کد خبر: 847036
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
از نظر قائم مقام بانك مركزي
قائم مقام بانك مركزي با بيان اينكه نگران بروز بحران در سيستم بانكي نيستيم، گفت: 36 بانك و مؤسسه در كشور وجود دارد و شرايط ترازنامه و صورت‌هاي مالي آنها متفاوت است...
نویسنده: هادی غلامحسینی 

قائم مقام بانك مركزي با بيان اينكه نگران بروز بحران در سيستم بانكي نيستيم، گفت: 36 بانك و مؤسسه در كشور وجود دارد و شرايط ترازنامه و صورت‌هاي مالي آنها متفاوت است، نوع فعاليت‌ها هم تفاوت‌هايي دارد اما اين به معناي اين نيست كه بانك‌ها با مشكلات غيرقابل حلي مواجه هستند.
 
به گزارش «جوان» در مفاهيم اقتصادي از بانك به عنوان يكي از طرق تأمين مالي اقتصاد ياد مي‌شود به‌طوري كه بانك «وكيل سپرده گذار» در ارائه تسهيلات به وام خواه است و چنددرصدي هم حق الوكاله مي‌گيرد، حال در شرايطي كه نگراني‌هايي در رابطه با شبكه بانكي در كشور شكل گرفته است، قائم مقام بانك مركزي مي‌گويد: نگران بروز بحران در سيستم بانكي نيستيم و وضعيت بانك‌ها با يكديگر متفاوت است. ما شرايط بانك‌ها را از دور و نزديك رصد مي‌كنيم و اميدواريم با ورود و آگاهي و تسلطي كه بانك مركزي دارد، مشكل خاصي ايجاد نشود.
 
اكبر كميجاني در پاسخ به اين سؤال كه در شرايط فعلي نرخ سود سپرده در اغلب بانك‌ها به طور متوسط به بالاي 20 درصد رسيده اظهارداشت: شرايط تنگناي مالي در سال گذشته وجود داشت و احساس مي‌كنيم در ماه‌هاي آغازين سال 96 سيستم بانكي و بازار پول به سمت تعادل و عادي شدن حركت كند. احساس مي‌كنيم با فعال‌تر شدن بازار بين بانكي نرخ سود سپرده و تسهيلات به نرخ‌هاي مصوب شوراي پول و اعتبار نزديك‌تر خواهد شد.
 
وي افزود: قبول دارم كه نرخ سودي كه خارج از بانك تعيين مي‌شود بر بازار پول اثرگذار است و در همين رابطه با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت جلسه داشتيم و مقرر شد يك كارگروهي اين موضوع را ساماندهي كند تا در كنار تأمين مالي خودروسازان به روش‌ پيش‌فروش و ساير روش‌ها، نرخي تعيين شود كه در تعامل با سيستم بانكي باشد.
 
قائم مقام بانك مركزي درخصوص آخرين وضعيت مؤسسه كاسپين گفت: از هشت تعاوني اعتبار، شش تعاوني به طور كامل در كاسپين ادغام شدند و بررسي وضعيت مالي و ترازنامه‌اي اين شش تعاوني ادغام شده نشان مي‌دهد كه اموال و دارايي‌هاي آنها پاسخگوي مطالبات است. دو تعاوني ديگر هم تا پايان فروردين يا اوايل ارديبهشت در كاسپين ادغام مي‌شوند.
 
كميجاني اضافه كرد: هر چقدر اين تعاوني‌هاي اعتبار بيشتر با بانك مركزي همكاري كنند تا مؤسسه كاسپين يكپارچه شود، سپرده‌گذاران هم زودتر تعيين تكليف مي‌شوند. اگر در دهه‌هاي اخير بانك مركزي و سازمان حسابرسي، ديوان محاسبات و ساير نهادهاي نظارتي بر شبكه بانكي به شكل صحيحي نظارت مي‌كردند امروز نظام تأمين مالي ايران به كما نمي‌رفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار