کد خبر: 845902
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶
در حالي که قراربود تا پايان سال 95 خط اهن قزوين رشت به بهره برداري برسد مسئولان دولت اتمام پروژه را به سال 96 موکول کرده اند
احداث خط آهن قزوين رشت مهمترين مطالبه گيلاني ها از دولت يازهم محسوب مي شود. پروژه اي که اگرچه کلنگ آن در سال 85 توسط دولت وقت به زمين زده شده بود اما با اعلام دولت يازدهم مبني بر اتصال 5 استان باقي مانده به شبکه ريلي کشور و يا توجه به موقعيت استراتژيک و اهميت اين خط اهن در زمينه تزانزيت و تبادل کالا و مسافر در صدر وعده هاي دولت به مردم استان گيلان قرار گرفت. در حالي که قرار بود بنا به قول شخص رييس جمهور تا پايان عمر دولت يازدهم پرونده اين خط اهن بسته شود و بنابه اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی اين خط اهن در سال گذشته، فقط ۳۴ کیلومتر تا افتتاح نهایی فاصله داشت اما وعده هاي جديد از افتتاح آن در نيمه نخست سال جاري خبر مي دهد.با اين تفاسيراين احتمال پررنگ تر به نظر مي رسد که عمر دولت زودتر از زمان احداث اين پروژه به نقطه پايان برسد!
مريم احمدي

از زمان اغاز فعاليت دولت يازدهم، به طور رسمي اتصال پنج استان از استان‌های باقی‌مانده به شبکه ریلی کشور به عنوان یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های دولت از سوي شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام شد. در اين ميان احداث خط راه آهن قزوين – رشت- انزلي باهدف اتصال استان گیلان، بندر انزلی و مرز آستارا به شبکه ریلی کشور، تسهیل مبادلات بین بنادر شمالی و جنوبی کشور از طریق حمل‌ونقل ریلی، ایجاد یک مسیر تمام ریلی در کریدور ترانزیتی شمال- جنوب (ارتباط مستقیم ریلی خلیج‌فارس و شبه‌قاره هند با کشورهای روسیه و آسیای میانه و قفقاز و کشورهای اروپائی) و امکان گسترش مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر، بنادر باطومی و پوتی در دریای سیاه و کشورهای اروپایی دردستور کار دولت قرار گرفت.

با چند ماه پس از روي کار امدن دولت يازدهم خبر اغاز عميات اجرايي محور قزوين به رشت به طول 165 کيلومتر به طور جدي از سوي مسئولان اعلام شد و هر سال با گذشت عمر دولت، از پيشرفت چشمگيراين پروژه هم اخباري منتشر مي شد تا آنجا که اواخر سال گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی ميزان پيشرفت فيزيکي طرح را بيش از 84 درصد اعلام کرد و مدعي شد تنها ۳۴ کیلومتر از اين خط براي رسيدن به نقطه افتتاح باقي مانده است که تا پايان عمر دولت يازدهم به نقطه اتمام خواهد رسيد. اين درحالي است که اکنون در ماه هاي پاياني عمر دولت، طبق اعلام مسئولان استان ميزان پيشرفت فيزيکي کمتر از رقم اعلام شده است!

اميدها کمرنگ شد

فروردين ماه سال 94 ريس جمهور در سفر به استان گيلان در جمه مردم اين منطقه اعلام کرد "اولین طرحی که برای تکمیل آن دنبال خواهیم کرد تا سال ۹۵، راه‌آهن قزوین به رشت خواهد بود. همه اعتباراتی که در سال جاري و سال 95 برای تکمیل این طرح لازم است ، اختصاص خواهیم داد. چرا که تاکنون به قول‌هایی که داده ایم کرده ایم و این قول را هم عملی خواهیم کرد که در سال ۹۵ قطار از تهران به رشت خواهد رسید. این قول دولت یازدهم است..."

اين قول در کنار خبررفع مشکلات مالي از طريق تامين فاينانس ازطريق چين وروسيه که پيش از آن محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در بهمن‌ماه ۹۳ در جمع گيلاني ها اعلام کرده بود مردم اين استان را به رفع کامل موانع و تحقق مطالبه چندين ساله شان تا پايان سال 95 اميدوار کرد.

اما درحالي که رييس دولت وعده افتتاح این پروژه را در دهه فجر سال ۹۵ اعلام کرده بود، در روزهای پایانی باقی‌مانده به موعد مقرر، زمان بهره برداري را به پايان سال موکول کرد. درنهایت پس از کش‌وقوس‌های فراوان، بخش کمی از این پروژه به‌صورت نمایشی در محدوده کوهین مورد بهره‌برداری قرار گرفت. اما حالا پس از گذشت چند ماه از زمان مقرر، استاندار گیلان در آخرین اظهارات خود درباره این پروژه، افتتاح راه‌آهن قزوین- رشت را به قبل از پایان دولت یازدهم و در نیمه نخست سال ۹۶ اعلام کرد!

اگرچه رييس جمهور در سفر اخير به استان گیلان در پاسخ به سوالات مکرر مردم در اين خصوص گفته است: راه‌آهن قزوین - رشت در حال طی کردن مراحل نهایی است و این خط ریلی، امسال به بهره‌برداری می‌رسد. اما طبق گزارشات رسيده ، در بهار پایانی عمر دولت یازدهم نه خبری از تکمیل پروژه است و نه تحقق وعده‌ها .

تاکيد دولت بر افتتاح تا نيمه نخست 96!

اگرچه به گفته برخی مسئولان استانی اين خط اهن با ۸۲ درصد و به گفته برخی دیگر با ۵۰ درصد پیشرفت به دولت روحانی تحویل داده شده و با امکانات موجود و البته جديت دولت در توسعه شبکه ريلي کشور مي توانست ظرف سه سال به مرحله افتتاح برسد اما تمديد مکرر زمان افتتاح در طي اين سه سال و البته انتشار اخباري در خصوص توقف و کندي حرکت عمليات ساخت در کيلومترهاي پاياني اميد گيلاني ها به افتتاح اين خط اهن تا پايان دولت يازدهم را کمرنگ تر کرده است. با قبول اين فرض که دولت اين پروژه را با پيشرفت فيزيکي

50درصد تحويل گرفته وظرف سه سال و نيم ان را به رقم 84درصد رسانده ، تکميل اين خط اهن ظرف چند ماه ان هم در فضاي بازي هاي انتخاباتي و شرايطي که مسئولان استاني و کشوري درگير انتخابات هستند ايا توان و توجهي براي رساندن اين پروژه به نقطه پاياني وجود دارد؟ ايا مي توان انتظار داشت افتتاح خط اهن قزوين رشت تا پايان عمر دولت يازدهم همچنان به عنوان يکي از اولويت ها و دغدغه هاي دولت پابرجا بماند؟!

اين درحالي است که ديگر وعده هاي دولت به گيلاني ها از جمله افتتاح کتابخانه و تالار مرکزی رشت و افتتاح ۴ پست اسکله از مجتمع بندری کاسپین تا پایان سال ۹۵ هم بي نتيجه مانده است. به عنوان نمونه درحالي که قرار بود 4 پست اسکله در بندر مذکور تا پايان سال 95 به بهره برداري برسد،تنها دو پست اسکله آن هم در فروردين 96 به نقطه اتمام رسيده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار