کد خبر: 846566
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۲
سرمقاله:
فتحعلي شاه قاجار به عنوان جانشين آغامحمدخان و دومين پادشاه سلسله قاجاريه از دو خصيصه شخصيتي بسيار متمايز از شاه قبلي و شاهان بعدي خود برخوردار است.
دکتر عبدالله گنجی
نویسنده: دکتر عبدالله گنجی 

فتحعلي شاه قاجار به عنوان جانشين آغامحمدخان و دومين پادشاه سلسله قاجاريه از دو خصيصه شخصيتي بسيار متمايز از شاه قبلي و شاهان بعدي خود برخوردار است. اول ريش بسيار بلند و غيرمتعارف و دوم حجم زياد اولاد كه موثق‌ترين روايت تعداد فرزندان وي را حدود هزار نفر مي‌داند. يكي از اساتيد برجسته علوم سياسي كشور كه علوم بين‌رشته‌اي (روانشناسي سياسي) تدريس مي‌كند، چرايي اين دو خصيصه را حاصل تحقير شدگي يا «عقده حقارت» مي‌داند كه فتحعلي شاه در شاه سلف خود ديده بود. دو خصيصه كوسگي و عقيم بودن آغامحمدخان كه باعث سرشكستگي براي جانشينان اوست ناخودآگاه تبديل به دو رفتار معكوس در جانشين مي‌شود كه عبارت از زاد و ولد بي‌حد و حصر و ريش بلند تا بتواند اين ننگ را از خاندان قاجار دور كند. البته ممكن است و (حتماً) فتحعلي شاه براي اين دو كار برنامه‌ريزي نداشته است، اما بسياري از رفتار آدمي در ضمير ناخودآگاه فرد شكل مي‌گيرد و بعضاً منشأ آن رفتار روشن نيست يا به روش روانكاوي قابل كشف است.
 
در كشور ما شرايط كيفي، كمي و شكلي براي رئيس‌جمهور روشن است، اما آنچه مي‌تواند رفتار وي را در اين جايگاه ناموجه كند، مورد توجه قرار نمي‌گيرد، روانشناسي و خصوصاً روانشناسي شخصيت حلقه مفقوده تأييد صلاحيت‌هاست. خصايص روانشناسانه كانديداها چگونه مورد دقت و قضاوت قرار مي‌گيرد؟ شاخص اندازه‌گيري آن چيست؟ چطور مي‌توان براي هدايت يك هواپيما خلبان را به مسلخ روانشناسي برد و خصايص و ويژگي‌هاي بسيار متمايزكننده از او توقع داشت، اما براي اداره قوه اجرايي يك كشور بزرگ چنين سامانه‌اي پيش‌بيني نشده است؟
آيا خصايصي مانند «عقده حقارت» كه ناشي از يك نقص ذاتي در فرد است نمي‌تواند روي تصميمات كلان يا اختيارات افسانه‌اي تأثيرگذار باشد؟ آيا نقص‌هاي زيباشناسي نمي‌تواند هنگام حضور در قدرت حس انتقام را ناخودآگاه در فرد بيدار كند؟
 
آلپورت از روانشناسان برجسته شخصيت در تعريف شخصيت سالم مي‌نويسد: «شخصيت سالم عبارت است از سازمان پوياي تن و روان كه در تعامل با هم موجب سازگاري با محيط مي‌شوند»، حال كساني كه قدرت تعامل و سازگاري با محيط تعريف شده پيرامون خود را ندارند و خصايص شخصي و شخصيتي، هويت حقوقي‌شان را له مي‌كند، چگونه بايد از ورود به قدرت محروم شوند؟
«حريص بودن»، «بدخلقي»، «كم‌ظرفيتي در ناملايمات»، «دوگانگي در رفتار و بيان»، «انزواطلبي»، «شخصي‌سازي قدرت»، «مشورت‌ناپذيري»، «ارضا ناشدگي در فرمانراني»، «توهم من برتر»، «خودشيفتگي»، «جايگزيني حماقت و توهم به جاي شجاعت»، «عدم ظرفيت در نگهداري اسرار ديگران و حكومت»، نقص‌هاي مادرزاد جسماني و... مي‌‌تواند لجام قدرت را پاره يا با گره‌هاي  متعدد مواجه كند. هم‌اكنون در بسياري از دادگاه‌هاي غرب در كنار قاضي (حقوق) روانشناس نيز قرار مي‌گيرد تا وقتي حقوقدان چگونگي جرم را بررسي مي‌كند، روانشناس نيز چرايي آن را بررسي كند تا آنچه خارج از اراده فرد بوده و بر جرم اثر گذاشته است، شناسايي شود. مثلاً فردي كه به برخي اقدامات ساديسم دارد با كسي كه آگاهانه دست به جرم مي‌زند، متفاوت ديده مي‌شود.
 
بنابراين شوراي محترم نگهبان در كنار توجه به خصايصي همچون توان مديريتي و صفات ديني و مذهبي بايد خصايص روانشناسانه فرد را نيز بررسي كند. 
 
بسياري از رفتارهاي سياسي ريشه سياسي و حتي ايدئولوژيك ندارد، بلكه از خصايص فردي سرچشمه مي‌گيرد. مثلاً برخي افراد از صدر انقلاب تاكنون با همه درگير بوده‌اند و تصوير موجود از آنان يكپارچه تنش است (برخي اعضاي سازمان مجاهدين انقلاب) اين خصايص فردي كه عوام آن را «قدگيري» ترجمه مي‌كنند در كجاي بررسي صلاحيت‌ها لحاظ مي‌شود؟ ميزان تأثيرپذيري از خانواده، اطرافيان، بدبيني يا خوش‌بيني مفرط در فرداي حضور در قدرت بسيار بر روند تصميمات مؤثر خواهد بود. توجه به اين مسئله مي‌تواند از پرداخت هزينه‌هايي كه تاكنون هدر رفته است، جلوگيري كند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
2
0
"«حريص بودن»، «بدخلقي»، «كم‌ظرفيتي در ناملايمات»، «دوگانگي در رفتار و بيان»، «انزواطلبي»، «شخصي‌سازي قدرت»، «مشورت‌ناپذيري»، «ارضا ناشدگي در فرمانراني»، «توهم من برتر»، «خودشيفتگي»، «جايگزيني حماقت و توهم به جاي شجاعت»، «عدم ظرفيت در نگهداري اسرار ديگران و حكومت»، نقص‌هاي مادرزاد جسماني و... مي‌‌تواند لجام قدرت را پاره يا با گره‌هاي متعدد مواجه كند. هم‌اكنون در بسياري از دادگاه‌هاي غرب در كنار قاضي (حقوق) روانشناس نيز قرار مي‌گيرد تا وقتي حقوقدان چگونگي جرم را بررسي مي‌كند، روانشناس نيز چرايي آن را بررسي كند تا آنچه خارج از اراده فرد بوده و بر جرم اثر گذاشته است، شناسايي شود. مثلاً فردي كه به برخي اقدامات ساديسم دارد با كسي كه آگاهانه دست به جرم مي‌زند، متفاوت ديده مي‌شود."مرگ حق ولی برای همسایه این خصایصی که جناب مستطاب دکتر عالی مقام گنجی بر شمردن مربوط به کدام یک از 1650 نفری می شود که خود را توانا برای ریاست جمهوری دانست و ثبت نام کرده اند.اگر منظور ایشان همان باتشد که تا دیروز که منافع کشور را در اختیار یک اقلیت تمامیت خواه قرار وی داد و ان زمان معجزه و از نوادر روزگار بود و حال نیاز به روانکاوی دارد .این یعنی من عاشق جیبتم و هر وقت جیبت خالی شد قرونی ارزش نداری و تا مجون هم هسی.و اگر منظور ان کسی هست که گوش به پیام مردم داد که باز هم خوردن نمک و شکستن نمک دان می باشد؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
0
1
سلام. از نویسنده محترم برای نگارش این متن تشکر می کنم. موضوعِ بسیار مهم و قابل توجهی است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
0
1
مطلب جالبی است همانطورکه هویت ظاهری وشناسنامه ای وحقوقی وتحصیلی افراددرثبت احوال ومدارس ودانشگاهها وموسسات ،مراکزامنیتی وگزینش و...ثبت می شودلازم است مشخصات روان شناختی وخلق وخوی افرادکه در گذرزمان در زندگی عادی وخانوادگی وشغلی واجتماعی ورویدادهاوحوادث زندگی بروزپیدا می کندثبت شده وموجودباشدگرچه ویژگیهای شخصیتی هرفرد، به صورت شفاهی وذهنی درحافظه خانواده واطرافیان وهمکاران وهمسایگان ومعلمین ودانش آموزان ، روساومرئوسان وپزشکان وروان شناسان و....وجودداردوباتوجه به خلق شناخته شده افراد، کنش وعکس العمل افرادرادرآینده درمقابل هرپدیده ای چه خوشایندوچه ناخوشایندقابل پیش بینی می باشداین خصوصیات شخصیتی که درطول زندگی فردشکل گرفته است دیگران وکسانی که فردرامی شناسند ازاین ویژگیهای روانشناسی فرد سوابق ذهنی دارندوآگاهند.
این خصوصیات بایستی درمراکزی به صورت مکتوب ثبت گردداین سوابق ازمنابع متعددو اشخاص متعددی درزمانهای متفاوت ودررویدادهای گوناگون به صورت مستمرثبت گرددهرکس بتوانداین پرونده روانشناختی وخلق خوی خودرا اززبان ودیدگاه افرادزیادی ودیگران نظاره کندمثلاٌ وقتی افرادزیادی ازاطرافیان یک فرد، اورابه حسن خلق وشکیبایی ورازداری یابرعکس می شناسنداین اوصاف شخصیتی درمراکزی بایدثبت گرددوبرای کسانی که درمدیریت های حساس ممکن است قرارگیرند مردم هم شناختی ازاینگونه افرادندارندبایددرگزینش وشناخت ویژگیها،ازاین گونه مراکزکمک گرفت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
0
2
این حرف درستی است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
0
0
به جرم دروغگويي بايد رد صلاحيت شوند(دكتر روحاني و دكتر احمدينژاد)
١-نامه به رهبري درمورد عدم شركت در انتخابات وثبت نام درعمل براي دكتر احمدي نژاد وبراي دكتر روحاني نامه به رهبري كه همه تحريمها با امضا برجام برچيده ميگردد
٢- تخلفات مكرر از اجراي قانون
٣-ضعف مديريت
٤- مدبر نبودن
٥- نداشتن انضباط مالي
٦- ابرو بردن افراد بودن مجوز قانوني(بگم بگم)
٧-هزينه هاي هنگفت به كشور تحميل نموده است( در سياست خارجي و داخلي)
٨- عدم التزام به خرد جمعي و قانون اساسي وقانون عادي
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
0
0
شما شتر را گم کرده ودنبال پالانش میگردید
۲۰۰۰ کارگر پلی اکریل ودی ام تی اصفهان ۱۱ ماه معوقه حقوق وعیدی دارند ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار