کد خبر: 846518
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۸
معرفي كتاب شكوه اخلاص
سپهبد شهيد صياد شيرازي 21 فروردين سال 78 توسط گروهك منافقين ترور شد و به شهادت رسيد.
  غلامحسين بهبودي
سپهبد شهيد صياد شيرازي 21 فروردين سال 78 توسط گروهك منافقين ترور شد و به شهادت رسيد. از اين شهيد بزرگوار تا كنون كتاب‌هاي متعددي به انتشار رسيده كه هر كدام به وجوهي از شخصيت اين فرمانده دفاع مقدس مي‌پردازد. اخيراً نيز بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس به قلم دكتر ابوالقاسم كيا اقدام به انتشار كتابچه‌اي تحت عنوان «شكوه اخلاص» كرده است كه در حال و هواي سالروز شهادت سپهبد علي صيادشيرازي نگاهي گذرا به داشته‌هاي اين كتاب خواهيم انداخت.
شكوه اخلاص در واقع يك كتابچه كوچك 65 صفحه‌اي است كه يكي از نقاط قوتش را بايد نويسنده آن به شمار آوريم «سرتيپ دوم بازنشسته دكتر ابوالقاسم كيا» كه خود از همرزمان شهيد صياد شيرازي محسوب مي‌شود و اقدام به گردآوري داشته‌هاي «شكوه اخلاص» كرده كه در نوع خود جالب توجه است.
در فصول ابتدايي كتاب، شهيد صياد شيرازي را از منظر همرزمانش به نظاره مي‌نشينيم. امير سيدحسام هاشمي، امير غضنفر آذرفر، امير رنجبر نيكدل، سرلشكر غلامعلي رشيد، امير ناصر آراسته و خود نويسنده كتاب امير ابوالقاسم كيا، هشت نفري هستند كه خاطراتي را از شهيد صياد شيرازي بيان مي‌دارند. در اين بخش از كتاب به نقل از امير ناصر آراسته مي‌خوانيم:
«كنارش نشسته بودم. يك كتاب انگليسي دستش بود. قرآن بود و مي‌خواند. اول عربي‌اش را مي‌خواند و بعد ترجمه‌اش را. پرسيدم: جناب سروان ترجمه انگليسي مي‌خوانيد؟ گفت بله. شايد يك روزي لازم شد. گفتم براي چي؟ گفت: شايد يك روزي با چهار نفر خارجي حرف بزنم و بخواهم قرآن را به آنها معرفي كنم. دلم نمي‌خواهد آن روز حسرت بخورم كه‌ اي كاش قرآن را به انگليسي ترجمه مي‌كردم.»
«صياد تدبير و مديريت» بخش ديگر كتاب شكوه اخلاص است كه در آن به وجوه فرماندهي اين شهيد گرانقدر پرداخته مي‌شود. جالب است كه شهيد صياد‌شيرازي وظايف ده‌گانه فرمانده يا مدير را از كتاب فرماندهي و مديريت در اسلام آيت‌الله مكارم شيرازي فراگرفته و سعي مي‌كرد در عمل آن را پياده كند. اين 10 مورد عبارت بودند از: تصميم‌گيري، برنامه‌ريزي، سازماندهي، هماهنگي و كنترل، ايجاد انگيزه و ابتكار، چاره‌جويي و پيشگيري، بررسي و ارزيابي عوامل پيروزي و ناكامي، جمع‌آوري اطلاعات و آمار لازم، جذب نيروهاي صالح، تشويق و توبيخ.
پس از آوردن 10 وظايف فرمانده يا مدير، نويسنده كتاب اشاره‌اي مفصل‌تر به ديدگاه شهيد صيادشيرازي به هر كدام از اين موارد مي‌كند. به عنوان نمونه در تعريف سازماندهي مي‌آيد: «شهيد صياد شيرازي معتقد بود كه در سازماندهي بايد براي لياقت‌ها، استعدادها، تخصص‌ها و تقوا اهميت فوق‌العاده قائل شد و از تمام عناصر شايسته نه تنها استفاده كرده، بلكه بايد آنها را به معناي واقعي كلمه صيد نمود.»
«صياد شيرازي از نگاه همسر و فرزندان» بخش ديگري از كتاب پيش‌روست كه در آن خاطراتي از خانواده شهيد آورده مي‌شود. در اين بخش به نقل از عفت شجاع همسر شهيد مي‌خوانيم: شهيد صياد شيرازي روز عيد غدير خم به خدمت فرمانده كل قوا شرفياب شده بود و من شب قبل از آن خواب ديدم رهبر انقلاب با ناراحتي به من نگاه مي‌كنند. به ايشان عرض كردم از دست من ناراحت هستيد كه معظم‌له در جواب گفتند: امام زمان (عج) هم از دست شما راضي است. من خوشحال شدم و تقاضاي كارت ملاقات كردم كه رهبر انقلاب هم قبول كردند و يك كارت به من دادند. روز بعد فهميدم كه تعبير خواب آن شب، شهادت همسرم بود.»
اما شايد يكي از جذاب‌ترين بخش‌هاي اين كتاب، بيان خاطراتي از زبان خود شهيد صيادشيرازي است كه وي را در محضر حضرت امام خميني(ره) نشان مي‌دهد. در پايان معرفي كتاب «شكوه اخلاص» سطوري از اين بخش كتاب را تقديم حضورتان مي‌كنيم: «من تازه فرمانده نيروي زميني ارتش شده بودم. قرارگاه‌هايمان پر از صميميت و معنويت بود... يكبار به ديدار حضرت امام رفتيم. صحبت از جنگ بود.
يكي از افراد حاضر داشت گزارش مي‌داد كه حضرت امام بلند شدند و رفتند به طرفي از اتاق. آن شخصي كه داشت گزارش مي‌داد، همين طور مانده بود و نمي‌دانست چه كند. اولين كسي كه لب به سخن گشود آقاي هاشمي بود. عرض كردند آقا كسالتي شد؟
 امام فرمودند: «خير. وقت نماز است»... امام به سمت سجده رفتند و شروع كردند به انجام مقدمات نماز. يكي از جمع ما گفت: آقا اجازه مي‌دهيد ما هم در محضر شما نماز بخوانيم. امام فرمودند: «مخالفتي نيست.»  جايتان خالي، آنهايي كه وضو داشتند صف را تشكيل دادند و آنهايي كه نياز به تجديد وضو داشتند، چنين كردند و يك نماز با حالتي گره خورده به حال امام(ره) اقامه كرديم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار