کد خبر: 847252
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۴
محققان كلمبيايي سيستمي را طراحي كرده‌اند كه از نوعي باكتري براي تبديل آب غير شرب به آب نوشيدني استفاده مي‌كند.
مترجم: سيد مصطفي موسوي‌فر
 
محققان كلمبيايي سيستمي را طراحي كرده‌اند كه از نوعي باكتري براي تبديل آب غير شرب به آب نوشيدني استفاده مي‌كند. اين آزمايش در غرب ونكوور مورد آزمايش قرار گرفت.
اين سيستم از مخزن‌هايي با غشا و جداره فيبري تشكيل‌شده كه مواد آلاينده مانند خاك، ذرات آلي، باكتري و ويروس‌ها را مي‌گيرد و در خود نگه مي‌دارد و درعين‌حال اجازه مي‌دهد تا آب از ميان آن عبور كرده و تصفيه شود. مجموعه‌اي از باكتري‌هاي مفيد يا بيوفيلم‌ها به‌عنوان خط دوم دفاعي براي از بين بردن مواد آلاينده وارد عمل مي‌شود.
 
بروب مدير پروژه اين طرح مي‌گويد: اين شيوه تصفيه از طريق غشا و جداره بيش از 99/99 درصد از مواد آلاينده را از آب جدا و آن را تبديل به يك آب شرب ايده‌آل مي‌كند. اين شيوه تصفيه آب از طريق غشا و جداره كار تازه و جديدي نيست اما بروب مي‌گويد «اصلاح و تعديلي كه توسط گروه او طراحي‌شده است و اخيراً در تحقيقات مربوط به آب آمده است راه‌هاي مؤثرتري را در تصفيه آب ارائه داده است. سيستم ما اولين سيستمي است كه از جاذبه براي جداسازي و پاكسازي مواد آلاينده‌اي كه در غشا انباشته شده يا منافذ آن را مسدود كرده است استفاده مي‌كند. همچنين حفاظت و نگهداري كم‌هزينه و روش‌هاي متداول و مفيدي كه نيازمند سيستم‌هاي مكانيكي پيچيده‌اي هستند براي تميز نگه‌داشتن غشا به كار مي‌رود. همچنين بيوفيلم به‌صورت ذاتي با از بين بردن تدريجي مواد آلاينده جذب‌شده به انجام اين كار كمك مي‌كند. شما تنها هر 24 ساعت چند شير را باز و بسته مي‌كنيد تا آب بالا بيايد و به جاذبه و زيست‌شناسي اجازه مي‌دهيد تا كار خود را انجام دهند. اين كار به معناي صرفه‌جويي قابل‌توجه در هزينه و زمان در طول عمر اين سيستم است.  قسمت غربي ونكوور به دليل نزديكي و مجاورت آن به‌عنوان نمونه آزمايشي انتخاب شده است؛ اما هدف نهايي نصب سيستم‌هاي مشابه در مكان‌هايي است كه دسترسي به آب تميز مشكل است.  محققان مي‌گويند: دسترسي به آب تميز و قابل شرب چالش هميشگي ميليون‌ها نفر در اطراف دنيا است. هدف ما ارائه الگو و مدل مفيد و كم‌هزينه براي تصفيه آب در جوامع است و همچنين كمك به دولت‌هاي محلي است تا به خودشان در ساخت، راه‌اندازي و گسترش نيروگاه‌هاي تصفيه آب كمك كنند.
  منبع: ساينس ديلي
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر