کد خبر: 847199
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۷
300 کارگر بیکار شدند
در پي انتشار اخبار پي درپي درخصوص تعطيلي كارخانجات توليدي، پس از تعطيلي روغن جهان اين بار نوبت به روغن نباتي قو رسيده است
در پي انتشار اخبار پي درپي درخصوص تعطيلي كارخانجات توليدي، پس از تعطيلي روغن جهان اين بار نوبت به روغن نباتي قو رسيده است. كارخانه‌اي كه ۲۲ سال قدمت دارد و پس از فروش به بخش خصوصي، به دليل عدم به‌روز‌رساني تجهيزات و ماشين‌‌آلات در آستانه تعطيلي قرار گرفته كه بلاتكليفي بيش از 300 پرسنل اين مركز از چالش‌هايي است كه لزومِ رسيدگي توأم با فوريت دولت را مي‌طلبد.
تعطيلي و خاتمه فعاليت هر كارخانه و مركز توليدي يا صنعتي، آن هم در شرايطي كه اقتصاد كشور در وضعيت چندان مساعد و مطلوبي قرار ندارد، خبري حزن‌انگيز و تأسف‌بار است.
در طول ماه‌ها و ساليان گذشته، كم نبوده‌اند كارخانجاتي كه به دلايلِ متعددِ اقتصادي ناگزير به تعطيلي شده‌اند اما داستان كارخانه روغن نباتي قو، تا حدودي متفاوت از ديگر واحدهاي صنعتي، توليدي محسوب مي‌شود.
به واقع برخلاف كارخانجات صاحبنامي همچون ارج و... كه به دليل مشكلات اقتصادي مجبور به پايين كشيدن كركره فعاليت‌هاي خويش شده‌اند، اما مشكلات و آلايندگي‌هاي زيست‌محيطي، اصلي‌ترين عامل سوق پيدا كردن مركز مذكور به سمت تعطيلي محسوب مي‌شود.
پس از مدت‌ها كش و قوس و طرح گلايه، انتقاد و برخي از مخاطرات زيست‌محيطي، سرانجام كارخانه روغن نباتي قو در آستانه تعطيلي قرار گرفت.  سخن از 330 كارگر بيكار شده كارخانه روغن نباتي قو مي‌باشد كه بلاتكليفي عرصه را بر آنها تنگ ساخته است. عدم دريافت حقوق به ميزان قريب به چهار ماه، موضوعي نيست كه در شرايط فعلي كه اوضاع معيشتي بخش قابل توجهي از جامعه مساعد و مطلوب به نظر نمي‌رسد، به سادگي ناديده انگاشته شود.
رضا صولت زاده، يكي از فعالان حوزه كار وكارگري، با اشاره به ضرورت رسيدگي به مطالبات و دغدغه‌هاي مطروحه كارگران بيكار شده كارخانه قو گفت:مقرر بود معاونت حقوقي رياست جمهوري(بر اساس درخواست وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي، تأمين اجتماعي و كميسيون سلامت و محيط زيست شوراي شهر تهران)در نيمه نخست سال گذشته، در خصوص بازنشستگي 330 پرسنل كارخانه مذكور، تمهيدات و تدابير لازم را اتخاذ و عملياتي كند.  وي افزود: به‌رغم اهميت اين امر، متأسفانه اقدام مذكور تاكنون عملياتي نشده و همچنان فعاليت و سابقه كاري كارگران كارخانه قو در زمره مشاغل سخت و زيان‌آور قرار نگرفته است. همچنين شنيده‌ها حاكي از آن است كه اين كارخانه به زودي به فضاي سبز تبديل مي‌شود، اما كارگران اين كارخانه همچنان در بلاتكليفي هستند.
   اخراج محترمانه كاركنان روغن جهان
در حالي دولت تعطيلي و اخراج كارگران را فقط تكذيب مي‌كند كه انتشار يك سند جديد نشان مي‌دهد، شركت روغن نباتي جهان اقدام به اخراج محترمانه برخي كاركنان خود به دليل شرايط بد كاري نموده است.  اخيراً شركت روغن نباتي جهان كه يكي از شركت‌هاي زيرمجموعه‌هاي هلدينگ داروگر است با تشديد مشكلات اقدام به اخراج برخي كارگران اين واحد توليدي كرده است.
يك فعال كارگري در همين زمينه با اشاره به مشكلات روغن نباتي جهان، گفت: 200 كارگر از كارخانه جهان اخراج شده‌اند. جهان يكي از قديمي‌ترين و بزرگ‌ترين كارخانجات توليد روغن در ايران است. اين شركت به اخراج كاركنان خود واكنش نشان داده و اعلام كرده كه اين اخبار صحت ندارد. به همين منظور خبرگزاري تسنيم يكي از مستنداتي كه در آن شركت روغن نباتي جهان به دليل شرايط بدِ كاري محترمانه اقدام به اخراج كاركنان نموده را منتشر مي‌كند.
هرچند كه به گفته اهالي منطقه، مشكلات آلودگي محيط زيست يكي از دلايل تعطيلي كارخانه بوده؛ اما مديريت ضعيف و عقب‌ماندگي كارخانه از توليد روز، موجب شده صاحبان آن با تعطيلي كامل كارخانه و فروش زمين آن به شهرداري، توليد روغن‌نباتي قو را براي هميشه به پايان برسانند. به گفته يك منبع آگاه، مديريت كارخانه حتي حاضر نيست با جابه‌جايي محل كارخانه و انتقال به خارج از شهر توليد را سرپا نگه دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار