کد خبر: 846783
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۲
از سوي يكي از مديران جشنواره جهاني فيلم فجر مطرح شد
پس از آنكه مدير روابط عمومي جشنواره فيلم فجر چند روز پيش در قالب يك يادداشت از اين سخن گفت كه جشنواره جهاني فجر با وجود بلعيدن بودجه‌هاي ميلياردي شايد تا 70 سال ديگر هم به يك جشنواره با‌كيفيت و اثرگذار جهاني تبديل نشود...
    جواد محرمي
پس از آنكه مدير روابط عمومي جشنواره فيلم فجر چند روز پيش در قالب يك يادداشت از اين سخن گفت كه جشنواره جهاني فجر با وجود بلعيدن بودجه‌هاي ميلياردي شايد تا 70 سال ديگر هم به يك جشنواره با‌كيفيت و اثرگذار جهاني تبديل نشود روز گذشته مازيار ميري يكي ديگر از مديران اين جشنواره نيز به طور تلويحي از بي‌اثري و ضعف بخش دارالفنون جشنواره فجر سخن گفت.
صداهايي كه اين روزها و پيش از آغاز رسمي سي‌و‌پنجمين جشنواره فيلم فجر از سوي گردانندگان اين رويداد شنيده مي‌شود را بايد به نوعي اعتراف به ضعف و بروز نااميدي در ميان افكار اين مديران در قبال مهم‌ترين جشنواره و رويداد هنري كشور قلمداد كرد.
مدير بخش «دارالفنون» جشنواره جهاني فيلم فجر از تغييراتي كه اين بخش نسبت به سال قبل داشته و دلايل آن صحبت كرده است. ميري سال گذشته هم مديريت اين بخش جشنواره را بر عهده داشته است ولي امسال و در آستانه برگزاري دوره سي‌و‌پنجم جشنواره با لحني سخن گفته كه از آن اميدواري زيادي به مخاطب منتقل نمي‌شود. البته او از تغييراتي سخن گفته كه به زعم او مي‌تواند بي‌تأثير نباشد. سخنان ميري نشان مي‌دهد كه مديران جشنواره پر هزينه فجر پس از گذشت سي‌و‌پنج دوره از اين رويداد هنري همچنان در حال آزمون و خطا هستند و از ارائه الگويي مناسب و كارآمد كه جوابگوي هزينه‌هاي ميلياردي اين رويداد در شرايط اقتصاد مقاومتي باشد عاجز هستند.
اين مدير دولتي با اشاره به دوره قبلي برگزاري بخش دارالفنون در جشنواره جهاني فيلم فجر گفته است: هنرجويان دوره «دارالفنون» در سي و چهارمين جشنواره جهاني فيلم فجر از طريق يك كانال تلگرامي و در يكي از صفحه‌هاي سايت جشنواره با يكديگر در ارتباط بودند و تبادل اطلاعات مي‌كردند. اين فرصت باعث شد برخي از هنرجويان در طول اين مدت آثاري را توليد و براي ما ارسال كنند تا مورد بررسي قرار گيرد، اما متأسفانه تعداد زيادي اثر به دست ما نرسيد. اين آثار بعد از ارسال به دبيرخانه دائمي جشنواره مورد بازبيني قرار گرفت و متأسفانه فيلم‌هايي نبود كه سازندگان آنها بخواهند مورد حمايت جشنواره قرار گيرند.
مدير بخش «دارالفنون» سي و پنجمين جشنواره جهاني فيلم فجر به اين اشاره كرد كه: اين مسائل باعث شد به فكر برخي تغييرات در اين بخش در سي‌و‌پنجمين جشنواره جهاني فيلم فجر باشيم كه فكر مي‌كنم نتايج خوبي به همراه داشته باشد. در اين دوره براي تمامي متقاضيان حضور در بخش «دارالفنون» يك درس از پيش تعيين شده طراحي كرديم كه متقاضيان اين درس را پشت سر گذاشتند و حال با يك طرح، فيلمنامه يا ايده در جشنواره حضور خواهند داشت. هنرجويان اين دوره در چهار گروه تقسيم مي‌شوند و بعد از اينكه طرح و ايده آنها از طريق هيئت علمي مورد بررسي قرار گيرد، بهترين طرح از سوي جشنواره در زمينه توليد مورد حمايت قرار مي‌گيرد.
ميري درباره ديگر تغييري كه در بخش «دارالفنون» جشنواره جهاني فيلم فجر ايجاد شده اينگونه توضيح داده است: تغيير ديگر اين دوره از «دارالفنون» اين است كه تمام كساني كه در كلاس‌ها شركت مي‌كنند يك فيلم كوتاه ساخته‌اند كه اين آثار از سوي هيئت علمي مورد بررسي قرار گرفته است. البته اين را هم بگويم در اين دوره به هنرجويان شهرستاني توجه بيشتري داريم، اما در نهايت همه متقاضيان داخلي و خارجي بايد هم فيلمساز خوبي باشند و هم تحصيلات لازم را داشته باشند.
وي تأكيد كرده است: سال گذشته براي كساني كه حضور مستمر و فعال داشتند گواهي حضور در كلاس‌هاي «دارالفنون» صادر شد كه جزو گواهي‌هاي معتبر به شمار مي‌رفت. امسال نيز همين منوال ادامه دارد و با توجه به اينكه در اين دوره از جشنواره از استادان معتبر خارجي هم استفاده خواهيم كرد اين گواهينامه از اعتبار بيشتري برخوردار خواهد بود.
ميري در پايان گفته است: تأكيد مي‌كنم در اين دوره حتماً از استادان ايراني نيز در كلاس‌هاي «دارالفنون» استفاده خواهيم كرد و اسامي استادان حاضر در اين دوره از «دارالفنون» چه ايراني و چه خارجي به محض نهايي شدن از طريق ستاد خبري اعلام مي‌شود. كلاس‌هاي اين دوره از ۹:۳۰ صبح آغاز مي‌شود و تا پايان شب ادامه دارد. تاكنون اسامي فيلمنامه‌نويسان ايراني از جمله نغمه ثميني، فرهاد توحيدي، فريدون جيراني و مهران كاشاني براي برگزاري كارگاه‌هاي فيلمنامه‌نويسي اعلام شده است.
به گزارش «جوان» سي و پنجمين جشنواره جهاني فيلم فجر در حالي از اول تا هشتم ارديبهشت سال جاري در تهران و در مجموعه سينمايي چارسو آغاز به كار مي‌كند كه دوسال پيش حجت‌الله ايوبي رئيس معزول سازمان سينمايي با وجود انتقاد و هشدار كارشناسان و دلسوزان سينما بخش بين‌الملل جشنواره فجر را از بخش داخلي جدا كرد و اين رويداد با كم رمقي بيش از قبل و البته بدون راهبرد منطبق با نيازها و اقتضائات روز كشور برگزار شده است. نام ايوبي با وجود كنار گذاشته شدن از سازمان سينمايي همچنان در ليست عوامل جشنواره جهاني فجر ديده مي‌شود. سيدرضا مير‌كريمي، به عنوان دبير در نشست خبري اين دوره از جشنواره به لزوم انطباق سينما با منافع ملي سخن گفته است ولي اغلب صاحبنظران معتقدند جشنواره جهاني فجر با وجود هزينه‌هاي ميلياردي هيچ تأثير داخلي و بين‌المللي براي هنر و فرهنگ كشور به ارمغان نياورده است. مدير روابط عمومي جشنواره فجر اخيراً طي يادداشتي از معضلات و موانع سياسي و اجتماعي به عنوان بزرگ‌ترين مانع براي جهاني شدن جشنواره فجر ياد كرده و تلويحاً هزينه‌هاي ميلياردي براي اين رويداد هنري را تا رفع اين معضلات بي‌اثر ارزيابي كرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار