کد خبر: 846534
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
5 فاز پارس‌جنوبي با حضور رئيس‌جمهور افتتاح شدند
آيين بهره‌برداري از پنج فاز پارس‌جنوبي در شرايطي با حضور رئيس‌جمهور برگزار شد كه روحاني اين موفقيت را حاصل اعتماد به شركت‌هاي ايراني دانست، درست بر خلاف وزير خود كه اعتقادي به توان داخل ندارد.
نویسنده: وحید حاجی‌پور
 
به گزارش «جوان»، با بهره‌برداري از اين فازها ميزان توليد از پارس جنوبي با قطر برابر شد آن هم با حضور شركت‌هاي ايراني كه توسعه و اجراي‌ اين پروژه‌ها را در دست داشتند. قرارداد اين فازها در دولت گذشته با شركت‌هاي ايراني امضا شد و اين شركت‌ها در شرايط سخت تحريم و تهيه تجهيزات، پيشرفت پروژه‌ها را در ارقام بالاي 60 درصد تحويل دولت يازدهم دادند و اين دولت با تأخير بالاخره توانست آنها را به پايان برساند.
گرچه اين تأخير موجب از دست رفتن ميلياردها دلار از ثروت ملي شد اما نهايتاً منجر به پايان تلخ داستان پارس جنوبي شد هر چند هنوز چند فاز ديگر نيز باقي مانده‌اند كه اميد است طي سال‌هاي آينده به بهره برداري برسد. البته وزير نفت در اين مراسم از مديران گذشته نفت هم تشكر كرد كه در پارس جنوبي فعاليت كرده و نقش مهمي در افتتاح اين پروژه‌ها داشتند.
رئيس‌جمهور هم در اين مراسم با اشاره به اينكه امروز روزي ماندگار در صنعت نفت است، گفت: ما شاهد ايستادگي ملت در برابر توطئه و تحريم دشمنان بوديم و امروز شاهد شكوفايي صبرها و استقامت‌هاست.
 
روحاني به افتتاح دهها پروژه دفاعي كشور كه روز گذشته شاهد آن بوديم اشاره و عنوان كرد: وقتي كه ديدم دهها طرح جديد موشك زمين به دريا، زمين به هوا، زمين به زمين، هواپيما، جنگنده و بالگردي به دست مهندسان ما ساخته شده و وقتي ديدم ٢٠ بالگرد ما به پرواز درآمد و جنگنده ما آماده پرواز شده است، احساس غرور و افتخار كردم. رئيس‌جمهوري با بيان اينكه مردم بومي استان‌هاي جنوبي بايد بتوانند از مشاغل ايجاد شده در طرح‌هاي پارس جنوبي استفاده كنند، تأكيد كرد: ما خواهان توسعه هستيم، اما توسعه پايدار، بايد سلامت هوا، زمين و آب‌هاي دريا و محيط زيست به عنوان اولين اولويت ما در پيشرفت‌هاي صنعتي سراسر كشور باشد، مسئله محيط زيست امروزه از اولويت زيادي برخوردار است اين موضوع جزو نيازمندي‌هاي اوليه مردم است.
وزيرنفت هم در اين مراسم با بيان اينكه تمام تأسيسات پالايشگاه هايي كه امروز افتتاح مي‌شوند، توسط متخصصان توانمند ايراني نصب شده است، ادامه داد: قدري مشكل در بهره وري در پروژه‌ها وجود دارد و زمان و به دنبال آن هزينه‌ها بيشتر از حد متعارف شده اما به هر حال بايد اين درست شود و مهم مديريت است.
 
زنگنه با اشاره به گفته اشخاصي كه مي‌گويند اينجا با پول ساخته شده است، تصريح كرد: من به جرئت مي‌گويم كه اينجا هم با عشق همكاران ما براي سربلندي ايران و هم با تدبير و اميد، فداكاري و سرسختي براي ايران ساخته شد و اين يك اشتباه بزرگ است كه تنها با پول مي‌شود، توسعه ايجاد كرد. وزير نفت با اشاره به سابقه حضور خود از ميانه سال ٧٦ در مجموعه پارس جنوبي، افزود: اين مجموعه عظيم كه در پهنه ساحلي به طول حدود ٤٥ كيلومتر در كنار يكديگر ساخته شده است، حاصل كاري كمتر از ١٩ سال است، واقعاً ما مي‌توانيم. من اگر صحبت مي‌كنم به اقتداي اراده‌هاي آهنين همكاراني است كه اين كارها را كردند و اين همكاران، سربازان گمنام واقعي جمهوري اسلامي هستند و ايران را مي‌شود جهشي توسعه داد به ويژه پس از برجام.
وزير نفت همچنين از آقايان سيدكاظم وزيري هامانه، غلامحسين نوذري، سيدمسعود ميركاظمي و رستم قاسمي وزيران نفت پيش از خود و آقايان سيف‌الله جشن ساز، احمد قلعه‌باني، مديران عامل پيشين شركت ملي نفت و پيمانكاران اين صنعت تشكر كرد و گفت: من به ويژه از مردم بوشهر تشكر مي‌كنم كه ياران عزيز و دوستان هميشگي ما هستند و ما خود را مكلف مي‌دانيم كه به دوستانمان خدمت برسانيم و آنها هم ميزبانان و همراهان عزيزي براي ما بوده و هستند.
  
درآمد 191 ميليارد دلاري
مديرعامل شركت ملي نفت ايران هم در اين مراسم با اشاره به توليد تجمعي ايران در ميدان گازي پارس جنوبي كه به هزار و ٦٠ ميليارد متر مكعب بالغ شده است، گفت: اين ميزان توليد براي كشور معادل ١٩١ ميليارد دلار درآمدزايي به همراه داشته است.
علي كاردر گفت: كشور همسايه (قطر) تاكنون از اين ميدان هزار و ٧٧١ ميليارد متر مكعب گاز برداشت كرده است. كاردر با اشاره به حفاري‎‎ چاه‎ها از سوي كشور همسايه در مناطق مرزي، گفت: با توجه به حوزه تخليه چاه ها، اتفاقي در حوزه مهاجرت گاز نمي‌افتد و اگر سرعت خوبي داشته باشيم مي‌توانيم سهم‌مان را از اين ميدان به دست آوريم. معاون وزير نفت به افزايش دو برابري توليد روزانه گاز در پارس جنوبي نسبت به سال ٩٢ اشاره كرد و گفت: توليد روزانه گاز ايران در اين ميدان مشترك از حداكثر ٢٨٥ ميليون متر مكعب در سال ٩٢ به حدود ٥٧٠ ميليون متر مكعب رسيده است. وي اظهار كرد: در سال ٩٥، ركورد توليد گاز در پارس جنوبي با ثبت توليد ١٥٥ ميليارد مترمكعب گاز در اين ميدان شكسته شد.
كاردر از سرمايه گذاري ٧١ ميليارد دلاري در بخش خشكي و درياي ميدان گازي پارس جنوبي (به استثناي بخش خطوط لوله) خبر داد و گفت: از اين ميزان سرمايه گذاري، ١٩ ميليارد دلار از محل منابع داخلي و ٥٢ ميليارد دلار از ساير منابع نظير صندوق توسعه ملي، بانك ها، اوراق مشاركت و... تأمين شده است. وي با يادآوري اينكه بهره‎مندي از فناوري‎هاي روز دنيا به معناي كاهش سهم داخل در پروژه‌هاي صنعت نفت نيست، از صنعتگران، سازندگان و پيمانكاران اصلي و فرعي طرح‎هاي توسعه‌اي پارس جنوبي قدرداني كرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
0
0
راستی چرا رئیس جمهور محترم اشاره ای به شروع این پروژه های زیرساختی که در سالهای قبل انجام گرفته بود نداشتند ؟؟!!!
با شعار ... علی برکت الله .... همه چیز را به نفع خودشان تمام کردند!!؟
سهم این دولت در تکمیل پروژه های پارس جنوبی چقدر است؟....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
مثل دستاوردهای برجامش هیچ،بنابراین شما نگران نباش انشاء الله به فضل الهی به ایشان می گوییم ما که همیشه نامحرم بودیم(منظوردرمذاکرات برجام وتمام مسائل) بنابراین خواهشمندیم جنا ب آقای روحانی با شناسنامه وکارت ملی خودت برو پیش صندوق دستاوردهای برجام وآنجا رای خودرا ببین.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار