کد خبر: 845499
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷

نويسنده:مريم احمدي

////

درطي يک دهه اخير کارشناسان با اتکا به اين واقعيت که رونق صنايع دستي به عنوان صنعتي كه تمام مواد اوليه مورد نياز آن در كشور توليد مي شود ضرورتي براي كمك به توليد و خروج از اتكاي كشور به اقتصاد تك محصولي است سعي کرده اند مسئولان را به تقويت زيرساخت هاي رونق صنايع دستي

ترغيب کنند اما اين حوزه در چشم مسئولان و دست اندرکارانش انگونه که کارشناسان بيان مي کردند مهم به نظر نمي رسيد. تا اينکه بالاخره تاکيد مقام معظم رهبري بر توجه به ظرفيت ها براي تحقق اقتصاد مقاومتي، دولت يازدهم را بر آن داشت تا استفاده از پتانسيل صنايع دستي و هنرهاي بومي را به عنوان راهکاري براي تحقق اقتصاد مقاومتي در دستور کار قرار دهد. اقدامي که حالا بنا به آمارها و گزاراشات به نتايج قابل قبولي رسيده است.

در طي دو سه سال اخير احياي تعداد چشمگيري از رشته هاي صنايع دستي منسوخ، آموزش علاقمندان و فعالان ، پرداخت تسهيلات مشاغل خانگي و تعاوني هاي توليدي براي رونق صنايع دستي، احداث بازارچه هاي فروش، تقويت زيرساخت هاي صادرات ، تشكيل تعاوني براي اعطاي تسهيلات و قرار دادن هنرمندان زير پوشش بيمه اجتماعي از جمله اقدامات مسئولان و سازمان هاي مربوطه براي حمايت از صنايع دستي بوده است. اقداماتي که باعث رونق اين حوزه در داخل وخارج از مرزهاي کشور شده است.

در نوروز امسال ميزان فروش صنايع دستي در استانهاي گلستان، مازندران، کهگيلويه وبوير احمد، سمنان، سيستان ، يزد،لرستان و اصفهان با افزايش چشمگيري روبرو شد. اين در حالي است که بنا به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور صنايع دستي ايران به کشورهاي همسايه هم راه يافته و قرار است در اين کشورها بازارچه هنرهاي دستي هنرمندان ايراني برگزار شود.

زهرا احمدی‌پور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به تلاش برای رونق صادرات صنایع دستی مي گويد: مقرر شده بازارچه صنایع دستی ایران را در کشورهای همسایه راه‌اندازی کنيم.

احمدي پور با اشاره به اينکه با مشارکت دو کشور عربی، پروژه امکان سنجی بازارچه موقت صنایع دستی ایران انجام می‌شودافزود: سومین بازار بین‌المللی صنایع دستی ایران فصل بهار در اروپا به منظور توسعه صادرات محصولات صنایع دستی راه‌اندازی می‌شود.

وي همچنين با اشاره به حمایت ویژه از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در زمینه گردشگری و صنایع دستی از توسعه آموزش رشته‌های صنایع دستی در استان‌ها خبر داد و گفت: احیاء رشته‌های صنایع دستی در دستور کار است و دانشجویان رشته هنر به عنوان سرباز هنر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بنابه گفته اين مسئول برا يممنوعيت واردات توليدات و شبه محصولات صنایع دستی نيز اقداملتي صورت گرفته است.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار