کد خبر: 846295
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
بازار ميوه و تره بار را به تنظيم‌كننده بازار موز بدهيد
موز ميوه‌اي است كه زود خراب مي‌شود ولي با اين حال مسئول يا مسئولان قانوني كنترل بازار موز يا مافياي موز سال‌هاست بسيار خوب كار تنظيم بازار موز را انجام داده است، كاش بازار گوجه فرنگي و ساير ميوه و تره بار هم دست همين آقايان كنترل‌كننده بازار موز بود.
به گزارش «جوان»، موز يكي از ميوه هايي است كه علاوه بر كنترل قيمتش سيستم توزيع بسيار قوي و منظمي دارد و سر هر چهار راهي را نگاه كنيم مي‌بينيم كه موز عرضه مي‌شود و قيمتش هم تقريباً نوسان خاصي ندارد و اين در حالي است كه موز ميوه‌اي است كه زود فاسد مي‌شود.
فارغ از اينكه موز وارد‌كننده قانوني دارد يا اينكه مافيايي براي خود دارد اما قيمت در اين بازار و نوع توزيعش سيستماتيك است و بايد از دست‌اندركاران تجارت موز تشكر كرد كه حداقل قيمت در يك بازار منهاي تورم و نوسان است.
 
در اين ميان حال كه دست اندر كاران بازار موز آنقدر توانايي مديريتي دارند،‌اي كاش دولت و تنظيم كنندگان بازار ميوه كه براي خود صاحب قدرت و ثروتي هستند و بازارهاي ميوه و تره‌بار با گردش مالي بسيار بالا در يد آنهاست از توانايي مديريتي تنظيم كنندگان بازار موز كمك مي‌گرفتند تا مردم آنقدر توانايي مالي خود را به خاطر گراني ميوه و تره بار از دست ندهند. اصلاً ‌اي كاش ساير بازار‌ها هم دست تنظيم‌كننده بازار موز بود تا مردم آنقدر بابت گراني و تورم و كمبود و. . . دچار خسارت نشوند، شايد تنظيم‌كننده بازار موز صاحب فن مديريتي است كه دولت‌ها از آن بي‌خبر هستند.
   
افزايش قيمت ميوه و تره‌بار در بازار مصرف
در اين بين، آخرين بررسي‌ها از بازار ميوه و تره‌بار از سطح شهر نشان مي‌دهد قيمت اقلام اصلي همچنان در شيب صعودي قرار دارد و برخي ميوه‌ها از جمله سيب، پرتقال و كيوي بالاتر از سقف تعيين شده عرضه مي‌شوند. ميوه و تره‌بار كه در سال گذشته در بيشتر ايام سال، روزهاي آرام و كم نوساني را پشت سر گذاشته بود از اواخر سال گذشته و با فرا رسيدن سال جديد قيمت بيشتر اقلام به ميزان قابل توجهي سير افزايشي پيدا كرد و قيمت برخي ميوه‌هاي پر مصرف همچون سيب و پرتقال از كيلويي 8 هزار تومان هم عبور كرد. مهم‌ترين دليلي كه در ايام عيد براي اين افزايش قيمت عنوان شد، تعطيلي سردخانه‌ها و نيامدن بار جديد براي فروشندگان ميوه بود و رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و تره‌بار اظهار اميدواري كرده بود كه پس از تعطيلات عيد، حباب قيمت ميوه شكسته مي‌شود و قيمت‌ها به شرايط سابق بازمي‌گردد. اما بر اساس آخرين مشاهدات ميداني از ميوه فروشي‌هاي سطح شهر قيمت‌ ميوه و تره‌بار تفاوت معناداري با زمان تعطيلات نوروز پيدا نكرده است و همچنان اقلام اصلي ميوه و تره‌بار با قيمت بالا فروخته مي‌شوند.
در حال حاضر هر كيلوگرم سيب زرد و قرمز بين 7 هزار تا 7 هزار و 500 تومان قيمت دارد و در برخي نقاط شهر به كيلويي بيش از 8 هزار تومان هم رسيده است. همچنين پرتقال شمال و جنوب درجه يك به ترتيب كيلويي 7 هزار و 8 هزار تومان عرضه مي‌شود.
در ميان ديگر اقلام ميوه كه گراني‌شان ادامه دارد، كيوي كيلويي 6 هزار تومان قيمت دارد. همچنين هر كيلوگرم انگور عسگري 4 هزار تومان، به 8 هزار تومان، نارگيل 5 هزار تومان، گريپ فروت 3 هزار و 500 تومان، خيار درختي 3 هزار و 200 تومان و ‌خيار بوته‌اي 3 هزار و 500 تومان فروخته مي‌شود و آناناس كه از گران‌ترين اقلام ميوه است كيلويي ۱۵ هزار تومان قيمت دارد.
اما در ميان صيفي‌جات، هندوانه با افزايش قيمت مواجه شده است و هر كيلوگرم آن به طور متوسط هزار و 500 تومان در ميوه فروشي‌ها عرضه مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار