کد خبر: 845142
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نشست اضطراري شوراي امنيت روز جمعه و به دعوت بوليوي برگزار شد...
دكتر سيد نعمت‌الله عبدالرحيم‌زاده
نویسنده: دكتر سيد نعمت‌الله عبدالرحيم‌زاده

نشست اضطراري شوراي امنيت روز جمعه و به دعوت بوليوي برگزار شد تا موضوع حمله موشكي امريكا به پايگاه هوايي الشعيرات در نزديكي حمص سوريه مورد بحث و بررسي اعضاي شورا قرار بگيرد هر چند كه از قبل معلوم بود اين بحث و بررسي بيشتر يك جدال لفظي تند بين نماينده‌هاي روسيه و امريكا خواهد بود. در حالي كه نيكي هيلي، نماينده امريكا در سازمان ملل، تلاش مي‌كرد به هر صورت كه شده توجيهي براي اين حمله موشكي دست و پا كند، ولاديمير سافرونكوف، معاون نماينده روسيه در سازمان ملل، با توصيف اين حمله به «عمليات تجاوزكارانه» شديدترين حمله لفظي را بر امريكا وارد كرد و ساشا لورنتي، نماينده بوليوي، هم امريكا را متهم به «نقض خشن قوانين بين‌المللي» كرد. نتيجه اين نحو رو در رويي نه تنها به لحاظ سياسي و در جهت توجيه آن حمله موشكي امتيازي براي امريكا نداشت بلكه با متهم شدن به نقض حاكميت يك كشور و تجاوز نظامي آشكار، دست كم اين نشست به لحاظ حقوقي پيامد منفي براي امريكا داشته است. با وجود اين، ادعاي هيلي مبني بر آمادگي امريكا براي حملات بيشتر به سوريه حكايت از اشتهاي جنگ‌طلبانه واشنگتن و شخص دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا، براي مداخله نظامي بيشتر در سوريه دارد.
 
هيچ شكي نسبت به اشتهاي جنگ‌طلبانه ترامپ نيست و بايد گفت كه حملات موشكي اخير تنها نشانه اين اشتها نبوده ‌بلكه او اشتهاي خود را از همان روزهاي آغازين ورود به كاخ سفيد نشان داده بود. حدود يك هفته بعد از ورود ترامپ به كاخ سفيد بود كه او دستور اعزام نيروهاي امريكايي به يمن را صادر كرد و از زماني كه او در كاخ سفيد مستقر شده، مدام بر نيروهاي امريكايي در سوريه افزوده است. افزايش صدها تفنگ‌دار دريايي و تأسيس پايگاه‌هاي جديد مثل پايگاه نزديك شهر رقه، پايتخت خودخوانده داعش، يا پايگاه موسوم به خط مقدم توماس در نزديكي كوباني از جمله افزايش نيرو و تجهيزات امريكايي در سوريه طي همين مدت كوتاه از رياست جمهوري ترامپ است كه برخي نگراني‌ها نسبت به اهداف بلندمدت نظامي واشنگتن در سوريه را ايجاد كرده تا آنجا كه برخي چنين ارزيابي مي‌كنند كه واشنگتن به اين نحو زمينه استقرار دائمي نيروهايش در خاك سوريه را فراهم مي‌كند تا به وسيله همين نيروها سياست خود براي تجزيه اين كشور را دنبال كند. بنابر‌اين، حملات موشكي اخير امريكا به سوريه را بايد در ادامه سياستي دانست كه واشنگتن از ابتداي رياست جمهوري ترامپ در دستور كار قرار داده و اين حملات نه يك اتفاق يا حمله مقطعي بلكه نقطه شروع يك برنامه از مداخله گسترده نظامي است.
 
اين برنامه از وجهي همان وعده‌اي است كه ترامپ در زمان كارزار انتخاباتي خود و در مورد سوريه داده بود كه قاطع‌تر از باراك اوباما، رئيس‌جمهور سابق امريكا، عمل خواهد كرد. حالا او با اين حملات موشكي نه تنها جاه‌طلبي خود را به رخ ديگران كشانده بلكه با وعده نماينده‌اش در سازمان ملل در مورد حملات نظامي بيشتر عليه سوريه، بايد گفت كه جاه‌طلبي او بسيار بيشتر از شليك چند موشك كروز است و مي‌تواند نه تنها سوريه بلكه كل منطقه را به كام جنگ و خون‌ريزي بكشاند. ديميتري مدودف، از همين حالا و با گذاشتن پيامي در يك شبكه اجتماعي هشدار داده كه يك گام تا جنگ با امريكا باقي مانده و اگر جاه‌طلبي ترامپ بيشتر از اين باشد نه تنها اين گام بلكه گام‌هاي بيشتر جنگ با ديگر كشورها هم در پيش خواهد بود. همين گام‌ها بود كه قدم‌هاي اوباما را حدود سه سال و نيم قبل براي ورود به سوريه لرزاند و در نهايت مسير خود را به سوي مصالحه‌اي با روسيه تغيير داد. ترامپ مي‌خواهد نشان بدهد كه فردي متمايز از اوباما است و حتي با نكشيدن خط قرمز هم موشك شليك مي‌كند اما در عين حال ثابت مي‌كند كه به اندازه اوباما آگاه به عواقب كار خود نيست و همان كاري را مي‌كند كه خودش در سه سال و نيم قبل نسبت به آن اعتراض داشت. با وجود اين، به نظر مي‌‌رسد كه ترامپ چنان دچار كيش شخصيت خود شده كه حتي پيام‌هاي توئيتي آن زمان خود را هم فراموش كرده و با جاه‌طلبي خود به سمتي حركت مي‌كند كه مصيبت‌هاي آن براي متجاوزان به خاك سوريه بسيار بيشتر و خطرناك‌تر از تسليحات ادعايي شيميايي در سوريه است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار