کد خبر: 845849
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴
حجت الاسلام رئيسي:
حجت الاسلام و المسلمين رئيسي كشاورزي دانش بنيان را يكي از بسترهاي مناسب براي تحقق اقتصاد مقاومتي معرفي و بيان كرد: ايران اسلامي با توجه به پشتوانه تاريخي در كشاورزي، بهره‎مندي از كارشناسان خبره و جوانان خلاق و توانمند مي‌تواند به يكي از قطب قدرتمند كشاورزي در منطقه مبدل شود.

حجت الاسلام و المسلمين سيد ابراهيم رئيسي در بازديد از موسسه کشت و صنعت مزرعه نمونه آستان قدس رضوي در جمع مديران، کارشناسان و کارکنان اين مؤسسات با اشاره به اهميت توسعه کشاورزی مكانيزه و باغداری مدرن در افزايش كيفيت و مرغوبيت محصولات كشاورزي، تصريح كرد: روش‌های کشاورزی سنتی برای توليد محصولات مرغوب و با حجم بالا پاسخگوی نياز امروز كشور نيست، لذا بهره‌گيري از علم و تکنولوژی روز در کنار همت و تلاش مضاعف می‌تواند ايران اسلامي را به يكي از قطب‌هاي كشاورزي صنعتي در منطقه تبديل كند.
عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري كشاورزي دانش بنيان را يكي از بسترهاي مناسب براي تحقق اقتصاد مقاومتي معرفي و بيان كرد: ايران اسلامي با توجه به زمينه‌هاي زيست محيطي مناسب، كارشناسان خبره و جوانان خلاق و توانمند مي‌تواند زمينه تبديل شدن به يك قطب قدرتمند كشاورزي را در منطقه خود دارد.
وي اضافه كرد: بي‌ترديد كشاورزي دانش بنيان از جايگاه و اهميت ويژه‌اي در توسعه كشاورزي برخوردار است، دقت در آبياري، كنترل آفات و تغذيه مناسب گياهي از مواردي بوده كه در حوزه كشاورزي بايد به طور جدي مورد توجه قرار گيرد.

توسعه كشاورزي صنعتي در ايران دست يافتني است

وي با اشاره به پيشينه چندين هزار ساله کشاورزی در ايران، بيان كرد: اگر کشاورزی در ايران اسلامي از سنتي به سمت صنعتي پيش برورد و كشاورزي دانش بنيان مورد توجه جدي قرار بگيرد، قطعا توليدات كشاورزي تقويت و زمينه‌ اشتغال بيشتري براي فارغ التحصيلان كشاورزي نيز فراهم خواهد شد.
عضو مجلس خبرگان رهبري اضافه كرد: صنعتی شدن كشور پرسه‌ای زمان بر بوده، اما توسعه کشاورزی مقوله‌اي است كه دست يابي به آن بسيار نزديك‌ و قابل دسترس است، زيرا بسترهاي آن در كشور موجود می‌باشد.
حجت السلام و المسلمين رئيسي سياست آستان قدس رضوي را توجه به توليد داخلي، اقتصاد دانش بنيان و پيروي از اصول اقتصاد مقاومتي معرفي و عنوان كرد: هزينه کردن برای ساخت پاساژ بهتر است يا هزينه در زمينه توسعه کشاورزی؟ اين دو به هيچ عنوان با يكديگر قابل مقايسه نيستند؛ امروز بسياري از افرادي كه در مراكز بزرگ خريد مغازه دارند، فارغ التحصيلان دانشگاه‌ها هستند كه برخي از آنان نيز تخصص‌شان مهندسی کشاورزی است.


آستان قدس در حوزه اقتصادي بدنبال توسعه مراكز توليدي دانش بنيان است

توليت آستان قدس رضوي گفت: هزينه مورد نياز براي ساخت يك مركز خريد بسيار بيشتر از هزينه لازم براي راه اندازي يك مركز توليدي کشاورزی است، متاسفانه مبالغ گزافی كه برای ساخت مراكز خريد هزينه مي‌شود در نهايت مورد استفاده برند‌هاي خارجی قرار مي‌گيرد.
وی افزود: بسياري از مهندسان کشاورزی متاسفانه به سبب فراهم نبودن شرايط کاری در مراکز تجاری و فروشگاه‌های عرضه محصولات خارجی کار می‌کنند، با توسعه کشاورزی مي‌توان شرايطي را فراهم آورد که اين افراد در زمينه‌هاي کاری مرتبط با رشته‌ تحصيلي و حوزه‌هاي تخصصي خود مشغول به فعاليت شوند.
حجت الاسلام و المسلمين رئيسي با تاكيد بر اينكه امروز به هيچ عنوان نياز مشهد توسعه و افزايش مراكز تجاري نيست، گفت: ساخت مراکز تجاری برای عرضه محصولات و برندهاي خارجی هيچ تناسبي با اقتصاد مقاومتي ندارد و سياست آستان قدس رضوي در حوزه اقتصادي توسعه مراكز توليدي با پشتوانه دانش بنيان است.

 

لزوم توسعه كشاورزي گلخانه‌اي
حجت الاسلام و المسلمين رئيسي در ادامه ضمن اشاره به ظرفيت‌هاي و زيرساخت‌هاي موجود در مزرعه نمونه آستان قدس رضوي، توصيه‌هايي را در جهت توسعه و گسترش توليدات گلخانه‌ای برای مسئولان اين مجموعه داشت و عنوان کرد: با توجه به اقليم خشک خراسان، مشکلات کم آبی و نياز به محصولات کشاورزی مرغوب در فصول مختلف سال، بايد به سوی گسترش گلخانه‌ها و توليدات گلخانه‌ای پيش رفت. تا ضمن افزايش محصولات با كيفيت کشاورزی، فرصت‌های اشتغال جديدي نيز ايجاد شود.
وي با تاكيد بر اينكه مزرعه نمونه آستان قدس ظرفيت تبديل شدن به قطب كشاورزي علمي و صنعتي كشور را دارد، افزود: اگرچه تاکنون به برکت عنايت حضرت ثامن الحجج(عليه‌السلام) و همت مهندسان و كارشناسان اين مجموعه، اقدامات و فعاليت‌هاي خوبی انجام شده است، اما تا رسيدن به نقطه ايده آل راه بسياري باقی مانده و لازم است سرعت توسعه‌ی گلخانه‌ها و باغات مدرن و متراکم در اين مجموعه شتاب بگيرد.
حجت الاسلام و المسلمين رئيسي در پايان از اعطاي بخشي از عوايد مزرعه نمونه آستان قدس رضوي براي توسعه شهرك محروم رضويه مشهد خبر داد و گفت: بناي ما بر آن است تا بخشي از عوايد موقوفات هر منطقه را به توسعه و پيشرفت همان منطقه اختصاص دهيم، بر همين اساس بخشي از عوايد مزرعه نمونه آستان قدس رضوي براي توسعه شهرك رضويه اختصاص خواهد يافت، كه خوب است اين عوايد نيز در جهت توسعه كشاورزي گلخانه‌اي و اشتغال زايي براي جوانان اين منطقه مورد استفاده قرار بگيرد.
لازم به ذکر است؛ در بازديد حجت الاسلام و المسلمين رئيسی از مجتمع‌های گلخانه و باغات متراکم که با همراهی تعدادی از اعضای هيئت مديره و مديرعامل موسسه کشت و صنعت مزرعه نمونه آستان قدس رضوی انجام شد، مديران و متخصصان مربوطه توضيحاتی را در رابطه با اقدامات انجام شده و دست آوردهای هر کدام از بخش‌ها ارائه کردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار