کد خبر: 846299
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۹
در حالي كه حسن روحاني ابتداي رياست جمهوري‌اش به صراحت مي‌گفت كه «بانك و ما ادراك ما البانك» و علماي ديني نسبت به ساختار ربوي بانك‌ها به شدت منتقد هستند، اخيراً وي مدعي شد كه اوضاع بانك‌ها خوب است، اما روز گذشته رئيس كل بانك مركزي به سپرده‌گذاران در رابطه با سودهاي بالاي بانك‌ها هشدار داد و گفت: بانك مركزي فعاليت مؤسسات داراي مجوز را 100 درصد تضمين نكرده‌، بدين ترتيب وي بايد توضيح دهد كه چرا از اين بانك‌ها سپرده دريافت مي‌كند!
روز گذشته در دهمين نمايشگاه بين‌المللي بانك، بيمه و بورس ولي‌الله سيف به برنامه‌هاي اصلي بانك مركزي براي اصلاح نظام بانكي اشاره داشت كه در اين مورد سود بانكي از عناوين اصلي بود.
بنابر گفته رئيس كل بانك مركزي قرار است گزارشي در رابطه با سود بانكي به زودي به شوراي پول و اعتبار ارائه شود كه مي‌تواند با كاهش نرخ سود همراه باشد، ولي وي تأكيد دارد كه مهم‌تر از كاهش نرخ، تعادلي است كه بايد در عرضه و تقاضاي نقدينگي وجود داشته باشد تا بتواند نرخ سود را پايدار كند.
 
وي گفت: مبلغ مازادي كه به عنوان سود به سپرده‌گذاران پرداخت مي‌شود بيانگر رقمي است كه به هر دليلي بايد از سهم سهامدار كاسته شده و به سپرده‌گذاران منتقل شود، در اين شرايط مسئول اين اضافه پرداخت مديريت بانك‌ها هستند كه بايد سهامداران از آنها بازخواست كنند. وي در رابطه با سودهاي بالاي سپرده بانكي به موضوع ديگري هم اشاره داشت؛ اينكه كاهش اين سود مي‌تواند بر ايجاد تعادل درآمد و هزينه بانك‌ها مؤثر بوده و از سويي ديگر هزينه سرمايه بنگاه‌هاي اقتصادي را كاهش دهد و در مجموع موجب ايجاد معادله‌اي كه ارزش افزوده اقتصادي را به حاشيه مثبتي مي‌برد شود. رئيس كل بانك مركزي گفت: در سال گذشته با وجود تلاش‌هايي كه شكل گرفت توانستيم نرخ سود در بازار بين بانكي را از حدود 28 به 17 درصد كاهش دهيم، اما در شرايط موجود كه ساختار دارايي نظام بانكي به شدت آسيب ديده است و بخش زيادي از منابع منجمد شده بايد از اقداماتي كه بر بازار پول تأثيرگذار است اجتناب شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار