کد خبر: 846878
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴
وجود 75هزار ويلاي غير مجاز در مازندران ، بيش از 60 ميليارد بدهي روي دست شركت برق منطقه اي استان گذاشته است
بيش ازيك دهه قبل بود كه تب ويلا سازي دراستانهاي شمالي كشور خصوصا مازندران بالا گرفت اين موضوع موجب شد تا افراد فرصت طلب وسود جو با خريد زمينهاي كشاورزي ازكشاورزان وباغداران اين منطقه، اقدام به ساخت وفروش زمين و ويلا كنند. اين درحالي بود كه بسياري از كارشناسان در خصوص عواقب منفي اين موضوع به مسئولان هشدار دادند، اما آنها با اعتقاد به اينكه اين موضوع يك موج موقت است از هرگونه اقدامي براي جلوگيري از ساخت وساز خودداري كردند تا اينكه اين موضوع به بحران رسيد به طوري كه چندي پيش نماینده مردم نور و محمودآباد درمجلس علاوه بر بحراني شدن وضعيت كشاورزي دراين منطقه از بدهي بیش از۶۰ میلیارد توماني صاحبان 75هزار ويلاي غيرمجاز به شركت برق استان خبردهد.

نويسنده :محمدرضا سوري

بي توجهي به معشيت كشاورزي وسود آورنبودن توليد مركبات وشالي دركنار رفاه طلبی کشاورزان به جای تحمل دشواری های کار در شالیزارها وباغات مركبات از جمله عواملي بود كه زمینه ساز تغییر کاربری گستره زیادی از زمین های کشاورزی مازندران به ویژه در مناطق غربي اين استان شد.

سرانجام وسوسه قيمت بالا موجب شد تا بسياري از شاليكاران چوب حراج به زمينهاي خود زده و با فروش آنها سعي كنند تا زندگي بهتر وبدون دردسري را براي خود فراهم كنند.

روند گسترش ويلا سازي موجب شد تا بسياري ازكارشناسان دراين خصوص هشدار داده واعلام كنند اين روند در دراز مدت علاوه بر ضربه زدن به توليدات باغي وكشاورزي موجب شده تا سرمایه ای که از راه ساخت وساز ویلاها به استان وارد می شود به طورناعادلانه توزیع شود وتنها به قشر خاصی تعلق بگيرد واز طرفي سود اصلی این فعالیت ها به جیب پیمانکاران و واسطه گران خرید و فروش ویلاها رفته و از استان خارج شود،اين درحالي بود كه مخالفان معتقد بودند،ا فزایش ساخت ویلاها سبب رونق بازار مشاغل ساختمانی و جذب سرمایه در استان می شود.

مازندران بهشت كشاورزي

وضعيت خوب آب وهوايي دركنار مرغوب بودن زمينهاي كشاورزي درمازندران سبب شده تا كارشناسان همواره ازاين منطقه به عنوان بهشت كشاورزي نام ببرند.

آمارها نشان مي دهد، شرايط مناسب توليد محصولات كشاورزي باعث شده تا بیش از 45 نوع محصول زراعی دراستان قابل کشت باشد که دراين ميان مي توان از محصولاتي همچون ،برنج، گندم، جو، سویا، کلزا، ذرت، نباتات علوفه‌ای، انواع سبزی و صیفی جات نام برد.

اين ويژگي سبب شده تا در حال حاضر ، 85 درصد شبدر برسیم کشور در این استان کشت شود واز طرفي در زمينه توليدات دانه‌های روغنی شامل کلزا، سویا و آفتابگردان با سطحی حدود 23 هزار و 600 هکتار و تولید 55 هزار تن، رتبه چهارم کشور به مازندران اختصاص يابد.

همچنين در زمينه توليد گندم، با سطحی حدود 56 هزار هکتار و تولید بیش از 194 هزار تن، رتبه بیستم کشوری را را از آن خود كرده است وبا توليد انواع سبزی و صیفی‌جات و حبوبات و نباتات صنعتی با سطح حدود 57 هزار هکتار و تولیدی بالغ بر 850 هزار تن توانسته است علاوه بر تامين نياز داخلی اضافه توليد خودرا به استان‌های همجوار نیز صادر کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران دراين خصوص به "جوان " مي گويد: »اين استان يكي از مهمترين قطب هاي عرصه کشاورزی کشور محسوب می شود و بزرگترین تولید کننده 17محصول کشاورزی کشور مانند برنج، مرکبات، گل و گیاه، کیوی، گوشت سفید، آبزی پروری و نهال زیتون است.»

دلاور حیدرپور مي افزايد:« این استان حدود هفت درصد کل سطح زیر کشت محصولات سالانه و دایمی کشور را به خود اختصاص داده است که این توانمندی می تواند زمینه مناسبی برای افزایش صادرات غیر نفتی کشور باشد.»

وي با بيان اينكه کشورهای عراق، پاکستان، ترکمنستان، افغانستان، امارات، کویت ، روسیه و آْلمان از مهمترين كشورهاي صادر كننده محصولات ما هستند ادامه مي دهد:«اين موضوع موجب شد تا در سال گذشته ارزش ریالی صادرات محصولات کشاورزی از مازندران به خارج کشور 312 میلیون و 679 هزار و 651 دلار برسد که از لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب 4.9 و 6.6 درصد کاهش داشته است. »

ويلا سازي وبالا رفتن مصرف برق

بررسي ها نشان مي دهد،ويلا سازي نه تنها بر توليدات محصولات كشاورزي در مازندران تاثير منفي گذاشته بلكه موجب شده تا ميزان استفاده از برق به دراين استان به شدت بالا برود وسبب شود تا اين واحدها بالاترين ميزان بدهي را به شركت برق منطقه اي استان از آن خود كنند.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شوراي اسلامي دراين خصوص مي گويد:«طبق بررسي هاي انجام شده در حال حاضر دراستان 75 هزارويلاي غير مجاز وجود دارد كه بالاترين ميزان مصرف برق را به خود اختصاص داده اند.»

علی اسماعیلی مي افزايد:« طبق آمار شركت برق منطقه اي مازندران این ویلاها بیشتر از ۶۰ میلیارد تومان برق استان بدهکار هستند كه براي كاهش اين ميزان ازبدهي ها پيشنهاد داديم تا به صاحبان آنها كنتور بي نام تعلق بگيرد.»


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار