کد خبر: 847283
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
رئيس كنفدراسيون صادرات ايران:
رئيس كنفدراسيون صادرات ايران گفت: قانون مستمر بهبود فضاي كسب و كار در دولت دهم توسط اتاق بازرگاني آماده و به مجلس ارسال و تصويب شد، اما هرگز توسط دولت اجرا نشد.
محمد لاهوتي در گفت‌وگو با مهر از كليدي‌ترين خواسته بخش خصوصي در حوزه صادرات از دولت دوازدهم رونمايي كرد و گفت: اصلي‌ترين و مهم‌ترين مطالبه بخش خصوصي از دولت‌هاي قبل و دولت فعلي و دولت آينده بهبود محيط كسب و كار است.
 
به گفته لاهوتي، وقتي ما مي‌گوييم بهبود محيط كسب و كار، يعني موضوعاتي مانند شرايط توليد، ‌بالا بردن بهره‌وري، كاهش فساد و رانت و همچنين امنيت در سرمايه‌گذاري را شامل مي‌شود، به همين دليل هم است كه «محيط كسب و كار» يكي از شاخص‌هاي اصلي اقتصاد محسوب شده و هر سال كشورهاي مختلف بر مبناي رقم اين شاخص امتياز بندي مي‌شوند. وي با يادآوري تهيه قانون بهبود مستمر فضاي كسب و كار توسط اتاق بازرگاني در زمان فعاليت دولت دهم گفت: به رغم اينكه در دولت قبل اين قانون توسط اتاق بازرگاني و مجلس تهيه و تصويب و به دولت دهم ابلاغ شد اما با مخالفت رئيس‌جمهور وقت روبه‌رو شد و به مرحله اجرا نرسيد. لاهوتي افزود: يكي از شعارهاي اصلي دولت يازدهم پيش از آغاز به كار نيز بهبود محيط كسب و كار بود كه بخشي از آن انجام شد.
 
به اعتقاد من ما باز هم در دولت دوازدهم همين توقع را داريم. اجرايي شدن واقعي شرايط كسب و كار همچنان خواسته بخش خصوصي از دولت بعد است. رئيس كنفدراسيون صادرات ايران در ادامه گفت: در بحث صادرات با توجه به سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي كه نقشه راه اصلي كشور است و تمام دولت‌ها در چارچوب اين سياست بايد حركت كنند، موضوع اصلي تقويت صادرات غير نفتي است، بنابراين براي مقاوم‌سازي اقتصاد كشور، توليدي بايد مورد حمايت قرار گيرد كه قابليت صادرات و ارزش افزوده بالا داشته باشد.
 
وي تأكيد كرد: وقتي در مورد صادرات حرف مي‌زنيم ابتدا بايد كم و كاستي‌هاي توليد را برطرف كرده و از همه نظر آن را به شرايط بهينه و مقاوم رسانده باشيم. اين فعال اقتصادي اظهار كرد: اصلي‌ترين مسئله در توليد، بالا بردن كيفيت در مقابل كاهش هزينه و قيمت است. ما در بخش قيمت تمام شده بسيار مشكل داريم و قيمت‌ها به هيچ عنوان با كالاهاي وارداتي رقابتي نيست.
به گفته لاهوتي قيمت تمام شده كالا به عوامل مختلفي بستگي دارد. يكي از اين عوامل هزينه مواد اوليه و واردات آن است كه طي سال‌هاي گذشته به دليل تحريم‌ها با مشكلات فراواني روبه‌رو بود. در كنار اين عامل نرخ ارز و نرخ سودهاي بانكي هم از عوامل تأثيرگذار در قيمت تمام شده توليد هستند كه مي‌توانند در تقويت صادرات غيرنفتي نقش مهمي را ايفا كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار