کد خبر: 846790
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۲
از زماني كه رژيم صهيونيستي فعاليت‌هاي سينمايي خود را آغاز كرد تلاش مي‌كند تا به منظور تبليغ و ترويج فيلم‌هاي سينمايي خود در سطح جهان، با كمك لابي صهيونيستي بر جشنواره‌هاي بين‌المللي فيلم نفوذ كند.
   سلمان دلاوری
از زماني كه رژيم صهيونيستي فعاليت‌هاي سينمايي خود را آغاز كرد تلاش مي‌كند تا به منظور تبليغ و ترويج فيلم‌هاي سينمايي خود در سطح جهان، با كمك لابي صهيونيستي بر جشنواره‌هاي بين‌المللي فيلم نفوذ كند.
 مركز پژوهشي آرا در كتاب گزارش راهبردي سياست‌هاي فرهنگي كشورهاي جهان به بررسي سيطره و نفوذ دستگاه‌هاي اطلاعاتي - امنيتي رژيم صهيونيستي مي‌پردازد. در اين كتاب آمده است: از زماني كه رژيم صهيونيستي فعاليت‌هاي سينمايي خود را آغاز كرد تلاش مي‌كند تا به منظور تبليغ و ترويج فيلم‌هاي سينمايي خود در سطح جهان، با كمك لابي صهيونيستي بر جشنواره‌هاي بين‌المللي فيلم نفوذ و سيطره يابد، لذا سيطره و تسلط بر جشنواره فيلم كن و برلين را در دستور كار خود قرار داد و پس از مدت زماني كوتاه توانست در اين دو جشنواره نفوذ پيدا كند.
   نفوذ اسرائيل در جشنواره فيلم كن
در دور 47 جشنواره كن، جهان شاهد يك رسوايي هنري در اين جشنواره بود كه تاريخ سينما آن را به ثبت خواهد رساند. قضيه از اين قرار بود كه يك كارگردان يهودي - فرانسوي به نام ايريك شارون با افتخار خود را عامل موساد (سازمان اطلاعات اسرائيل) خواند. اين فيلم به نمايندگي از فرانسه در مسابقه رسمي شركت كرد و پس از پخش آن كتابچه‌هاي كوچكي از فعاليت‌هاي تروريستي موساد تحت عنوان تاريخ فعاليت‌هاي قهرمانانه و مقدس موساد كه به نفع اسرائيل و يهوديان جهان فعاليت كرده است در ميان حاضران توزيع شد.
اين فيلم آشكارا حمله با رآكتورهاي هسته‌اي عراق و ترور فيزيكدان عرب دكتر «المنشد» را (كه براي اعراب داستان غم انگيزي است) توجيه مي‌كند. تمامي اين كارها اعمالي تروريستي هستند كه فيلم بدان‌ها قداست و شرف بخشيده و آنها را مايه افتخار سامي‌ها و صهيونيست‌ها مي‌داند. مطبوعات غرب نيز اين فيلم را فيلمي جسور به حساب آوردند.
جزئيات ماجرا را مي‌توان از پيام جشنواره كن كه محمودعلي (منتقد سينما) در مجله الاذاعه منتشر كرده است فهميد. وي گفت: براي منتقدان عرب غافلگيركننده و باعث تأسف بود كه فرانسه با فيلمي كه آشكارا و با ذكر اسامي و وقايع به تمجيد از موساد مي‌پردازد در يك مسابقه رسمي شركت كند. اين فيلم با نام ملي گرايان به كارگرداني ايريك شارون ساخته شد و نمونه آشكاري از عدم رعايت بي‌طرفي توسط جشنواره است. البته نه به دليل اينكه فيلم از موساد تعريف وتمجيد مي‌كند، بلكه به اين دليل كه فيلم حتي در سطح هنري نيز به رغم هزينه 10 ميليون دلاري و مدت زمان شش ماه كه براي تصويربرداري آن بين پاريس و تل‌آويو صرف شده، يك فيلم بسيار عادي است.
مناحم جولان از كارگردانان مشهور اسرائيلي در يكي از نشست‌ها در جشنواره سينمايي كن اظهار داشته بود نمي‌تواند نفرت خود را نسبت به اعراب و مصريان از دل بيرون كند. وي گفته است: هنگامي كه پورسعيد را با هواپيماي خود در جنگ 1956 بمباران مي‌كرد بسيار خوشحال بود.
اين جشنواره بين‌المللي را وزارت جهانگردي اسرائيل به همراه تلويزيون اين رژيم و با كمك مالي بانك ملي اسرائيل سازماندهي مي‌كند. روزنامه البعث ارگان حزب حاكم سوريه، جشنواره سينمايي كن فرانسه را مهم‌ترين مصاديق سوءاستفاده رژيم صهيونيستي از صنعت سينما خوانده و نوشته است: «جنبش نژادپرست صهيونيستي سال‌ها درصدد تسلط بر فعاليت‌هاي اين جشنواره است.»
به نوشته اين روزنامه، در همين چارچوب، صهيونيست‌ها چند سال پيش تلاش كردند تا مناحم جولان را - كه به حمايت از گروه‌هاي تروريستي صهيونيستي و دشمني با اعراب شهرت دارد - به رياست كميته داوران جشنواره كن بگمارند.
البعث افزود: با وجود اينكه اين تلاش بر اثر فشارهاي اعراب و جهان ناكام ماند اما آنان توانستند از راه ديگري نفوذ كنند، به طوري كه جنبش صهيونيستي، بسياري از نشريات كثيرالانتشار جهان را براي تبليغ فيلم‌هاي مناحم جولان به كار گرفت و همچنين هيئت مديره جشنواره كن را واداشت تا از وي به خاطر كنار گذاشته شدن از رياست كميته داوري، عذرخواهي كند و حتي از وي تقدير به عمل آورد.
   دومين جشنواره در دست صهيونيست‌ها جشنواره سينمايي برلين
جشنواره برلين تازه‌ترين جشنواره‌اي است كه مؤسسات سينمايي رژيم صهيونيستي با كمك لابي صهيونيستي در اين جشنواره سعي كرد در آن نفوذ كند و تصميم‌گيري‌هاي اين جشنواره را به سيطره خود درآورد.
در دوره 45 جشنواره در مارس 1995 بيشترين تعداد فيلم‌هاي اسرائيلي در تاريخ جشنواره‌ها (12 فيلم) در اين جشنواره ارائه شد. اين تعداد فيلم حتي بيشتر از تعداد كشورهايي بود كه جشنواره را ترتيب داده بودند. براي تكميل سيطره صهيونيسم بر اين جشنواره يك كارگردان خانم اسرائيلي به عنوان رئيس كميته داوري جشنواره انتخاب شد.
فيلم رسمي مسابقه به نام سحر كه اسرائيل با آن در مسابقه شركت كرده بود اعراب را شديداً مورد حمله قرار داد و سرشار از كينه، نفرت، تمسخر و خشم نسبت به تمدن اعراب بود، همين امر (توطئه) موجب شد منتقدان و سينماگران جهان كه در جشنواره شركت كرده بودند آزرده خاطر شوند.
به رغم وجود فيلم‌هاي ايتاليايي، فرانسوي، آلماني و امريكايي كه در سطح بالاتري از اين فيلم قرار داشتند فيلم سحر، گواهي تقدير جشنواره را - با وجود ضعف سطح هنري خود - دريافت كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار