کد خبر: 847269
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
گندم زمانی
نویسنده: گندم زمانی
 
مذاكرات حج انجام و ظاهراً نهايي هم شده است؛ به گفته مسئولان دولتي، مطالبات مردم و مسئولان با وجود قطع روابط سياسي ايران و عربستان مورد پيگيري قرار گرفت و در نهايت تمامي موارد مورد بحث در توافقنامه طرفين به نگارش در آمده است.
در متن توافقنامه، وزير حج عربستان به صراحت اعلام كرده تمام امكانات انساني و مادي را به كار مي‌گيرد تا ضمن خوشامدگويي به زائران ايراني، عزت، امنيت، سلامتي و حرمت آنها را زمان حضور در عربستان رعايت و تأمين كنند. در بند ديگر اين توافقنامه اشاره شده، آن تبليغات سوء در گذشته اتفاق نخواهد افتاد و به مبادي مرتبط در اين‌باره تذكر داده مي‌شود.
 
هرچند به گفته سرپرست حجاج ايراني نظر مردم درباره حج تأمين شده است، اما بخش مهمي از اين مطالبات بر پايه پيگيري حقوقي، غرامت و ديه زائران ايراني بود كه در رأس مذاكرات ايران و عربستان مطرح شد ولي آنچه از گفته‌هاي مسئولان حج و زيارت مي‌شنويم، خلاف برداشت آنها نسبت به تحقق مطالبات مردم در مذاكرات صورت گرفته است.
 
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت خود گفته است: «عربستان هنوز درباره پرداخت ديه شهداي منا به نتيجه نرسيده است» و در ادامه به تشكيل كميته‌اي در عربستان براي پيگيري پرونده منا اشاره مي‌كند و مي‌گويد: هر چند كه ايران عضو اين كميته نيست و درخواست عضويت داده، اما قرار است مستندات خود را در اختيار كميته قرار دهد تا با پيگيري آن، حقي ضايع نشود.
 دستبندهاي الكترونيكي از ديگر شروط زياده‌خواهانه سعودي‌ها است كه قبلاً مورد پذيرش ايران قرار نگرفته بود، حال آنكه در اين دور از مذاكرات اعلام شده اين طرح در اصل متعلق به ايران بوده است. جمله مذكور، خود گوياي اين حقيقت است كه ظاهراً اين موضوع مورد پذيرش قرار گرفته باشد.
 
حج سال 96 در حالي اجرايي خواهد شد كه طرف سعودي نه‌تنها هيچگونه عذرخواهي در قبال سوء‌تدبيرهايش از ايران نكرد، بلكه به نظر مي‌رسد دولت و وزارت خارجه كشورمان مسئوليتي را در قبال پيشگاه الهي و ايراني‌ها ندارند و حتي در قبال مطالبات مقام معظم رهبري براي تشكيل كميته حقيقت‌ياب هم چيزي نشنيده ‌و اقدامي نكرده‌اند در حالي كه رهبر انقلاب تأكيد كرده‌اند: «‌اگر راست مي‌گويند و در حادثه بي‌تقصيرند بگذارند يك هيئت حقيقت‌ياب اسلامي بين‌المللي واقعيات مسئله را از نزديك بررسي و روشن كند.»
 
نكته ديگر اين است كه به رغم شبهات موجود در اين زمينه، امسال تعداد قابل توجه‌تري به حج مشرف مي‌شوند. به گفته مسئولان آخرين شمار اعزامي از ايران 64 هزار نفر بود كه با توجه به اجراي طرح توسعه حرم، در سال‌هاي قبل 20 درصد از سهميه هر كشور كسر شد كه امسال به دنبال بهره‌برداري از مسجدالحرام اين سهم بازگردانده شده و طبق جمعيت كشورمان، امسال بايد 79 هزار زائر ايراني مشرف مي‌شدند كه با رايزني اين تعداد به 86 هزار و 500 نفر رسيده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار