حالي كه در استان‌هاي شمالي و ديگر مناطق كشور بازار خالي از برنج داخلي نيست، بعضاً قيمت‌هاي غير منطقي در بازار مشاهده مي‌شود كه دستگاه‌هاي نظارتي بايد با آنها برخورد كنند.
 
مديركل دفتر غلات وزارت جهاد كشاورزي ادامه داد: وزارت جهاد كشاورزي از سال‌هاي گذشته برنامه افزايش توليد كمي و كيفي برنج را از طريق افزايش سطح زير كشت مجدد برنج و افزايش عملكرد آن در دستور كار قرار داده است، به گونه‌اي كه نقاط مختلفي را براي پايش عملكرد اين محصول در دو استان شمالي در سال گذشته مدنظر قرار داديم تا بتوانيم در سال‌هاي پيش رو توليد اين محصول را با توجه به نياز بازار افزايش دهيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار