کد خبر: 845585
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۲
جاذبه‌هاي دفاع مقدس بازديدكنندگان كشورهاي ديگر را به ايران مي‌كشاند
مناطق عملياتي دفاع مقدس به يكي از مقاصد و اماكن گردشگري كشور تبديل شده است كه مسافران ضمن بازديد از كربلاي جبهه‌هاي ايران، بخش‌هايي از تاريخ معاصر كشورمان را نيز مرور مي‌كنند.
  احمد محمدتبريزي
سفر به مناطق عملياتي دفاع مقدس كه با عنوان راهيان نور از آن ياد مي‌شود به يكي از مقاصد و اماكن گردشگري كشور تبديل شده است كه مسافران ضمن بازديد از كربلاي جبهه‌هاي ايران، بخش‌هايي از تاريخ معاصر كشورمان را نيز مرور مي‌كنند. هر چه از سال‌هاي منتهي به پايان جنگ فاصله مي‌گيريم اهميت اردوهاي راهيان نور براي عموم مردم بيشتر مشخص مي‌شود و علاقه‌مندان زيادي به سوي اين مناطق رهسپار مي‌شوند. تعطيلات نوروزي يكي از فرصت‌هاي مناسب براي بازديد از مناطق عملياتي و جنگي دفاع مقدس است و هر ساله بازديدكنندگان زيادي را به سوي خود مي‌كشاند. بازديدكنندگاني كه دوست دارند بدانند فرماندهان و شهداي دفاع مقدس در چه منطقه و موقعيتي مقابل دشمنان به دفاع از ميهن پرداختند و با اين مشاهده به دركي از شرايط آن روزهاي تاريخي و طلايي برسند.
به گزارش «جوان» چند سالي مي‌شود كه جاذبه اردوهاي راهيان نور به فراتر از مرزها رفته است و مسافران خارجي كه به تاريخ ايران علاقه‌مند هستند را به سوي مناطق عملياتي غرب و جنوب كشور مي‌كشاند. جنگ هشت ساله ايران و عراق، حرف‌ها و ناگفته‌هاي زيادي براي بازگو كردن دارد و هر كسي كه مطالعه‌اي درباره تاريخ دفاع مقدس داشته را به خود علاقه‌مند مي‌كند.
مسافران خارجي كه نامي از اين جنگ هشت ساله به گوششان خورده، در كنار بازديد از طبيعت و آثار تاريخي ايران، بازديد از مناطق عملياتي را هم در برنامه‌شان مي‌گذارند تا از اين تجربه شگرف و بي‌نظير بي‌نصيب نمانند. مشاهده اين مناطق براي بسياري از بازديدكنندگان خارجي جذابيت‌هاي زيادي دارد و آنها را با سير و سلوك عاشقانه مردمان مشرق زمين آشنا مي‌كند.
سردار يعقوب سليماني مسئول سازمان اردويي راهيان نور و گردشگري بسيج با اشاره به حضور زائران خارجي در مناطق عملياتي دفاع مقدس مي‌گويد: با توجه به اينكه راهيان نور در طول سال برگزار مي‌شود، زائران خارجي نيز در مناطق عملياتي دفاع مقدس حضور پيدا مي‌كنند كه امسال شاهد حضور زائران خارجي 54 كشور در اردوهاي راهيان نور بوديم. راهيان نور هم چندين سال است كه فراملي شده و در جغرافياي ايران خلاصه نمي‌شود و هر ساله ما شاهد حضور زائران خارجي هستيم كه در چند بخش حضور پيدا مي‌كنند. بخشي حضور سازماندهي‌شده دارند و بخشي به عنوان نيروهاي مردمي و خودجوش حضور پيدا مي‌كنند.
طبق گزارش‌هايي كه از اردوهاي راهيان نور به دست آمده، در نوروز امسال بازديدكنندگاني از چندين كشور خارجي از قاره‌هاي اروپا، آسيا و آفريقا مناطق عملياتي دفاع مقدس را از نزديك مشاهده كرده‌اند. سردار نادر اديبي دبير ستاد مركزي راهيان نور كشور با اشاره به افزايش زائران خارجي اردوهاي راهيان نور، بيان مي‌كند: سال‌هاي گذشته هم ما زائران مختلفي از كشورهاي ديگر داشتيم اما امسال به حجم آن افزوده شده است كه همه آنها هم عمدتاً براي آشنايي با نحوه رزم ملت ايران، آشنايي با شخصيت شهدا و مديريت دفاع مقدس در راهيان نور حضور پيدا مي‌كنند. سال گذشته تا پايان فروردين قريب 5 هزار زائر خارجي در راهيان نور شركت كردند. احتمالاً امسال اين آمار افزايش پيدا مي‌كند.
يكي از زائران لبناني درباره تجربه‌اش از راهيان نور مي‌گويد: من درباره جنگ بين ايران و عراق تحقيقاتي داشتم و براي اولين بار است كه براي بازديد از مناطق عملياتي جنوب به ايران آمده‌ام و آن را توفيقي براي خود مي‌دانم. اين زائر شهيد شاطري معروف به حسام خوش‌نويس را مي‌شناسد و توضيح مي‌دهد: شهيد شاطري خوش‌اخلاق بود. اينكه بخواهم در ايران به تحصيل بپردازم به خاطر دعا و راهنمايي شهيد شاطري بود.
علي زائر ديگري است كه از كشمير آمده و اعتقاد دارد دل‌هاي مرده در راهيان نور زنده مي‌شود. او حس و حالش از حضور در اردوي راهيان نور را چنين توصيف مي‌كند: بچه‌هاي كشمير را براي راهيان نور به ايران آورديم. كتاب‌هاي شهدا را به زبان اردو ترجمه كرديم كه مورد استقبال بي‌نظير كشميري‌ها قرار گرفت. ما كشميري‌ها روحيه شهادت‌طلبي خود را مديون شهداي ايران مي‌دانيم كه آنها با خونشان درخت اسلام را آبياري كردند.
حضور زائران خارجي در اردوهاي راهيان نور هر سال نسبت به سال گذشته افزايش داشته و اين اميد مي‌رود كه در سال‌هاي آينده رو به فزوني برود. مسائل پيش آمده در منطقه خاورميانه و جنايت‌ تكفيري‌ها موج حق‌خواهي را در مردم ملل ديگر خروشان مي‌كند و آنها را براي مطالعه سرگذشت حق‌طلبي رزمندگان دفاع مقدس به ايران مي‌كشاند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار