کد خبر: 846076
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
«دستورالعمل استفاده از تلگرام در انتخابات» از سوي كميته تعيين مصاديق محتواي مجرمانه تهيه شده است.
نویسنده: محمدصادق عابديني
 
«دستورالعمل استفاده از تلگرام در انتخابات» از سوي كميته تعيين مصاديق محتواي مجرمانه تهيه شده است. اين به معناي به رسميت شناختن جايگاه شبكه‌هاي اجتماعي در انتخابات پيش روي است، با اين وضع هنوز تلويزيون ابزار قدرتمندي مانند برگزاري مناظره‌هاي نامزدهاي رياست جمهوري را در اختيار دارد كه در دو دوره گذشته نقش غير‌قابل انكاري‌ در تعيين نامزد پيروز داشته است.
 
تدوين دستور‌العمل استفاده از تلگرام در انتخابات به معناي به رسميت شناختن تأثيرگذاري تلگرام و به تبع آن ديگر شبكه‌هاي اجتماعي در فضاي سياسي كشور است. از سوي ديگر براي نخستين بار است كه به جاي برخوردهاي سلبي و استفاده از ابزار فيلترينگ، يك نرم‌افزار پيام‌رسان و شبكه اجتماعي قرار است در چارچوب مقررات داخلي كشور كاركرد قانوني و رسمي در زمينه انتخابات داشته باشد. رسميت پيدا كردن شبكه‌هاي اجتماعي به معناي پايان يافتن رسمي چهار دهه قدرت‌نمايي مطلق تلويزيون در حوزه اطلاع‌رساني و اقناع افكار عمومي در انتخابات است. از اين به بعد تلويزيون بايد قبول كند رقيبي جوان و البته با امكانات بيشتر قرار است در حوزه اطلاع‌رساني، تبليغات و فضاسازي انتخاباتي حضور داشته باشد و هر روز سهم بيشتري از افكار عمومي را به خود اختصاص دهد. اما هنوز تلويزيون ابزاري در اختيار دارد كه مي‌تواند انتهاي رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري را به نفع نامزدي كه از اين شرايط بهتر استفاده كند، تغيير دهد.
  
تلويزيون و فرصتي به نام مناظره
مناظره‌هاي نامزدهاي رياست جمهوري چه در كشورمان و چه در ديگر كشورهايي كه انتخابات در آنها برگزار مي‌شود، تأثير بسزايي در پيروزي يا شكست نامزدهاي انتخاباتي دارد. مناظره‌هاي انتخاباتي ترامپ و كلينتون در امريكا جديد‌ترين مناظره‌هاي جنجالي تلويزيوني در جهان بود. چهار سال پيش نيز نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري در كشورمان در مناظره‌هاي تلويزيوني به بيان برنامه‌ها و نقد نظرات ديگر نامزدها پرداختند. تلويزيون به رغم اينكه رسانه‌اي تعاملي نيست، اما توانسته ابزار قدرتمندي مانند برگزاري مناظره را حفظ كند. فردا(يك‌شنبه) قرار است عبدالعلي علي‌عسكري، رئيس سازمان صداوسيما از دكور جديد استوديو برنامه مناظره رياست جمهوري رونمايي كند. با اين وجود شبكه‌هاي اجتماعي هر روز در حال سهم‌خواهي بيشتر از تلويزيون هستند.
  
شبكه‌هاي اجتماعي بازي را به هم مي‌زنند
«اگر صداقت در تمام مراحل زندگي استفاده شود، اين مرد «لوكرتيوس فرونتو» شايسته افتخار بزرگي است».
قرن‌ها پيش از اينكه شبكه‌هاي اجتماعي متولد شوند، نامزدهاي انتخاباتي يا طرفداران‌شان در شهر پمپي ايتاليا از ديوار‌هاي شهر براي نوشتن چنين جملاتي براي تبليغ نامزد مورد نظرشان استفاده مي‌كردند؛ روشي كه امروزه در شبكه‌هاي اجتماعي به آن پست گذاشتن گفته مي‌شود. شبكه‌هاي اجتماعي در حال تغيير مفاهيم قديمي تبليغاتي هستند. اوج‌گيري نقش‌آفريني شبكه‌هاي اجتماعي در انتخابات چند ماه پيش رياست جمهوري در امريكا خودنمايي كرد؛ جايي كه ترامپ و كلينتون بر سر تصاحب آرا شبكه‌هاي اجتماعي را به خدمت گرفتند. فيس‌بوك و توئيتر دو شبكه اجتماعي مهمي بودند كه به كارزار انتخاباتي نامزدهاي جمهوريخواه و دموكرات تبديل شدند. مجله معتبر «ساينس» در شماره اكتبر سال 2012، در مقاله‌اي با عنوان «رسانه‌هاي اجتماعي و انتخابات» به روش‌هايي مانند «بمب گوگلي» و «بمب(طوفان) توئيتري» از سوي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري اشاره مي‌كند و با بيان شيوه‌هاي معمول براي پر رنگ كردن حضور يك نامزد در فضاي مجازي به اين نكته مهم اشاره مي‌كند كه تنها داشتن تعداد زيادي توئيت به معناي اين نيست كه يك نماينده رأي بيشتري(در انتخابات) داشته باشد! «ساينس» پيش‌بيني مي‌كند كه نامزدهاي انتخابات با راه‌اندازي سايت‌ها و استفاده از رسانه‌هاي اجتماعي براي ايجاد شور و شوق در ميان مردم، جمع‌آوري پول و درك مردم از نامزدها، استفاده كنند. پيش‌بيني «ساينس» چهار سال بعد و در انتخابات رياست جمهوري امريكا با گستره بيشتري خودنمايي كرد.
 دِو ماريناكيو، مدير آژانس LMO معتقد است كمپين‌هاي انتخاباتي مي‌تواند رسانه‌هاي سنتي را تحت تأثير قرار دهد و با ايجاد مخاطبان اجتماعي، ارزش خبري ايجاد كند. به اعتقاد وي رسانه‌هاي اجتماعي مي‌توانند بخش بسيار بزرگي از رأي‌دهندگان حتي افرادي كه از اين رسانه‌ها استفاده نمي‌كنند را تحت نفوذ خود قرار دهند.
 
نشريه «تلگراف» با اشاره به برگزاري انتخابات رياست جمهوري در امريكا و رقابت كلينتون و ترامپ و همچنين برگزاري رفراندوم اتحاديه اروپا و استفاده از ابزاري مانند فيس‌بوك و توئيتر اشاره مي‌كند و مي‌نويسد: «هشتك» صعود كرد و سقوط كرد، ميليون‌ها دلار و پوند صرف شد و جنگ تن به تن در سراسر شبكه‌هاي اجتماعي متخاصم‌تر از هميشه بود. به گزارش اين نشريه در زمان انتخابات رياست جمهوري در امريكا، طبق تحقيقات مؤسسه «pew» 62 درصد از بزرگسالان امريكايي برخي از اخبار را به وسيله شبكه‌هاي اجتماعي دريافت كرده و از طريق رسانه‌هاي اجتماعي در حال اقناع سياسي دوستان و مخاطبان خود بوده‌اند! تلگراف به اشتراك‌گذاري ويدئو‌هاي انتخاباتي را كه با پهناي باند متوسط از سوي تلفن‌هاي همراه منتشر مي‌شوند از جمله ابزار‌هاي انتخاباتي عنوان مي‌كند.
   
ايران و تلگرام
شبكه‌هاي اجتماعي «فيس‌بوك» و «توئيتر» سال‌ها است كه در كشورمان فيلتر هستند. در عوض «تلگرام» محبوب‌ترين شبكه پيام رسان و شبكه اجتماعي در ميان ايرانيان است. اولين حضور و نقش‌آفريني تلگرام در مسائل سياسي به انتخابات دوره دهم مجلس شوراي اسلامي باز مي‌گردد. انتخابات دوره دوازدهم رياست جمهوري، دومين حضور نرم‌افزار پيام رسان تلگرام در صحنه سياست ايران خواهد بود. برخلاف انتخابات قبلي،  اين بار سياسيون و طرفداران‌شان برنامه‌ريزي مفصلي براي حضور در تلگرام داشته‌اند. تدوين «دستورالعمل استفاده از تلگرام در انتخابات» را در همين راستا مي‌توان تعريف كرد. كارشناسان ارتباطات اكنون وزن بيشتري براي شبكه‌هاي اجتماعي نسبت به رسانه ملي در انتخابات قائل هستند. اكنون سؤال اينجا است كه با توجه به گسترش نقش‌آفريني شبكه‌هاي اجتماعي و برخط‌‌بودن و همراه‌بودن آن، تلويزيون چه وضعيتي در آينده سياسي كشور خواهد داشت؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار