کد خبر: 847081
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳
هفته آينده صورت مي‌گيرد
رئيس سازمان انرژي اتمي از امضاي اوليه قرارداد بازطراحي رآكتور اراك با چين خبر داد و گفت: امضاي نهايي اين قرارداد هفته آينده در وين انجام مي‌شود.
به گزارش خانه ملت، علي اكبر صالحي، در خصوص حضورش در جلسه كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، اظهار داشت: كميسيون انرژي يكي از كميسيون‌هاي مؤثر و ذي‌ربط در ارتباط با فعاليت‌هاي سازمان انرژي اتمي است، اين چندمين بار است كه در كميسيون حاضر مي‌شويم و گزارشي را از مجموعه فعاليت‌هاي سازمان انرژي اتمي ارائه مي‌كنيم.
رئيس سازمان انرژي اتمي با بيان اينكه در اين جلسه راجع به برجام نيز صحبت‌هايي مطرح شد، بيان كرد: به دليل موضوعات بودجه‌اي و حمايت‌هاي قانوني از كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي تشكر مي‌كنيم.
 
وي با اشاره به موضوع رآكتور اراك گفت: فعاليت‌ها در ارتباط با اين رآكتور به خوبي پيش مي‌رود و جلوتر از برنامه خود هستيم، امضاي اوليه قراردادي نيز كه با چين قرار بود به امضا برسد، انجام شده و قرار است امضاي نهايي آن ظرف هفته آينده در وين انجام شود، اين قرارداد حدود 200 صفحه است كه جزئيات بسيار فراواني دارد و ابعاد مختلف اين همكاري را پوشش مي‌دهد.
رئيس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به اين سؤال كه هزينه بازطراحي رآكتور اراك بر عهده ايران است يا طرف‌هاي حاضر در برجام گفت: در برجام توصيه شده طرف‌هاي مقابل در خصوص هزينه نيز ورود پيدا كنند ولي فعلاً ايران كارهاي آن را انجام مي‌دهد.
 
صالحي در پاسخ به اين سؤال كه آيا امريكا نيز در بازطراحي رآكتور اراك حضور دارد يا خير، اظهار داشت: يك گروه سه كشوري وجود دارد كه ايران به عنوان متولي اين پروژه است و همه كارها را ما انجام مي‌دهيم و قرار نيست كسي اين كار را انجام دهد.
وي افزود: ايران مسئوليت طراحي رآكتور اراك و طراحي تجهيزات مرتبط را برعهده دارد و در نهايت طراحي‌هاي مذكور از سوي دو كشور امريكا و چين مورد ارزيابي علمي قرار مي‌گيرد، اين موضوع در قرارداد مذكور آمده است كه اين دو كشور بايد در پايان طراحي‌هاي ايران را تأييد كنند.
رئيس سازمان انرژي اتمي با بيان اينكه طراحي جديد رآكتور اراك جايگاه ويژه‌اي را براي ايران در صنعت هسته‌اي ايجاد مي‌كند، گفت: پس از طراحي رآكتور و تأييد آن از سوي كشورهاي پيشرفته اين صنعت، اين رآكتور جزو تجهيزات پيشرفته و به‌روز در اين عرصه محسوب خواهد شد كه پس از طراحي و راه‌اندازي رآكتور، اگر بخواهيم اين تجهيزات را به فروش رسانيم، اين تجهيزات داراي استاندارد بين‌المللي هستند كه بالاترين امتياز است.
رئيس سازمان انرژي اتمي بيان كرد: سه كشور ايران، چين و امريكا به عنوان كشورهايي كه در برجام تعيين شده‌اند، بازطراحي رآكتور اراك را پيش مي‌برند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار