کد خبر: 847034
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
طيب‌نيا: هميشه طرفدار افزايش يارانه گروه‌هاي كم‌درآمد بوده‌ايم
وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينكه اداره دولت سخت است، گفت: دولت ميراث‌دار بيش از 700 هزار ميليارد تومان بدهي است و اين فقط يكي از محدوديت‌هاست، اگر 20 درصد سود بدهي‌هاي دولت را در سال حساب كنيم 140 هزار ميليارد تومان مي‌شود...
نویسنده: هادی غلامحسینی

وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينكه اداره دولت سخت است، گفت: دولت ميراث‌دار بيش از 700 هزار ميليارد تومان بدهي است و اين فقط يكي از محدوديت‌هاست، اگر 20 درصد سود بدهي‌هاي دولت را در سال حساب كنيم 140 هزار ميليارد تومان مي‌شود، اين در حالي است كه به همين ميزان در سال دولت بايد حقوق و دستمزد پرداخت كند.
به گزارش جوان، وزير اقتصاد در مراسم رونمايي سامانه «بانك داده‌هاي اقتصادي و مالي كشور» اظهارداشت: بدون دسترسي به اطلاعات و آمار و ارقام امكان سياستگذاري و تحليل اجرايي مناسب و مقايسه و تطبيق وجود ندارد، بنابراين براي پايش سياست‌ها و شيوه‌هاي اجرايي درگاهي ايجاد شد تا پژوهشگران در داخل و خارج كشور بهره لازم را ببرند، اما اطلاعات مهم‌ترين منبع ارزشمند براي كشور است.
  
با دنيايي از قوانين و دستورالعمل گيج‌كننده روبه‌رو هستيم
طيب‌نيابا اشاره به اينكه در جامعه ايران به دنبال مردمي كردن اقتصاد دولتي هستيم، عنوان كرد: بخش خصوصي نياز به آمار و ارقام دارد، تا بر مبناي اطلاعات برنامه‌ريزي دقيق انجام دهد. متأسفانه در حال حاضر با انبوهي از قوانين و مقررات مواجه هستيم كه فعاليت بخش خصوصي و مردم را تحت تأثير قرار مي‌دهد، حتي يك مسئول از همه قوانين و دستورالعمل‌هاي مربوط به خود خبر ندارد.
به گفته وزير اقتصاد تفاوت آمارهاي بانك مركزي به مركز آمار در روش محاسبه و بعد خطاهاي محاسباتي و ديگر عوامل است كه طبيعي قلمداد مي‌شود، همچنين تعدد مراجع آماري حسن است، بايد آمارها دقيق تهيه شود و از جديدترين استانداردها بهره گرفته شود. وي تأكيد كرد: در حال حاضر بيش از 2 هزار مجوز در كشور صادر و 8 هزار و 900 سرويس اطلاعات براي گرفتن مجوز رد و بدل مي‌شود. فعال اقتصادي در دالان‌هاي پيچ‌در‌پيچ گم شده و آدم از طراحي آن روي كاغذ وحشت مي‌كند. معنا ندارد براي اخذ يك مجوز 18 ماه زمان صرف شود.
وزير اقتصاد با اشاره به اينكه دولت وارث بيش از 700 هزار ميليارد تومان بدهي است، گفت: سختي اداره دولت را ببينيد، اين فقط يكي از محدوديت‌هاست،20 درصد سود اين رقم در سال 140 هزار ميليارد تومان مي‌شود.
وي به يارانه نقدي پرداخت و يادآور شد: چند شب گذشته 3 هزار و 700 ميليارد تومان يارانه پرداخت شده كه 3 هزار و 200 ميليارد تومان آن از محل بودجه بوده است.
  
واكنش طيب‌نيا به افزايش انتخاباتي يارانه‌ فقرا
وزير امور اقتصادي و دارايي كه پرداخت يارانه را پيش از اين مصيبت بار عنوان مي‌كرد، در واكنش به اينكه يك‌شبه يارانه فقرا افزايش مي‌يابد، گفت: هميشه براي گروه‌هاي كم‌درآمد جامعه طرفدار افزايش يارانه بوده‌ايم. زماني يك فردي سيب‌زميني توزيع كرد، واكنشي نشان نداديد، اما وقتي يك كار اصولي در راستاي كمك به طبقات كم درآمد جامعه انجام مي‌شود، بايد استقبال و مسئولان را تشويق كنيد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه چرا چهار سال پيش چنين اقدامي انجام نشد، گفت: هميشه موافق اين موضوع بوده‌ام، يك كار خوبي هم كه مي‌شود، شما آن را سياسي جلوه مي‌دهيد.
وزير امور اقتصادي در پاسخ به سؤال ديگر فارس مبني بر اينكه ما موافق حمايت از فقرا و اقشار كم‌درآمد هستيم، اما توقع اين بود در سال‌هاي اخير چنين حمايتي عملياتي مي‌شد، گفت: به هر حال اين موضوع تصميمي بوده كه مجلس گرفته و اجرا مي‌شود و طبق قانون بودجه منابع آن پيش‌بيني شده است.
طيب‌نيا در پاسخ به اين سؤال فارس كه با توجه به كمبود منابع هدفمندي يارانه‌ها چگونه منابع يارانه اقشار كم‌درآمد تأمين مي‌شود، بيان داشت: بخشي از طريق بودجه و بخشي از طريق قانون هدفمندي يارانه‌ها تأمين مي‌شود. وزير اقتصاد در حالي كه با خنده گفت (قرار نبود اين موضوع را سياسي كنيد)، اين را هم يادآور شد: زماني يك فردي سيب‌زميني توزيع كرد، واكنشي نشان نداديد، اما وقتي يك كار اصولي در راستاي كمك به طبقات كم درآمد جامعه انجام مي‌شود، بايد استقبال كنيد و مسئولان را تشويق كنيد.
  
درآمد مردم هنوز به سال 90 هم نرسیده است
وي افزود: اگر رشد جمعيت را نيز در حد 3 تا 4 درصد حساب كنيم، در مجموع حدود 40 درصد كاهش درآمد داشتيم كه براي جبران آن طبيعي است كه به رشد مداوم در چند سال نياز داريم كه بخشي از اين كاهش را جبران كرده‌ايم اما هنوز قدرت خريد سال 90 به دست نيامده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار