کد خبر: 845901
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵
واردات گوشت‌هاي برزيلي و پرتقال‌هاي خارجي در حالي رقم خورد که فقط در مازندران باغداران بيش از 3 هزار ميليارد تومان متضرر شدند و با تعطيلي نيمي از دامداري ها زنگ ورشکستگي به صدا درآمد
سال گذشته صنايع کشاورزي و دامداري مازندران، شرايط اسفباري را پشت سر گذاشت که به اعتقاد کارشناسان، وقت زيادي براي احياي آن در استان نمانده است. وقوع بالاياي طبيعي چون سرماي زودرس، نبود قیمت پایه براي محصولات توليد شده، عدم نقدینگی و عدم حمايت بانک‌ها، بدعهدي مسئولان در جبران خسارات، فشارهای دولتی و مالیات به عنوان اصلي‌ترين دلايل سقوط صنايع کشاورزي و دامداري در مازندران در روزهاي آتي شناخته مي‌شود. در اين راستا رئیس هیئت مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام و طیور و آبزیان کشور، معتقد است، به قدري فشار بر این صنايع وارد شده است که تعطیلی کامل آن‌ها در آينده نزديک دور از انتظار نيست. در حال حاضر مرکبات‌کاران، دامداران، توليدکنندگان خوراک دام و طيور به عنوان بخش‌هاي متضرر از بي‌توجهي متوليان شناخته مي‌شوند.
ميترا شهبازي

درحالي که قيمت گوشت در آخرين ماهاي سال گذشته به بالاترين حد خود رسيد که از گوشه و کنار خبرهايي مبني بر بي‌توجهي مسئولان نسبت به صنعت دامداري کشور منتشر شد. اين درحالي بود که متوليان افزايش قيمت را عدم هماهنگي ميان توليد و تقاضا عنوان کرده بودند. بنابراين در راستاي تنظيم قيمت بازار، واردات گوشت در راس برنامه‌هاي مسئولان قرار گرفت و حجم زيادي از اين محصول از برزيل وارد کشور شد. هنوز مدت زيادي نگذشته بود که خبرهايي در خصوص احتمال فاسد بودن گوشت‌‎هاي وارداتي منتشر شد که هنوز هيچ کدام از مسئولان به صراحت در خصوص فاسد يا فاسد نبودن گوشت‌ها حرفي نزده است. بنابراين پاسخ به اين سوال چندي پيش از سوي اصغر برایی‌نژاد، مدیرکل دامپزشکی استان تهران به سازمان دامپزشکی کشور واگذار شد که هنوز خبري در خصوص آن هم نيست.

واردات به صرفه‌تر از توليد!

حالا با اين شرايط که مسئولان معضل پيش آمده را به گردن توليدکنندگان دام‌ مي‌اندازند و ادعا مي‌کنند، توليد گوشت به اندازه مصرف نيست، مدیرعامل شرکت تامین نیاز کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان مازندران پرده از دلايل پايين بودن توليد گوشت در کشور بر مي‌دارد. حسین کیهانی با اشاره به اينکه دامداران مازني، از عديده‌اي از مشکلات رنج مي‌برند، مي‌گويد:« متاسفانه توليدکنندگان خوراک دام و طيور در استان مازندران از مشکلات متعددي رنج مي‌برند.»

وي با اشاره به اينکه جاي سوال دارد که چرا بخش دولتی دغدغه‌ای در بحث دام و طیور ندارد، ادامه مي‌دهد:« وقتی ثبات اقتصادی وجود نداشته باشد، به طور قطع تولید دامی صورت نمي‌گيرد و صنایع وابسته هم با بحران جدي مواجه مي‌شوند.» موضوعي که حکايت از بي‌توجهي مسئولان نسبت به توليد ملي دارد و به اعتقاد کارشناسان اين شيوه راهي است که شرايط براي واردات باز و هموار باشد.

کیهانی با اشاره به اينکه، نبود قیمت پایه، عدم نقدینگی، فشارهای دولتی و مالیات همواره ضربات مهلکي به صنعت خوراک دام و طیور مازندران وارد مي‌کند، مي‌گويد:« متاسفانه صنعت خوراک دام به صورت مداوم در حال ضرر است و در آینده نزدیک شاهد تعطیلی و ورشکستگی تمامی واحدهای تولیدی هستیم. البته در حال حاضر نيز نیمی از واحدهای تولیدی خوراک دام و طیور استان ورشکست شده و بقیه نیز وضعیت وخیمی خوبي ندارند، چرا که توليد دامي به شدت کاهش يافته است.»

مسئولان خاموش‌ مانده‌اند!

حالا با اين شرايط که صنايع دامداري يکي پس از ديگري محکوم به ورشکستي هستند، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام و طیور و آبزیان کشور از عدم پاسخگويي مسئولان گلايه مي‌کند و مي‌گويد:« با وجود آنکه چندین بار وضعیت بحرانی صنعت خوراک دام و طیور را به رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گوشزد کرده‌اند اما وی به نامه نگاری‌ها هيچ پاسخي نداده است.»

البته مشکلات مازني‌ها به همين جا ختم نمي‌شود و سايه بي‌توجهي دولتمردان بر سر پهنه وسيعي از استان سنگيني مي‌کند. به طوري که با وقوع سرماي زودهنگام و بارش برف در روزهاي پاياني پاييز سال گذشته، مرکبات کاران اين استان را متضرر کرد و چندين ميليارد تومان خسارت به آنها تحميل کرد. با اينکه در همان هفته نخست، جلسه‌اي بين نمايندگان مجلس، محمدباقر نوبخت، رئيس سازمان برنامه‌ريزي و بودجه کشور و رئيس جهاد کشاورزي استان برگزار شد و معاون رئیس جمهور در خصوص جبران خسارات وارده به باغات و محصولات کشاورزي قول داده بود، اما بعد از گذشت چندين ماه و رسيدن به روزهاي پاياني دولت يازدهم، هنوز به وعده خود جامه عمل نپوشانده است. حالا با اين شرايط که به گفته برخي از باغداران بيش از 90 درصد برخي از باغات خشک شده است، مي‌توان به اين نتيجه رسيد که صنايع کشاورزي و دامداري مازندران زمين‌گير شده است. لازم به ذکر است که بهمن و اسفند سال گذشته آخرين مهلت‌هاي دولت براي جبران خسارات بوده است که متوليان با واردات مرکبات ضربه شديد ديگري به مازني‌ها وارد کردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار