کد خبر: 847201
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
گام‌هايي براي احساس آرامش واقعي در زندگي
آرامش احساسي است كه زماني در فرد به منصه ظهور مي‌رسد كه به درستي و به شكلي عميق در فرد ظاهر شود و خصوصاً فرد آن را در باطن و عمق وجود خود احساس كند...
نويسنده: پريناز مهرابي
 
 
آرامش احساسي است كه زماني در فرد به منصه ظهور مي‌رسد كه به درستي و به شكلي عميق در فرد ظاهر شود و خصوصاً فرد آن را در باطن و عمق وجود خود احساس كند. اين حس زماني در فرد به طور نسبتاً كامل تجربه مي‌شود كه تعادلي ميان افكار و اعمال و نگرش، ذهنيت و باورهاي فرد در حيطه‌هاي مختلف زندگي به وجود بيايد. اما امروزه خصوصاً زنان در سطح جامعه به دليل پيچيدگي يا التقاط نقش‌ها به عنوان مثال نقش مادري، اداره امور و فعاليت‌هاي منزل، فرزند‌پروري، همسرداري، اشتغال و درآمدزايي و... در محيط خانه يا بيرون از آن حلقه گمشده‌اي را در روح و روان و زندگي جاري خود احساس مي‌كنند يا گاهي آنقدر درگير رسيدگي به امور منزل و كار و... هستند كه فراهم كردن آرامش در زندگي را با مفهوم آسايش اشتباه مي‌گيرند و اين دو مفهوم را برابر يكديگر فرض مي‌كنند. مثلاً نقش مادري خود را كمرنگ و محدود مي‌سازند و فرزندان خود را به مهد كودك مي‌فرستند يا بيش از حد از وظايف همسرداري خود غافل مي‌شوند و به عنوان مثال بيشتر درصدد كسب ماديات و اشتغال و... هستند و براي مسائل مادي نقش پر‌رنگ‌تري را قائل مي‌شوند. در واقع زنان در جامعه امروز بيشتر تلاش مي‌كنند بساط آسايش خود را فراهم بياورند تا آرامش! در صورتي كه آسايش زير‌مجموعه آرامش است و مقدمه‌اي براي ورود به آرامش را فراهم مي‌آورد.
 
از جمله مؤلفه‌هايي كه زنان با رعايت و توجه به آن مي‌توانند آرامش بيشتري را در خانه دل و ذهن خود جاي بدهند يادگيري مهارت‌هاي كلامي و ارتباطي با همسر است كه مي‌تواند زير بنايي براي ايجاد يا حفظ بيشتر آرامش در محيط خانواده فراهم بياورد.
 
 
گام بعدي افزايش ميزان مسئوليت‌پذيري در ميان هر يك از اعضاي خانواده است كه خود مي‌تواند باعث حفظ آرامش هر چه بيشتر در محيط خانواده و خصوصاً براي زنان شود زيرا با انجام و تقسيم وظايف و كارها هر يك از اعضا به خوبي از عهده انجام وظيفه و نقش‌هاي خود بر‌مي‌آيند و فشار كاري و استرس و اضطراب از روي دوش يك نفر در محيط خانواده برداشته مي‌شود.
 
 
زنان در جامعه امروز با افزايش اعتماد به نفس خود مي‌توانند آرامش خاطر رواني بيشتري را براي خود كسب كنند. علاوه بر موارد گفته شده خانم‌ها به دليل احساسي بودن و روحيه و طبع لطيفي كه دارند با بهره‌گيري از برخي اقدامات مي‌توانند توانايي خود براي مقابله با ناهنجاري‌ها و مشكلاتي كه در جامعه يا در حيطه زندگي خانوادگي و... برايشان پيش مي‌آيد را به بهترين شكل ممكن كنترل كرده و نسبت به شرايط خود با آنها مقابله كنند.
 
 
ورزش و داشتن فعاليت بدني به صورت مداوم باعث تقويت و نيرومندي جسم و روح افراد مي‌شود و به نوعي باعث مي‌شود افراد احساس مفيد بودن را تجربه كنند. علاوه بر اين انجام مداوم حركات ورزشي به افزايش توانمندي ذهني و قدرت حافظه كمك و همچنين تمركز فرد را نيز تقويت مي‌كند و منجر به كاهش اضطراب و استرس در روح و روان فرد است.
 
 
 
 هر آسايشي آرامش نمي‌آورد
 
 
 
داشتن تغذيه مناسب و استفاده از ميوه‌ها ‌و سبزيجات خود به نوعي باعث سرزندگي و سلامت جسمي و تناسب در افراد مي‌شود و به حفظ شادي و آرامش خاطر فرد كمك مي‌كند. در ضمن خلق و خوي مثبت و احساس شوخ طبعي، همچنين آراستگي و داشتن ظاهري مرتب و منظم خود مي‌تواند عاملي براي حفظ آرامش و ايجاد ارتباط مثبت‌تر در ميان افراد شود.
 
 
يكي از نكات ديگري كه در فراهم شدن آرامش خصوصاً براي زنان در جامعه و ارتباط‌هاي آنها با اطرافيان مؤثر است، اينكه آنها در هر شرايطي دست از تغيير دادن ديگران بردارند، در واقع فردي كه تمام عمر خود را با شيوه يا رفتار و اعمالي خاص گذرانده و با آنها در عمق وجود خود خو گرفته و با شرايط خود منطبق شده است، پس لزومي ندارد شما انرژي رواني و آرامش خود را به خطر بيندازيد و به دنبال تغيير دادن اطرافيان خود اعم از دوستان، همسر، اعضاي خانواده خود باشيد، زيرا سعي و تلاش در ايجاد تغيير ديگران فقط آرامش دروني شما را بر هم مي‌ريزد يا اگر هم ظاهراً توفيقي در تغيير شيوه اعمال يا رفتار اطرافيان خود به وجود بياوريد فقط براي مدت كوتاهي به اين توفيق دست پيدا كرده‌ايد و در نهايت افراد به شكل اوليه و اصلي خود باز خواهند گشت و همانند سابق رفتار مي‌كنند‌.
 
 
از جمله اقدامات ديگر كه به حفظ آرامش شما كمك مي‌كند اين است كه اشتباهات گذشته خود را ببينيد و درصدد جبران آنها يا جلوگيري از تكرار آنها باشيد، يا اگر مرتكب اشتباهي در گذشته يا زمان حال شده‌ايد آن را بپذيريد، غرور خود را كنار بگذاريد و اشتباهات خود را با تمام وجود بپذيريد و قبول كنيد در اين صورت آرامش بيشتري در عمق وجود خود احساس خواهيد كرد‌.
 
 
علاوه بر موارد ذكر شده امروزه زنان بايد بدانند و بتوانند در زندگي خود يك تعادل منطقي در بين بخش‌هاي مختلف زندگي خود و نقش‌هايي كه در زندگي با آن مواجه هستند به وجود بياورند تا بتوانند آرامشي را در خود و براي خانواده خود ايجاد كنند.
 
 
افرادي كه مي‌خواهند آرامش بيشتري را احساس و تجربه كنند بايد شادي و شادابي را در عمق وجود خود دروني سازند. احساس شادي خود داراي مراحل و سطوح مختلفي است و داشتن ثروت مادي، رضايت دنيوي، رضايت معنوي و روشنگري، داشتن خانواده و دوستاني كه بيشتر نقش حمايت‌كننده دارند تا كنترل‌كننده صرف از جمله مراحل در اين زمينه است.
 
 
در اين صورت با درك اين موضوع مي‌توانيد احساس تنهايي را در وجود خود از بين ببريد و شاد باشيد. در واقع شما با عدم احساس تنهايي در وجود خود و احساس شادي در زندگي خود مي‌توانيد آرامش را در وجودتان احساس كنيد.
 
 
يكي از راهكارهايي كه مي‌توان از آن بهره برد اين است كه براي حل پاره‌اي از مشكلات ابتدا آنها را در ذهن خود يا روي كاغذ مكتوب و بعد آنها را براي مدتي رها و خود را مشغول فعاليت‌هاي ديگري كنيد تا كمي مشكلات را فراموش كنيد. در واقع با اين كار مشكلات خود را به ذهن ناخودآگاهتان سپرده‌ايد و به جاي تمركز بر مشكل و معضلي كه در كار، محيط خانواده... داشته‌ايد ذهن شما به صورت ناخودآگاه راهكارهايي را براي شما آشكار خواهد كرد و با ايجاد اين مهارت در وجود خود و بهره بردن از قدرت ناخودآگاه ذهن تان مي‌توانيد آرامش بيشتري را در زندگي داشته باشيد و همچنين از انرژي رواني شما در برابر مشكلات محافظت بيشتري انجام مي‌شود و هر لحظه آرامش بيشتري را تجربه خواهيد كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر