کد خبر: 847038
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
ركود، واردات و قاچاق مثلث كنترل تورم ايران
از ركود، واردات و قاچاق بايد به عنوان اضلاع مثلث كنترل تورم ايران ياد كرد، اين در حالي است كه وقتي عمده رشد اقتصاد ايران از ناحيه نفت است و...
از ركود، واردات و قاچاق بايد به عنوان اضلاع مثلث كنترل تورم ايران ياد كرد، اين در حالي است كه وقتي عمده رشد اقتصاد ايران از ناحيه نفت است و اتفاق خاصي براي توليد نيفتاده اين بدان معني است كه رشد اقتصادي از ناحيه بخش غير نفتي ايران نبوده است، پس توليد داخل نقش چنداني هم در كنترل تورم نداشته است.
 
به گزارش «جوان»، ‌اندك رشد اقتصادي منهاي نفت ايران مشروط براين است كه كالاي وارداتي و قاچاق ارزان قيمت سهمي از بازار را در اختيار توليد كنندگان ايراني داخلي بگذارند يا اينكه اين كالاها فقط جهت ورود به انبار كارخانجات و واحدهاي توليدي، توليد شده باشد و در داخل كشور تقاضايي براي اين كالاها وجود نداشته باشد.
 
در اين ميان 43ميليارددلار واردات رسمي در سال 95 و حدود 13تا 15ميليارد دلار كالاي قاچاق در همين سال مجالي براي توليد‌كنندگان داخلي جهت توليد و ايجاد اشتغال و عرضه كالا به بازار‌هاي ايراني نگذاشته است، اينجاست كه بايد گفت قبل از سخن از توليد و اشتغال بايد بازار ايران را از دست كالاي خارجي نجات داد،  وقتي اين كار صورت گيرد خود به خود توليد ايراني روانه بازارها مي‌شود.
 
رئيس اتاق اصناف ايران گفت: براي مبارزه با قاچاق به جايي كه كالا دپو شده مراجعه مي‌شود، در حالي كه كسي به كانتينرهايي كه از مبادي وارد مي‌شود، كاري ندارد.
علي فاضلي در نشست اعضاي كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي با مسئولان اتاق اصناف ايران بر لزوم حل مشكل واحدهاي صنفي كشور از طريق حمايت‌هاي عملي دولت و مجلس تأكيد كرد.
 
رئيس اتاق اصناف ايران با اشاره به نامگذاري سال جاري به اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال از سوي مقام معظم رهبري با بيان اينكه اصناف در حلقه آخر توليد قرار دارند، گفت: طي سال‌هاي گذشته واردات كالا كاهش يافته، اما در نگاهي مشاهده مي‌كنيم كه توليد با ركود مواجه شده است.
وي با بيان اينكه در حال حاضر هيچ كمبودي در بازار وجود ندارد، افزود: با اينكه همه كالاهاي مورد نياز در كشور به وفور وجود دارد اما قاچاق عرصه گسترده تري نسبت به واردات رسمي دارد. فاضلي بر لزوم مبارزه با قاچاق كالا از مبادي ورودي تأكيد كرد و گفت: اكنون براي مبارزه با قاچاق به جايي كه كالا دپو شده، مراجعه مي‌شود در حالي كه كسي به كانتينرهايي كه از مبادي وارد مي‌شود، كاري ندارد، لذا انتظار اين است كه مجلس در اين زمينه كمك كند.
 
وي با بيان اينكه در تمام دنيا اصناف را به عنوان سرمايه‌هاي ملي مي‌دانند، خواستار تلاش براي بهبود فضاي كسب و كار و تلاش مضاعف مسئولان ذيربط براي حل مشكلات اقتصادي كشور شد.
فاضلي به توانمندي اصناف توليدي در صادرات نيز اشاره كرد و گفت: براي نخستين بار ايران توانست در حوزه پوشاك و چرم وارد عرصه بين‌المللي شود و اكنون مراوداتي با كشورهاي آلمان، ايتاليا و فرانسه در زمينه آموزش و طراحي مد و لباس انجام مي‌گيرد.
 
وي افزود: در حال حاضر حدود 8 هزار اتحاديه صنفي در سراسر كشور فعاليت مي‌كنند كه برخي از آنها با كمترين هزينه اداره مي‌شوند كه امكان ندارد هيچ اداره و سنديكايي با اين ارقام بتواند امور خود را ساماندهي كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار