کد خبر: 846811
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در ايران به دليل نقش و جايگاه نظام اسلامي در تحولات منطقه‌اي و...
عباس حاجي‌نجاري
نویسنده: عباس حاجي‌نجاري

دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در ايران به دليل نقش و جايگاه نظام اسلامي در تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي و تأثير واقعي اين انتخابات در روندهاي سياسي و اجتماعي و انتقال قدرت در كشور، نگاه‌هاي داخلي، منطقه‌اي و بين‌المللي را به خود معطوف كرده است و به همين دليل مي‌توان براي اين انتخابات در مقايسه با انتخابات گذشته اهميت بيشتري قائل شد و طبيعتاً وظايف و نقش نيروهاي مؤثر در صحنه نيز متفاوت است . در اين زمينه به چند نكته مي‌توان اشاره كرد.
 
1ـ طي سال‌هاي اخير روحيه و تفكر انقلابي آماج هجمه سنگين دشمنان بيروني و داخلي قرار گرفته است و به همين دليل مقام معظم رهبري در اغلب سخنان خود در سال گذشته بر حفظ و تقويت روحيه انقلابي‌گري تأكيد و ابعاد مختلف آن را برشمرده‌اند. يكي از اصلي‌ترين اهداف دشمنان تضعيف و انحراف همين روحيه به ويژه در نسل جوان است و انتخابات امسال با توجه به تأثير آن در سرنوشت كشور در چهار سال آينده از اين جهت اهميت ويژه‌اي مي‌يابد. روحيه و تفكر انقلابي‌گري در شرايط كنوني از ابعاد مختلف مورد هجمه واقع شده است . بر اين اساس حفظ و تقويت روحيه و تفكر انقلاب بايد در اولويت قرار گيرد كه عرصه اين انتخابات را مي‌توان به بستري براي آن تبديل كرد.
 
2ـ دشمنان بيروني و سران نظام سلطه به عرصه انتخابات به عنوان تنها عرصه‌اي كه قادر به اثرگذاري بر فرآيندهاي سياسي ايران است، مي‌نگرند. از منظر آنان ديگر روش‌ها نظير تهديدات نظامي، امنيتي و اقتصادي قادر به تسليم مردم ايران نيست. به همين دليل است كه در ماه‌هاي اخير و بعد از روي كار آمدن دولت جديد امريكا، چندين بار موضوع تشديد تحريم‌هاي ايران و به ويژه تحريم سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مطرح شده است اما نگراني از تأثير آن بر نتيجه انتخابات و احتمال رأي نياوردن كساني كه آنها از آن به عنوان «ميانه‌روها» نام مي‌برند، سبب شده است كه در تصويب تحريم‌هاي جديد تعويق ايجاد شود.
 
نكته مهم در تحريم‌ها كه عنوان فلج‌كننده، بر آن گذاشته‌اند اين است كه اين تحريم‌ها، با هدف وادار‌سازي ايران به پذيرش برجام‌هاي بعدي (موشكي و عدم حمايت از نيروهاي مقاومت و ... ) طراحي شده است و خانم راس لتينين، رئيس كميته روابط خارجي امريكا مي‌گويد همانگونه كه تحريم‌هاي قبلي به برجام هسته‌اي انجاميد، تحريم‌هاي جديد مي‌تواند به برجام موشكي و ... بينجامد. از منظر آنان تداوم اين وضعيت برجام‌هاي بعدي را امكان‌پذير مي‌سازد و مهم‌تر از آن است كه امريكايي‌ها بنا دارند تشديد تحريم‌ها عليه ايران را در هر شرايطي اعمال كنند كه از منظر آنان تداوم وضعيت كنوني در قدرت اجرايي كشور براي آنها مطلوب‌تر است. هدف دشمن در اين عرصه ناكارآمد‌نمايي نظام اسلامي از طريق فشار اقتصادي و دلسرد كردن مردم از نظام اسلامي و معطوف كردن ناكارآمدي‌ها به اصل نظام است. بنابراين دفاع از نظام به عزم ملي نياز دارد.
 
3ـ حل مشكلات معيشتي مردم به رغم ظرفيت‌هاي خوب نيروي انساني و پيشرفت‌هاي علمي و معادن و زيرساخت‌ها، به مهم‌ترين دغدغه مسئولان عالي نظام تبديل شده است، تحقق اين امر در گرو ميدان يافتن مديران شجاع، فعال و كارآمد با نشاط و با انگيزه است. نظام مديريت اجرايي كشور در شرايط كنوني از چند آسيب جدي رنج مي‌برد كه بالاتفاق از سوي همه كارشناسان فارغ از تعلقات جناحي و سياسي مورد تأكيد قرار گرفته است. وجود روحيه اشرافي‌گري، نداشتن نقشه راه براي عبور از مشكلات، ولنگاري فرهنگي و ... و در كنار آن مديريت فرتوت و ناتوان، روند فزاينده اختلافات دولتمردان، اداره كشور به صورت شركت سهامي با توجه به بافت دولت كه از گروه‌هاي مختلف، متنوع و حتي متضاد سياسي شكل گرفته است، روند فزاينده گسترش آسيب‌هاي اجتماعي و عدم اهتمام به حل آن، پرداختن به موضوعات حاشيه‌اي نظير كنسرت‌ها براي انحراف افكار عمومي و ... مي‌تواند چشم انداز مبهمي را پيش روي نظام در صورت استمرار شرايط كنوني ايجاد كند.
 
4ـ تلاش براي شكل‌دهي دوقطبي‌هاي كاذب براي انحراف افكار عمومي و سوار شدن بر موج افكار خاكستري راهبرد مشترك دشمنان بيروني (بي‌بي‌سي) و برخي مشاوران داخلي است و اين وضعيت به ويژه بعد از حمله ترامپ به سوريه اوج گرفته و گروهي از رسانه‌هاي وابسته تلاش دارند آن را در داخل مدل‌سازي كنند. طي هفته جاري بي‌بي‌سي اهتمام ويژه‌اي به دوقطبي‌سازي شرايط كشور ذيل دوقطبي «جنگ و صلح» داشته است. دوقطبي‌هاي سياسي ديگر نظير موشك – معيشت، «مخالفين و موافقين كنسرت‌ها» «نامزد مورد تأييد نظام و مقابل آن» و ... نمونه‌هاي ديگر از سناريوهاي جبهه‌بندي داخلي است.

5 ـ تمركز اصلي دشمن بيروني و معارضان داخلي بر شبكه‌هاي مجازي براي مديريت افكار عمومي مؤلفه ديگري است كه بايد مورد توجه قرار گيرد و اين مهم در روزهاي اخير كه آرايش سياسي در حال شكل‌گيري است بيشتر خود را نشان داده است. به رغم ايجاد برخي زيرساخت‌ها، اما دشمن در عرصه فضاي مجازي و ماهواره‌اي دست برتر را دارد، در اين زمينه علاوه بر ضرورت تقويت پيام‌سازي در آن عرصه‌ها، اولويت اصلي جبهه انقلاب بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي ميداني و نيروهاي انقلابي براي گفتمان‌سازي است.
 
6ـ  ثبت‌نام و حضور احمدي‌نژاد در عرصه انتخابات مؤلفه ديگري است كه ظرفيت نيروهاي مؤمن به انقلاب را به شدت فرسايش مي‌دهد، طي هفته‌هاي اخير و پس از ورود او به عرصه انتخابات به رغم نهي رهبري و بيانيه‌اي كه خود وي چند ماه قبل صادر كرده بود، اعلام حضور و بروز برخي رفتارهاي جلف و طرح مواضع مبهم، از يك سو نيروهاي مؤمن به انقلاب و بدنه افكار عمومي را مسئله‌دار كرده و از سوي ديگر فرصتي را فراهم كرده كه حاميان فتنه 88 متأثر از اين رفتار و عملكرد، بر حقانيت خود در ماجراي آن فتنه تأكيد كنند. اين در حالي است كه ريشه اصلي آغاز آن انحراف را بايد در دل فتنه 88 جست‌وجو كرد، همانگونه كه در نامه به رئيس دولت اصلاحات و مصاحبه مطبوعاتي رئيس دولت دهم بخش‌هايي از آن آشكار شد.
 
مؤلفه‌هاي فوق بيانگر اين است كه استمرار شرايط كنوني كه با كم فروغ شدن ارزش‌هاي ديني و انقلابي همراه است ممكن است خطر استحاله انقلاب را در پي داشته باشد، بنابراين حضور و عزمي جدي را در عين انسجام و وحدت كلمه و عبور از چالش‌هاي بخشي ضروري مي‌نمايد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار