کد خبر: 845232
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
در حالي که قرار بود تا پايان سال 95عمليات گازرساني به شهرستان بم به پايان برسد اما پروژه با پيشرفت فيزيکي کمتر از 50 درصد معلق مانده است
عمليات گازرساني به شهرستان بم استان کرمان از اواسط سال 93 کليدخورد و قرار بود نهايتا تا پايان سال 95 به عنوان يکي از طرح هاي شاخص دولت، گاز طبيعي را به چندين شهر کرمان چندين شهر کرمان برساند. اما حالا پس از گذشت بيش از دو سال، از پنج فاز شهر تنها يک فاز داراي گاز است وعمليات گازرساني در پيشرفت فيزيکي کمتر از50 درصد معلق مانده است.
مريم احمدي

اوايل سال 95 همزمان با سفر رييس جمهور به استان کرمان طرح گازرساني به شهرستان بم افتتاح و مشعل گاز در ورودي شهر به صورت نمادين روشن شد. همزمان با طرح گازرسانی بم، گازرسانی به شهرهای راین، گلباف، گلزار و 50 روستای استان هم با مجموع 50 هزار خانوار آغاز شد.

اتفاقي که براي اهالي شهرستان بم که سالها با محدوديت ها وکمبودهاي فراوان دست و پنجه نرم مي کردند نويد بخش پايان روزهاي محروميت بود. پس از روشن شدن مشعل گاز در میدان ورودی بم امید می رفت طی پروسه ای زمانبندی شده، فاز دوم این پروژه یعنی لوله گذاری خیابان ها و کوچه ها و همچنین نصب علمک گاز هم به سرعت عملیاتی شود تا هرچه سریعتر مشعل گاز را در خانه های مردم روشن کند اما متاسفانه تا به امروز که بيش از يک سال از ان زمان مي گذرد تعداد علمک هاي نصب شده در بم به نصف ميانگين عده داده شده هم نرسيده است. اين در حالي است که قرار بود تا تيرماه سال 95 بخشي از شهرستان از نعمت گاز شهري بهره مند شوند اما سال گذشته اين زمان به اواخر سال موکول شد. سال 95 به پايان رسيد و گاز به بم نرسيد!

همه چيز گردن شرکت گاز است!

به رغم اينکه همواره بي پولي و کمبود اعتبار به عنوان مانع اصلي به ثمر رسيدن پروژه هاي عمراني اعلام مي شود اما آنچه از اظهارات مسئولان شهرستان بم برمي آيد، در خصوص پروژه مذکور بي توجهي مديران شرکت گاز و ناتواني پيمانکار در بکارگيري کارگران ماهر عامل اصلي تعلل در گازرساني به بم محسوب مي شود. اظهارات نماينده مردم بم، فهرج، ریگان و نرماشیر در مجلس شوراي اسلامي به خوبي گواه اين مدعاست.

حبیب‌الله نیکزادی‌پناه با تاييد اينکه شرکت گاز به تعهدات خود در گازرسانی به بم عمل نمی‌کند مي گويد: از روند اجرای پروژه گازرسانی در شهرستان بم به چند جهت گله‌مند هستیم، اول اینکه گازرسانی به لحاظ فنی انجام نشده است و دوم اینکه شرکت گاز به تعهدات خود به درستی عمل نمی‌کند و پیمانکارانی که در این زمینه به کار گرفته است توانایی اجرای این کار را ندارد.

وی با اشاره به اينکه به دلیل اینکه تاکنون شهرستان فاقد گاز بوده به لحاظ فنی پیمانکاران می‌بایست کارگران ماهر را در این زمینه به کار بگیرند مي افزايد: اما در سايه بي توجهي شرکت گاز پيمانکار به وظيفه خود به درستي عمل نمي کند و مشکلات فني در زمينه گازرساني دردسرساز شده است.

بنابه گفته ‌نیکزادی‌پناه شرکت گاز و پیمانکاران در زمینه این مشکلات هنوز دچار کش و قوس‌های مختلف هستند. ازانجا که پیمانکار مدعي است که کار خود را به درستی انجام داده لذا مقامات قضایی باید هر چه سریعتر به این موضوعات رسیدگی کنند!

مردم معترضند!

از زمان اغاز عمليات گازرساني به شهرستان بم در کنار کندي پيشرفت طرح مشکلات فني نيز خودنمايي مي کرد و همين مسئله سبب شده بود شهروندان به طور مکرر در خصوص کندي اجراي عمليات و مشکلات ناشي از ان بارها مراتب اعتراض خودرا به مسئولان شهرستان ازفرماندار و نماينده مجلس گرفته تا شهردار ابراز کردند . با اين حال دائما از انها خواسته شده بود صبوري پيشه کنند. حالا خود اين مسئولان به زمره شاکيان پيوسته اند و با گله از مسئولانشرکت گاز مي خواهند هر چه سريعتر اين غائله را ختم کنند.

کانال هاي حفر شده که به حال خود رها شده اند باعث ايجاد مشکلات تنفسي براي اهالي برخي مناطق به ويژه کودکان شده است. پس از اتمام لوله گذاري در برخي اماکن، معابر با اسفالت نصفه ونيمه به حال خود رها شده اند و چاله هاي کوچک و بزرگ در خيابان و کوچه ها به گودال هاي حادثه خيز براي شهروندان تبديل شده است.

گذشته از اين مردم نگرانند که تا چند ماه اتي اين روال همچنان به قوت خود باقي باشد و امسال هم گازبه خانه هايشان نرسد. با اين حال ظاهرا چاره اي جزو صبوري ندارند. جالب انکه به رغم خلف وعده هاي شرکت گاز، تعداد علمک هاي گاز که قراربود تا پايان سال 95 به 4500 عدد برسد حالادر کمتر از دو هزار علمک متوقف شده و گويا شرکت گاز هم براي پاسخگويي خود را موظف نمي داند و در سکوت و بيخيالي کانال هاي نصفه و نيمه را به حال خود رها کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار