کد خبر: 845131
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
معترضان در 35 شهر امريكا از جمله نيويورك و شيكاگو با برپايي تجمعي، ضمن محكوم كردن حمله موشكي امريكا به سوريه، توقف اين حملات را خواستار شدند.
معترضان در 35 شهر امريكا از جمله نيويورك و شيكاگو با برپايي تجمعي، ضمن محكوم كردن حمله موشكي امريكا به سوريه، توقف اين حملات را خواستار شدند. نمايندگان دموكرات كنگره نيز با انتقاد از اقدام يكجانبه دونالد ترامپ در حمله به سوريه، اعلام كردند كه رئيس‌جمهور بايد قبل از هر گونه استفاده از نيروهاي نظامي عليه سوريه در آينده مجوز كنگره را كسب كند.
 
حمله غيرمنتظره امريكا به پايگاه هوايي ارتش سوريه علاوه بر واكنش‌هاي خارجي، اعتراض‌هاي داخلي را نيز در پي داشته است. هرچند متحدان واشنگتن و جمهوريخواهان امريكا از اقدام دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور اين كشور از حمله به سوريه حمايت كردند اما هزاران نفر از مردم امريكا در 35 شهر مخالفت خود را با اين حمله اعلام كردند. شركت‌كنندگان در اين تجمع كه جمعه شب و به دعوت سازمان‌هاي ضد جنگ برگزار شد، دست‌نوشته‌هايي در مخالفت با حمله موشكي امريكا به پايگاه هوايي ارتش سوريه در دست داشتند. به گزارش خبرگزاري رويترز، تظاهرات‌‌كنندگان دست‌نوشته‌هاي زردرنگي در دست داشتند كه روي آنها نوشته شده بود «بمباران سوريه از مردم محافظت نمي‌كند، آنها را مي‌كشد». برخي ديگر نيز دست‌نوشته‌هايي حمل مي‌كردند كه روي آنها نوشته شده بود«خير! به نام انسانيت، ما از پذيرفتن يك امريكاي فاشيست خودداري كرديم». يك پيام واحد تظاهر كنندگان كه روي دست‌نوشته‌هاي آنها به چشم مي‌خورد اين بود كه «بمباران سوريه به جنگ بيشتر خواهد انجاميد و به آن پايان نخواهد داد». همچنين صدها نفر از مخالفان تجاوز نظامي امريكا به سوريه، در نيويورك و مقابل «برج ترامپ» تجمع كردند؛ تجمعي كه با سركوب و بازداشت معترضان مواجه شد. علاوه بر شهرهاي مختلف امريكا، كمپين ضد جنگ موسوم به «جنگ را متوقف كنيد» در اعتراض به حمله هوايي امريكا عليه دولت سوريه در خيابان‌هاي وست ‌مينيستر لندن تشكيل شد. اين نهاد كه سال‌ها مديريت آن بر عهده جرمي كوربين، رهبر كنوني حزب كارگر بود با شعارهاي «نه به حملات ترامپ به سوريه» و «نه به حمايت انگليس» مخالفت خود را با اين حملات نشان دادند.  اين اعتراضات پس از آن انجام شد كه دو ناو امريكايي در درياي مديترانه بامداد جمعه با شليك 59 موشك «توماهاك» پايگاه هوايي «الشعيرات» متعلق به ارتش سوريه در استان حمص را مورد هدف قرار دادند كه 10 تن در اين حمله كشته شدند.
 
هرچند مقامات وزارت دفاع امريكا اين حمله را موفقيت‌آميز توصيف كردند اما مقامات دفاعي روسيه گفته‌اند كه تنها 23 موشك به اين پايگاه اصابت كرده است و از سرنوشت 36 موشك ديگر اطلاعاتي در دست نيست. ديده‌بان حقوق بشر سوريه وابسته به معارضان دولت اين كشور ديروز اعلام كرد كه جنگنده‌هاي ارتش سوريه بعد از حمله موشكي امريكا به پايگاه الشعيرات، دوباره از اين پايگاه برخاسته و اهدافي وابسته به تروريست‌ها را هدف قرار داده‌اند. حمله موشكي امريكا به سوريه پس از جلسه شوراي امنيت سازمان ملل براي بررسي حمله شيميايي در ادلب كه بدون رأي‌گيري درباره پيش نويس قطعنامه‌هاي پيشنهادي پايان يافت، انجام شد. امريكا و ديگر كشورهاي حامي گروه‌هاي تروريستي در سوريه در اقدامي هماهنگ و با استفاده از دستگاه تبليغاتي و رسانه‌اي گسترده، دولت سوريه را به زعم خود مسئول حمله شيميايي به ادلب معرفي كردند.
  
مخالفت دموكرات‌ها
همزمان با اعتراض‌هاي مردمي، محافل امريكايي اقدام دونالد ترامپ را يك تجاوز و تعدي توصيف كرده‌اند چراكه وي براي اين كار حتي از كنگره هم مشورت نگرفته بود. برخي محافل و شخصيت‌هاي امريكايي نيز اين حمله را مغاير با قانون اساسي امريكا عنوان كرده‌اند. برني سندرز، سناتور دموكرات امريكايي جمعه شب با ابراز نگراني عميق خود از اقدام يكجانبه نظامي دولت امريكا در سوريه گفت: «اين حمله امريكا را بار ديگر گرفتار باتلاق مداخله نظامي بلندمدت در خاورميانه مي‌كند». به گزارش روزنامه امريكايي «كامون دريمز»، اين سناتور دموكرات با زير سؤال بردن انگيزه ترامپ در صدور دستور حمله روز جمعه به سوريه گفت: «تجربه 15 سال گذشته نشان داده كه چنين مداخلاتي براي امنيت امريكا، اقتصاد و مردم اين كشور خطرناك است». به گزارش سي ان ان، هيلاري كلينتون، نامزد دموكرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري 2016 امريكا نيز جمعه شب رفتارهاي ترامپ را رياكارانه توصيف كرد و گفت كه ترامپ از تصاوير كودكاني كه در حملات شيميايي كشته شدند براي توجيه حملات هوايي در سوريه استفاده مي‌كند و در عين حال، درها را به روي آوارگان اين كشور مي‌بندد. همچنين تيم كين، سناتور دموكرات امريكايي گفت: «اين اقدام نظامي كه رئيس‌جمهور امريكا عليه سوريه بدون رأي‌گيري از سوي كنگره انجام داده، مغاير با قانون اساسي است.» چاك شومر، رهبر دموكرات‌ها در سناي امريكا نيز مي‌گويد: «دولت ترامپ بايد قبل از اين حمله با كنگره مشورت مي‌كرد». از سوي ديگر، نانسي پلوسي، رهبر دموكرات اقليت مجلس نمايندگان امريكا نيز از پل رايان، رئيس مجلس خواست حمايت قانونگذاران را براي برگزاري نشستي جهت بررسي هر گونه تصميمي كه جان سربازان امريكايي را به خطر مي‌اندازد جلب كند.
  
تلاش براي افزايش فشار بر سوريه
همزمان با مخالفت‌هاي داخلي و خارجي با حمله امريكا به سوريه، برخي جمهوري خواهان تندرو سعي دارند تا فشارها عليه دولت سوريه را تشديد كنند. جان مك كين، سناتور جمهوري‌خواه امريكايي روز شنبه در سخناني گفت كه كاخ سفيد در حال بررسي استراتژي جامع‌تري در قبال مسئله سوريه است. به گزارش روزنامه واشنگتن اگزمينر، مك كين گفت كه دولت واشنگتن زماني كه برنامه‌اش درباره سوريه آماده شود، درباره آن با كنگره به بحث مي‌پردازد. وي تأكيد كرد: «آنها براي دستيابي به يك استراتژي كامل همكاري مي‌كنند و ما انتظار داريم كه خيلي زود اين برنامه آماده شود». مك كين يكي از جنگ طلبان امريكايي است كه حمايت خود را از حمله اخير ترامپ به سوريه ابراز داشت و خواستار تشديد حملات عليه دولت قانوني سوريه است. همچنين استيون منوشين، وزير خزانه‌داري امريكا، جمعه‌ شب از تصميم اين كشور براي اعمال تحريم‌هاي تازه عليه سوريه خبر داد. منوشين گفت: «اين تحريم‌ها در آينده‌اي نزديك و در واكنش به حادثه خان شيخون عليه دولت سوريه اعمال مي‌شوند». وي گفت كه واشنگتن تحريم را ابزاري بسيار كارآمد براي پيشبرد سياست‌هاي خود مي‌داند و در صورت نياز از اين ابزار استفاده مي‌كند.
  
درخواست ايجاد مناطق امن در سوريه
به دنبال حمله امريكا به سوريه، بنعلي ييلديريم، نخست وزير تركيه جمعه شب با استقبال از حملات موشكي امريكا به يك پايگاه هوايي در غرب سوريه، بار ديگر خواستار ايجاد مناطق امن و حائل در شمال سوريه شده است. به گزارش خبرگزاري آناتولي، نخست وزير تركيه تأكيد كرد: «واقعيت يك بار ديگر آشكار شد؛ منطقه امن در سوريه بايد قطعاً ايجاد شود و سوري‌هايي كه از جنگ فرار مي‌كنند بايد در اين مناطق امنيت داشته باشند. ما بر پيشنهاد خود به جامعه بين‌المللي براي ايجاد مناطق امن در شمال سوريه تأكيد مي‌كنيم و با تمام توانايي و ظرفيت خودمان براي فراهم كردن مقدمات اين كار تلاش خواهيم كرد». تركيه از سال 2013 در سوداي ايجاد منطقه امن بر فراز سوريه است تا از اين طريق بتواند گروه‌هاي تروريستي متحد خود را بيش از پيش تقويت كند اما به دليل مخالفت واشنگتن با اين مسئله تاكنون نتوانسته روياي خود را محقق كند. روسيه بارها مخالفت خود را با ايجاد منطقه امن در سوريه اعلام كرده و معتقد است كه اين مسئله به تشديد درگيري‌ها منجر مي‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
0
0
باز هم به غیرت مردم ان طرف, در این طرف که مدعیان اصلاحات به یکدیگر تبریک می گفتند!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
0
0
ترامپ با رفتارهای احمقانه اش عاقبت آمریکا را به اتش خواهد کشید وعمر ابرقدرتی آمریکا توسط ترامپ بسر خواهد آمد انشاء الله
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار