کد خبر: 846222
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۷
دبير سازمان نظام صنفي رايانه‌اي تهران با اشاره به لزوم شناسنامه‌دار كردن كالاهاي ICT براي آگاهي از ويژگي‌هايي كه در سطح كشور دادوستد مي‌شوند، يكي از موانع اين پروژه را تعدد متولي‌ در اين حوزه دانست و گفت: براي كاهش هزينه‌هاي اين پروژه بهتر است به جاي بازتعريف استانداردها، از نظام‌هاي استاندارد بين‌المللي استفاده شود.
دبير سازمان نظام صنفي رايانه‌اي تهران با اشاره به لزوم شناسنامه‌دار كردن كالاهاي ICT براي آگاهي از ويژگي‌هايي كه در سطح كشور دادوستد مي‌شوند، يكي از موانع اين پروژه را تعدد متولي‌ در اين حوزه دانست و گفت: براي كاهش هزينه‌هاي اين پروژه بهتر است به جاي بازتعريف استانداردها، از نظام‌هاي استاندارد بين‌المللي استفاده شود.
اصغر رضانژاد در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به موضوع شناسنامه‌دار كردن كالاهاي ICT، اظهار كرد: كمتر كسي در اهميت اين اصل كه كالاها بايد شناسنامه‌دار باشند، شك دارد و اين موضوع در توليد و واردات كالا از اين جهت كه در سطح كلان مملكتي ايجاد زبان مشترك مي‌كند، از اهميت زيادي برخوردار است. اين الزام در مصوبات مختلف دولت به چشم مي‌خورد كه به عنوان مثال مي‌توان به آيين‌نامه اجرايي شناسه‌ها و رهگيري كالاها، مصوبه ۱۶۳ كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، ماده ۲۱ ضوابط فني اجرايي توسعه دولت الكترونيك و. . . اشاره كرد.
وي با اشاره به مصوبه ۱۶۳ سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، گفت: در بند ۸ ماده ۴ اين مصوبه آمده است كه توليدكنندگان اقلام ICT بايد شناسايي شوند و در صورتي كه امكان توليد يك كالا وجود ندارد نيز كالاهاي وارداتي شناسنامه‌دار شود.
دبير سازمان نظام صنفي رايانه‌اي تهران طرح شناسنامه‌دار كردن كالاهاي ICT را در راستاي پروژه توسعه دولت الكترونيك دانست و افزود: با توجه به پروژه توسعه دولت الكترونيك توسط سازمان فناوري اطلاعات و ضوابط فني اجرايي تهيه شده، بايد بين دستگاه‌هاي اجراي تعامل‌پذيري در حوزه‌هاي مختلف از جمله كالا و خدمات به وجود آيد كه يكي از مصاديق آن همين شناسنامه‌دار كردن كالاها است.
 
 استفاده از نظام‌هاي استانداردي بين‌المللي براي كاهش هزينه
رضانژاد با بيان اين‌كه وجود نگرش‌هاي متفاوت در تهيه شناسنامه‌ها تاكنون سبب شده كه اقدامات انجام شده جوابگوي نياز تمام ذي‌نفعان نباشد، درباره وجود نگرش‌هاي گوناگون در رابطه با شناسنامه‌دار كردن كالاها، توضيح داد: در شناسنامه‌دار كردن كالا دو فضا با دو رويكرد متفاوت شامل فضاي اقلام تداركاتي (IOS) و توليدي (IOP) وجود دارد و دولت بايد از رويكرد IOS استفاده كند، در صورتي كه در حال حاضر در وزارت صنعت، معدن و تجارت از رويكرد IOP بهره‌گيري مي‌شود. همچنين ماهيت‌هاي متفاوتي از قبيل فعاليت اقتصادي، كالا، خدمات و. . . است كه براي هر كدام از آنها سيستم‌هاي بين‌المللي و ملي متفاوتي وجود دارد. علاوه بر آن در برخي از رويكردها به موضوع طبقه‌بندي پرداخته مي‌شود و در برخي ديگر به موضوع كدگذاري و بعضي‌ها نيز هر دو را مورد بررسي قرار داده‌اند. لذا نمي‌توان يك سيستم كدگذاري يا طبقه‌بندي را انتخاب و جايگزين تمام سيستم‌ها كرد.
وي با بيان اينكه كالاها بايد شناسنامه‌اي داشته باشند تا مورد وثوق ذي‌نفعان مختلف باشد، افزود: بهتر است به جاي استفاده از شناسنامه‌هايي كه پيش از اين با يك رويكرد تهيه مي‌شد، از نظام‌هاي استانداردي كه در سطح بين‌المللي وجود دارد استفاده شود كه به عنوان نخ تسبيح بتواند تمام سامانه‌ها را منسجم كرده و زمينه‌ساز ايجاد زبان مشترك در سطح ملي و بين‌المللي شود.
دبير سازمان نظام صنفي رايانه‌اي تهران با اشاره به اقدامات انجام‌شده در سازمان نصر براي پيگيري پروژه شناسنامه‌دار كردن كالا، بيان كرد: سازمان به عنوان عضو كميسيون دولت الكترونيك از سال گذشته با متوليان اين موضوع مباحثي را مطرح كرده همچنين بحث رهگيري كالا در راستاي مبارزه با قاچاق در دولت جديد مطرح شده است.
رضانژاد با بيان اين‌كه با شناسنامه‌دار كردن كالا مشخص مي‌شود اقلام چه ويژگي‌هايي دارند، گفت: در آن صورت كالاهايي كه مي‌توانند در كشور توليد شوند شناسنامه‌دار شده و از طرف ديگر كالاهايي كه ظرفيت ساخت آنها در كشور وجود ندارد با تعرفه گمركي مناسب وارد مي‌شوند و ويژگي‌هاي آنها مورد بررسي قرار مي‌گيرد و مبناي اطلاعاتي براي داده‌كاوي به دست مي‌دهد.
وي خاطرنشان كرد: از دلايل قاچاق كالا بحث هزينه‌هاي نامتعارف گمرك است. با شناسنامه‌دار شدن كالاها در كنار كالاهايي كه توليد مي‌شوند تناسب تعرفه با مشخصات فني كالاهاي ديگر رعايت شده كه باعث مي‌شود فروشندگان تمايلي براي قاچاق اين كالاها نداشته باشند.
دبير سازمان نظام صنفي رايانه‌اي تهران تعدد متولي را از موانع پروژه شناسنامه‌دار كردن كالا دانست و گفت: سازمان فناوري اطلاعات، سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي و وزارت صنعت، معدن و تجارت متوليان طرح شناسنامه‌دار كردن كالاهاي ICT هستند كه بايد به جمع‌بندي مناسب رسيده و از استانداردهاي بين‌المللي باز براي اين طرح استفاده كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار