کد خبر: 845376
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
روحانی و سرلشکر باقری با همتایان سوری خود تلفنی گفت‌وگو کردند
سه روز پس از حمله كور امريكا به خاك سوريه، مقامات كشورمان به عنوان مهم‌ترين متحد دولت قانوني اين كشور، رايزني‌هاي گسترده‌اي را براي محكوم كردن اين اقدام آغاز كرده‌اند...
سه روز پس از حمله كور امريكا به خاك سوريه، مقامات كشورمان به عنوان مهم‌ترين متحد دولت قانوني اين كشور، رايزني‌هاي گسترده‌اي را براي محكوم كردن اين اقدام آغاز كرده‌اند. دو روز پيش بود كه فعاليت‌هاي ديپلماتيك مقامات كشورمان بر محور مذاكره با مقامات روس و محكوميت شديد اين حمله توسط رئيس دولت قرار گرفت و حالا روز گذشته نيز علاوه بر صدور بيانيه محكوميت از جانب نمايندگان مجلس، رئيس دولت و رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح نيز گفت‌وگوهاي تلفني با همتايان سوري خود انجام دادند تا ادامه حمايت تهران از دولت قانوني دمشق را به اثبات برسانند.
 
بر اين اساس، حسن روحاني در تماس تلفني با «بشار اسد» رئيس‌جمهور سوريه، ضمن ابراز همدردي با خانواده شهداي حمله امريكا به سوريه، به همكاري اين كشور با سازمان ملل براي از بين بردن تسليحات شيميايي، اشاره و ادعاهاي مطروحه در اين خصوص را واهي و بدون سنديت خواند. وي سپس تأكيد كرد: اينگونه حملات تنها باعث روحيه دادن به تروريست‌هايي مي‌شود كه در ماه‌هاي اخير با شكست‌هاي سنگيني در سوريه و عراق مواجه شده‌اند.  روحاني حمله موشكي امريكا را حركتي عليه منافع كشور سوريه خواند و اظهار داشت: ما در عين حال مطمئن هستيم كه اين حملات كه تلاشي براي اختلال در روند مذاكرات صلح سوري - سوري بود، در سرنوشت مبارزه با تروريسم و آينده سوريه تأثيري نخواهد داشت.  رئيس‌جمهور با تأكيد بر اينكه در نهايت راه‌حل سوريه، راه‌حل سياسي خواهد بود، افزود: استفاده از سلاح شيميايي كه يك جرم نابخشودني است براي اين بود كه صحنه افكار عمومي دنيا را از واقعيت‌ها منحرف كنند و نبايد اجازه داد تروريست‌ها با بهره‌گيري از اين تسليحات، ديگران را متهم و بهانه اقدامات خلاف مقررات بين‌المللي را فراهم كنند.
 
رئيس‌جمهور با بيان اينكه «هماهنگي بيشتر ميان ايران، سوريه و روسيه مي‌تواند براي تحقق مبارزه عليه تروريسم بسيار مؤثر باشد»، اظهار داشت: آنهايي كه فكر مي‌كنند با حمايت از تروريست‌ها، مي‌توانند آينده سوريه را به نفع خودشان تغيير دهند، كاملاً در اشتباه هستند.
 روحاني همچنين بر تداوم حمايت از مردم سوريه تأكيد كرد.
بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه نيز در اين تماس تلفني با قدرداني از حمايت‌هاي جمهوري اسلامي ايران از سوريه، گفت: اين حملات موشكي امريكا كه در پي شكست‌هاي سنگين اخير تروريست‌ها و فروپاشي آنان انجام شد، تلاشي براي دادن روحيه به اين گروه‌ها و تضعيف مردم و ارتش سوريه بود.
حمله امريكا به سوريه تجاوزي آشكار است
همچنين، سردار سرلشكر محمد باقري، رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح نيز در گفت‌وگوي تلفني با سپهبد علي ايوب، رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح سوريه، با محكوم كردن شديد حمله امريكا به پايگاه هوايي ارتش سوريه گفت: ما اين اقدام را تجاوز آشكار به يك كشور مستقل و آزاده و خلاف قوانين بين‌المللي دانسته و به روح بلند شهداي ارتش و مقاومت سوريه درود مي‌فرستيم.
وي افزود: حادثه هولناك شيميايي خان شيخون، حادثه‌اي مشكوك و توطئه ضددولت و ملت سوريه بوده و مانند شما و روسيه معتقديم تحقيق و بررسي ميداني آن با تعيين يك گروه بي‌طرف ضروري است و مي‌تواند حقانيت مقاومت برابر اين تهاجم بي‌رحمانه را اثبات نمايد.  رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران تهاجم موشكي امريكايي‌ها به سوريه را تلاش كاخ سفيد و هم‌پيمانان براي توسعه تجاوزگري و احياي تروريست‌ها دانست و تأكيد كرد: ملت و نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران حمايت از مقاومت و رزمندگان سوريه برابر تروريست‌هاي تكفيري و مورد حمايت قدرت‌هاي استكباري را افتخار خود مي‌داند و اطمينان دارند دولت و ملت سوريه سرانجام بر تروريست‌ها فائق خواهند آمد.
 
در اين گفت‌وگو سپهبد علي ايوب، رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح سوريه نيز با تشكر از مواضع و حمايت‌هاي جمهوري اسلامي ايران از دولت، ملت و نيروهاي مسلح اين كشور در نبرد با تروريست‌ها و حاميان آنها گفت: موضع ايران در اين زمينه منطقي، آگاهانه و برخاسته از ادراك بالا و عميق بوده و در حقيقت مهم‌ترين تكيه‌گاه ما برابر اين تهديدات است.
سرلشكر باقري و سپهبد علي ايوب در پايان با تأكيد بر تداوم همكاري‌هاي متحدان سوريه برابر تروريست‌ها و حاميان آنها تأكيد كردند: تروريست‌ها در سراشيبي سقوط قرار گرفته‌اند و تجاوز آشكار امريكايي‌ها كه براي روحيه دادن به تروريست‌ها و همپيمانان آنان صورت پذيرفته است، نتيجه‌اي نخواهد داشت و به فضل الهي و به بركت خون شهداي مقاومت، شكست نهايي آنها نزديك است.
اقدام امريكا، ايجاد روزنه اميد براي فرار از شكست است
در تحولي ديگر 228 نماينده مجلس نيز در محكوميت حمله امريكا به سوريه بيانيه‌اي صادر كردند.  در بخشي از اين بيانيه آمده است: در شرايطي كه نيروهاي خارجي هر روز بيش از پيش توسط ملت سوريه محكوم به شكست‌هاي پياپي مي‌شوند، اين اقدام نامشروع امريكا به نوعي در راستاي حمايت از تروريست‌ها و ايجاد روزنه اميد براي فرار از شكست و روحيه دادن به آنها تلقي مي‌شود.  در بخش ديگري از اين بيانيه تأكيد شده است: بي‌ترديد بر اساس اعتراف سازمان ملل متحد كليه سلاح‌هاي شيميايي دولت سوريه در سال‌هاي گذشته نابود شده است و اقدام خلاف حقوق بين‌الملل امريكا بدون تشكيل كميته حقيقت‌ياب، بهانه‌اي جز حمايت از تروريست‌ها و جلوگيري از پيروزي‌هاي مردم سوريه نيست.
اين بيانيه در پايان اضافه كرده است: ما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ضمن محكوم كردن حملات موشكي امريكا به كشور سوريه و نقض حاكميت ملي يك كشور مستقل خواهان پاسخگويي مجامع بين‌المللي مي‌باشيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار