کد خبر: 846505
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۷
تويوتا نوعي بست پاي روباتيك قابل پوشيدن را معرفي مي‌كند كه براي كمك به راه رفتن افراد دچار شده به معلوليت‌هاي جزئي يا بخشي طراحي شده است.
مترجم: علي طالبي
 
تويوتا نوعي بست پاي روباتيك قابل پوشيدن را معرفي مي‌كند كه براي كمك به راه رفتن افراد دچار شده به معلوليت‌هاي جزئي يا بخشي طراحي شده است. سيستم Welwalk WW- 1000 از يك قاب مكانيكي موتوردار تشكيل مي‌يابد كه از زانو به پايين روي پاي فرد بسته مي‌شود. بيماران مي‌توانند در هنگام پوشيدن اين ابزار روباتيك روي نوعي تردميل يا نوار گردان خاص كه قابليت تحمل وزن آنها را داشته باشد راه بروند.
 
به گفته شركت تويوتا، در طول همين سال كنوني، صد عدد از اين سيستم‌ها به سازمان‌هاي درماني واقع در ژاپن اجاره داده خواهند شد. ايچي سايتو يعني يكي از پزشكان و قائم مقام مديريت اداري دانشگاه سلامت فوجيتا توضيح مي‌دهد كه اين ابزار به نحوي طراحي شده است تا هر بار روي يك پاي بيمار مبتلا شده به معلوليت شديد در يك سمت بدنش بسته شود.
يك نفر در حالي كه اين بست را روي ران، زانو، قوزك و پايش بسته بود نشان داد كه چگونه مي‌توان از اين وسيله براي تمرين راه رفتن روي تردميل استفاده كرد. بدن اين فرد از بالا به وسيله نوعي مهار نگه داشته شده بود و موتور به وي كمك مي‌كرد تا زانويش را خم و راست كند. حسگرهاي موجود در اين دستگاه به نظارت و كنترل راه رفتن و تنظيم‌يابي سريع براي كمك به فرد استفاده‌كننده از آن مي‌پردازند.
 
خودروسازان ژاپني به توسعه دانش روباتيك هم براي توليد و هم براي استفاده در ساير زمينه‌ها پرداخته‌اند. آدم‌نماي آسيموي شركت هوندا موتور مي‌تواند راه برود و برقصد، نوشيدني بريزد و مكالماتي ساده را انجام دهد، در حالي كه WelWalk از نوع سيستم‌هايي است كه بيشتر از دانش روباتيك استفاده مي‌كند تا به خلق روبات‌هايي مستقل بپردازد.
به گفته سايتو، با توجه به درجه بالاي ابتلاي افراد به معلوليت در اثر انواع سكته‌ها در كشوري مثل ژاپن كه به سرعت رو به كهنسالي مي‌رود، اين ابزار شركت تويوتا مي‌تواند بسيار كمك‌كننده باشد و مفيد فايده واقع شود.
 
مطابق نظر وي، بيماراني كه از اين ابزار استفاده مي‌كنند مي‌توانند سريع‌تر بهبودي حاصل كنند، زيرا حسگر روباتيك حساس درون Welwalk مي‌تواند سطح پشتيباني مورد نياز براي بيمار را بهتر از حد توان يك درمانگر انساني تنظيم و هماهنگ نمايد.
ساتيو مي‌گويد: «اين ابزار دقيقاً به اندازه كافي به فرد كمك مي‌كند» و توضيح مي‌دهد كه دادن كمك بيش از اندازه به بيمار مي‌تواند موجب كند شدن روند توانبخشي گردد.
 زمينه مرتبط با ارائه كمك‌ها و توانبخشي‌هاي روباتيك به سرعت در حال رشد است. پيش از اين نوعي اسكلت‌بندي خارجي باتري‌دار قابل پوشيدن ساخته شده كه افراد وابسته به ويلچر را قادر مي‌سازد تا سر پاهاي خودشان بايستند و راه بروند. پيشتر شركت تويوتا روبات‌هايي را به نمايش گذاشته است كه ويولن و ترومپت مي‌نوازند.
 
اين شركت برنامه دارد تا شروع به فروش نوعي روبات كوچك پسربچه‌مانند براي مصاحبت كلامي نمايد و همچنين در حال سرمايه‌گذاري در زمينه هوش مصنوعي و توسعه خودروهاي خودران نيز هست.
تويوتا همچنين ماشيني شبيه به R2- D2 در اختيار دارد كه روبات پشتيبان انسان (Human Support Robot) ناميده مي‌شود و بازوي مكانيكي آن مي‌تواند به بيماران معلول و بستري روي تخت در برداشتن اشياي مختلف كمك كند.  محققان مي‌گويند: «چشم‌انداز ما تلاش در جهت فراهم‌آوري تحرك و پويايي براي همگان است. ما دانش روباتيك صنعتي‌مان را براي توليد خودروها بسط و توسعه داده‌ايم، و حالا در تلاشيم تا بفهميم چگونه مي‌توانيم از اين فناوري براي تأمين نيازهاي اجتماعي و كمك بيشتر به مردم استفاده كنيم.»
 
منبع: AP
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر