کد خبر: 845420
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹
رئیس مرکز بهداشت بیجار:
رئیس مرکز بهداشت بیجارگفت: بیجار به لحاظ میزان ابتلا و بروز بیماری تب مالت نه تنها در استان کردستان بلکه در غرب کشور جایگاه اول را داراست.

به گزارش جوان از کردستان مجید قیدارپور در مصاحبه با خبرنگاران در راستای بیماری تب مالت و راه‌های پیشگیری و کنترل آن، اظهار کرد: شهرستان بیجار به لحاظ میزان ابتلا و بروز بیماری تب‌مالت، نه تنها در استان کردستان بلکه در غرب کشور مقام نخست دارد، و شاید به نسبت میزان جمعیت نیز در کشور در رتبه‌های برتر قرار دارد.

وی ادامه داد: در شهرستان بیجار در سال 93 میزان بروز بیماری تب مالت یا بروسلوز 510 در 100 هزار نفر جمعیت بود، یعنی به ازای هر هزار نفر 5 نفر مبتلا به این بیماری بودند.

قیدارپور افزود: در سال 94 آمار مبتلایان به بیماری تب مالت در این شهرستان به 310 در 100 هزار نفر جعیت کاهش یافت که این میزان در سال 95 به 280 در 100 هزار نفر جمعیت رسیده است.

رئیس مرکز بهداشت بیجار ادامه داد: در سال 94 میزان بروز بیماری تب مالت در کشور 86 در 100 هزار نفر جمعیت بود و در استان کردستان 24 در 100 هزار نفر بوده است.

قیدارپور با بیان اینکه بیماری تب مالت، بیماری مشترک بین انسان و دام است، عنوان کرد: عوامل مدیریتی، سیاسی، اجتماعی و بیولوژیکی در شروع و بروز بیماری تب مالت دخیل و موثر است.

وی با اشاره به اینکه کنترل بیماری تب مالت توسط یک اداره یا یک سازمان و به تنهایی امکان‌پذیر نیست خواستار همکاری تمامی ارگان‌ها و ادارات و به ویژه مردم شد.

این مسوول اظهار کرد: بیماری تب مالت قابل ریشه‌کنی به طور کامل نیست بلکه می‌توان آن را با رعایت اصول بهداشتی کنترل و پیشگیری کرد.

رئیس مرکز بهداشت بیجار به طرح رصد بیماری تب مالت در کشور در راستای پیشگیری و کنترل این بیماری و انتخاب شهرستان بیجار به عنوان پایلوت خبر داد.

قیدارپور به استراتژی‌هایی در راستای رصد بیماری تب مالت اشاره کرد و گفت: بالابردن سواد افراد جامعه در راستای آشنایی با این بیماری و افزایش آگاهی آنان، ارائه آموزش‌های مستمر و مداوم، توسعه همکاری‌های بین‌بخشی، تقویت و همسوکردن نظرات در رابطه با این بیماری و ... از جمله استراتژی‌های این طرح است.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت با تمام توانش صرفا 25 درصد در سلامت مردم تأثیرگذار است، گفت: دامپزشکی، فرمانداری، بخشداران، دهیاران، سمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد، معلمین و تمام اقشار جامعه به ویژه خبرنگاران تماما به نحوی در سلامت مردم و افزایش آگاهی آنان در راستای کنترل و آموزش بیماری بروسلوز تأثیرگذار هستند.

وی با اشاره به وجود 240 روستای بیجار که دامپروری در آن به صورت سنتی است، اشاره و بیان کرد: تعداد محدود پرسنل دامپزشکی و محدودبودن دوز واکسن‌ها موجب شده است که دامپزشکی قادر به پوشش تمامی روستاها نباشد در نتیجه برخی از روستاها زیرپوشش دامپزشکی نبوده و منجر به بروز بیماری تب مالت و شیوع آن در این روستاها می‌شود.

قیدارپور ادامه داد: میدان دام معضل بزرگی است که موجب بروز و گسترش بیماری تب مالت در این شهرستان شده است.

این مسوول راه‌های انتقال این بیماری را راه تنفسی، راه خوراکی، پنیر و شیر و لبنیات غیربهداشتی و گوشت و بافت نیم‌پز دام، راه پوست زخمی و مخاط اشاره عنوان کرد.

وی گفت: واکسیناسیون دام، شستشوی دست‌ها با آب و صابون ،استفاده از دستکش هنگام لمس دام مبتلا، استفاده از ماسک هنگام پاک کردن محل نگهداری دام مبتلا، بهسازی محل دام و تعبیه تهویه هوا از از راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

قیدارپور در پایان افزود: خبرنگاران و رسانه‌ها و گروه‌های فعال در فضای مجازی بهترین ظرفیت در راستای بالابردن آگاهی مردم و افزایش اطلاعات و آموزش آنان هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار