کد خبر: 846872
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸
نويسنده:ميترا شهبازي

+++

هنوز به فصل گرم سال و اوج جنب و جوش آفت سن گندم نرسيده‌ايم، اما با اين حال در همين زمان، شيوع اين آفت به گفته کارشناسان با افزايش 30 درصدي روبه‌رو بوده است. بنابراين دور از انتظار نيست که با گرم شدن هوا و گذشت زمان، فاجعه‌اي بزرگ در مزارع خراسان شمالي رخ دهد. آنهم در شرايطي که مسئولان جهاد کشاورزي در خصوص حمايت از زارعان گندم، از زير بار مسئوليتشان شانه ‌خالي کرده‌اند.

گواه بي‌توجهي مسئولان جهاد کشاورزي به اين موضوع هم اين است که، محمد رضایی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی در خصوص اين معضل مي‌گويد:« در سال گذشته شيوع آفات در مزارع کشاورزي 2000 هکتار بوده است، اما اکنون این سطح به 2800 هکتار هم رسیده است.» بنابراين با توجه به اينکه هنوز مزارعي که در ارتفاعات قرار دارند به دليل سرما، از شيوع آفات در امان مانده‌اند، خيلي زود با گرم شدن زمين بايد منتظر وقايع تلخي در مزارع گندم خراسان شمالي باشيم.

جهادکشاورزي کاري نمي‌کند!

درحال حاضر بعد از معضل شيوع آفات در مزارع خراسان شمالي، بزرگترين مشکل کشاورزان را بي‌توجهي مسئولان شکل مي‌دهد. به طوري که رئيس جهاد کشاورزي از همان ابتداي شيوع آفات، آب پاکي را روي دست کشاورزان ريخت و به آنها اطلاع داد که در اين خصوص هيچ کاري جز فروش سموم به کشاورزان انجام نمي‌دهد. عبدالله یوسفی در اين خصوص به صراحت بيان مي‌کند:« جهادکشاورزي برای حمایت از کشاورز، سموم مورد نیاز را در زمان مناسب تامین مي‌کند اما هزینه‌های خرید باید از طرف کشاورزان پرداخت شود.»

وي با اشاره به اينکه مسئله بروز آفت سن گندم در مزارع خراسان شمالي، موضوع تازه‌اي نيست و سال‌هاي گذشته هم کشاورزان از اين آفت خسارت ديده‌اند، مي‌افزايد:« در سال جاری کانون‌های سن گندم شناسایی و نحوه مبارزه نیز مشخص شده است. بنابراين توصیه‌های لازم نیز به کشاورزان ارائه شده است. این سازمان به منظور حمایت از کشاورزان برای مقابله با سن گندم آموزش‌های لازم را هم ارائه مي‌کند.» بنابراين با توجه به گفته‌هاي رئيس جهاد کشاورزي در اين استان، حمايت‌هاي اين سازمان تنها به فروش سموم و دوره‌هاي آموزشي کوتاه‌مدت ختم مي‌شود.

مزارع گندم در آستانه نابودي!

حالا با اين شرايط که سايه آفت سن گندم بر سر مزارع گندم سنگيني مي‌کند، صحبت‌هاي محمد رضایی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی قابل توجه‌ است که مي‌گويد:« با توجه به اينکه بیشتر مزارع شهرستان راز و جرگلان دیم زار است، در صورتي که جمعیت سن افزایش یابد هزینه مبارزه برای کشاورزان خیلی زیاد می‌شود و کشاورزان توان خرید سموم لازم را نخواهند داشت.»

بنابراين عملا نسخه‌اي که جهاد کشاورزي براي مزارع خراسان شمالي پيچيده است با توجه به خسارتي که در اثر سرما زدگي به مزارع استان وارد شده است، به ورشکستگي کشاورزان و نابودي مزارع گندم ختم مي‌شود. حالا جاي سوال است که جهادکشاورزي به عنوان سازماني که بايد چتر حمايتي‌اش را بر سر کشاورزان باز بگذارد و به توليد ملي کمک کند، چرا سعي دارد با کنارکشيدن از وظايف اصلي‌اش، بر درد و رنج کشاورزان بي‌افزايد؟ موضوعي که اساس وجود اين سازمان را زير سوال مي‌برد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار