کد خبر: 845636
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵
بخشدار بخش رضویه شهرستان مشهد خبرداد؛
بخشدار بخش رضویه شهرستان مشهد گفت: امروز اولین کلنگ بازسازی مناطق زلزله زده استان در روستای کلاته قدم بخش رضویه توسط فرماندار و در فریمان توسط اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور بر زمین خواهد خورد و عملیات اجرایی بازسازی توسط بنیاد مسکن آغاز می‌شود.

مهدی زارعی کلات با اشاره به اینکه شرایط در بخش رضویه به ثبات رسیده است، اظهار کرد: کلنگ بازسازی مناطق زلزله زده استان، امروز چهارشنبه 23 فروردین ماه، در ساعت 10:39 صبح یعنی همان ساعتی که  زلزله رخ داده است، در روستای کلاته قدم بخش رضویه توسط فرماندار و در فریمان توسط نجار، معاون وزیر کشور زده می‌شود.

وی ادامه داد: استاندار تاکید کرده است حتی خانه هایی که آسیب جزئی کمی دیده اند اما امکان تخریب آنها در زلزله‌های آینده وجود دارد هم در لیست بازسازی قرار بگیرند که این موضوع به موارد مختلف از جمله تشخیص مالک و... بستگی دارد.

بخشدار رضویه  گفت: توصیه می کنیم اگر خانه‌های افراد خشتی و گلی است آنان از این فرصت مغتنم استفاده کنند و به جایگزینی مسکن بی‌ثبات و در معرض خطر با مسکنی باثبات و ریشه دار اقدام کنند.

زارعی یادآور شد: بنیاد مسکن قول داده است بازسازی‌های بخش رضویه در اسرع وقت و تا قبل از آغاز  فصل پاییز به اتمام برسد.

بخشدار رضویه با اشاره به اینکه بین 15 تا 20 مدرسه در  بخش رضویه توسط اداره نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بازسازی خواهد شد، خاطرنشان کرد: این اقدام حرکتی بزرگ و ارزشمند است، همچنین مسئولین آموزش و پرورش چند روز پیش از مدارس این بخش بازدید داشتند و ضمن تقدیم هدایایی شامل کیف، کفش، لباس ورزشی و... به دانش‌آموزان تجهیزاتی هم به مدارس و معلمانی که در مناطق زلزله زده اسکان داشتند اهدا کردند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین تخریب این بخش در روستاهای کلاته حاج علی، درخت بید، کوه سپید، برج موری و کلاته قدم بوده است، تصریح کرد: هیچ کشته و آسیب دیدگی جدی در این بخش نداشته‌ایم.

زارعی در خصوص قطع شدن آب و برق این منطقه در زلزله خاطر نشان کرد: در این زمینه مشکل خاصی نداشته‌ایم، اداره برق برای آواربرداری، برق را از سیستم خارج کرد اما به چادرها و مکان ‌هایی که نیاز به برق ضروری دارند برق رسانی شده است.

بخشدار بخش رضویه افزود: در روستاهایی هم که مشکل آب داشته اند توسط تانکر آبرسانی کرده‌ایم و سپس بازسازی شبکه روستا انجام شده است، همچنین آب شرب برای حمام و سرویس بهداشتی سیار هم رسیده و موجود است.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها با تمام توان در گیر زلزله هستند، اظهار کرد: پس از گذشت چند روز از زلزله شرایط 12 روستای بخش رضویه شرایط باثبات و آرامی است، امداد رسانی به نحو مطلوب انجام شده و اقلامی شامل چادر، موکت، پتو، دارو و... در اختیار مردم قرار گرفته است.

زارعی افزود: همچنان هلال احمر در حال رساندن تجهیزات به مناطق نیازمند است که البته این امدادها بسیار جزئی است، زیرا کار اصلی در همان دوشب اول پس از وقوع زلزله به انجام رسید.

وی عنوان کرد: در راستای امدادرسانی ارگان‌هایی همچون بسیج، سپاه خوب عمل کردند و پای کار آمدند، به طور مثال سرویس‌های بهداشتی و حمام چند روستا را پوشش دادند، استانداری هم در این زمینه به چند روستا کمک کرد، آستان قدس نیز سرویس بهداشتی یک روستا را پوشش داده است.

بخشدار رضویه  ادامه داد: بنیاد مسکن هم از ابتدای وقوع زلزله کار خود را آغاز کرد و مناطق آسیب دیده در زلزله شناسایی و برآورد خسارت شد، آوار برداری را هم  همزمان انجام دادند، آواربرداری در روستای کلاته قدم در حال اتمام است و در سایر روستاها هم انجام خواهد شد.

زارعی خاطر نشان کرد: اداره راه و شهرسازی در ترمیم و بازسازی راه‌ها کمک‌های زیادی را انجام داده است، اداره و خانه‌های بهداشت هم مکررا در حال انجام  اقدامات درمانی هستند.

وی با اشاره به حضور کارشناسان دامپزشکی در منطقه و انجام اقدامات لازم اضافه کرد: کمتر از 50 دام در بخش ضویه  در زلزله تلف شدند، همچنین جهاد کشاورزی هم پای کار آم و در خصوص تخریب مزارع و... اقدامات لازم را انجام داد.

بخشدار رضویه گفت: تعدادی خَیر و خیریه  هم وارد موضوع شده‌اند و مردم از هر جایی که توانسته‌اند کمک کرده‌اند، به طور مثال خیریه آبشارعاطفه‌ها در حجم وسیعی نان و میوه میان مردم مناطق زلزله زده توزیع کرد.

زارعی با اشاره به پیگیری مسئولین از وضعیت این بخش یادآور شد: استاندار مکررا پیگیر مسائل هستند، فرماندار هم از منطقه بازدید می‌کند، همچنین اخیرا از وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران مسئولینی آمده بودند و حجم تخریب زلزله را از نزدیک مشاهده کردند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار