کد خبر: 845215
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان از تخصيص 2میلیارد ریال ازمحل اعتبارات ملی برای مرمت پل تاریخی لاتیدان خبر داد.

اشکان مختاری ضمن اشاره به اينکه عمليات مرمت اين پل تاريخي اکنون آغاز شده است، گفت: پل تاریخی لاتیدان با 223 دهانه و بیش از یکهزار متر طول، طویل ترین پل تاریخی ایران محسوب مي‌شود و یکی از شاهکارهای دوره صفوی به حساب مي‌آيد که در حال حاضر 230 متر از طول و 30 دهانه از آن باقی مانده است.

وی با اشاره به نوع سازه پل و مصالح به کار رفته در آن، افزود: این پل برخلاف دیگر پل های دوره صفوی که آجری اند با سنگ های بی شکل ساخته شده ومیان دهانه های این پل،چشمه اتاق هایی وجود دارد که بر زیبایی این سازه افزوده است.

پل لاتیدان در شهرستان بندرخمیر بر روی رودخانه کل (کول) ایجاد شده و با شماره ثبت 19988 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. پل لاتیدان سال‌ها در زیر خاک مدفون بود تا اینکه در سال ۱۳۷۲، در اثر سیلاب نمایان شد.

این پل، در دوران شاه‌عباس بزرگ، برای انجام لشگرکشی برای بیرون راندن پرتغالی‌ها ساخته شده ‌است و پس از پایان کار لشگرکشی، در اختیار کاروان بازرگانی قرار گرفت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار