کد خبر: 844604
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مدير شبكه كودك و نوجوان سيما در گفت‌و‌گو با «جوان»:
شبكه كودك و نوجوان سيما با در دست داشتن دو كانال تلويزيوني «پويا» و «نهال» و مأموريت ذاتي آن كه توليد و پخش برنامه براي گروه سني نونهال و كودك است...
ماهواره‌ها در رقابت با  «پويا» و «نهال» درمانده‌اندنويسنده: محمدصادق عابديني

شبكه كودك و نوجوان سيما با در دست داشتن دو كانال تلويزيوني «پويا» و «نهال» و مأموريت ذاتي آن كه توليد و پخش برنامه براي گروه سني نونهال و كودك است، جزو شبكههاي استراتژيك تلويزيون به شمار ميرود كه علاوه بر بحث سرگرمي، موضوعات آموزشي و تربيتي را نيز دنبال ميكند و ميتواند نقش تعيينكنندهاي در شكلگيري سبك زندگي نسل آينده ايران اسلامي داشته باشد. محمد سرشار، مدير شبكه كودك و نوجوان سيما در گفتو‌‌گوي بهاري با «جوان» از برنامه و رويكرد اين شبكه براي سال 96 ميگويد. سرشار معتقد است شبكههاي كودك ماهوارهاي نميتوانند رقيب «پويا» و «نهال» باشند و با كاهش نفوذ روبهرو خواهند شد.

استقبال از برنامههاي نوروزي كانالهاي پويا و نهال را چطور ارزيابي ميكنيد؟

براساس بازخوردهاي تلفني، اينترنتي و حضوري ميتوانيم بگوييم به لطف خداوند، جشنواره نوروزي شبكه كودك با استقبال زياد خردسالان، كودكان و خانواده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هايشان مواجه شده و حد نصاب جديدي را در جذب مخاطب رقم زده.

در سال جديد شبكه كودك و نوجوان رويكرد و سياست خاصي را براي افزايش ميزان مخاطب و مقبوليت در ميان خانوادههاي ايراني خواهد داشت؟

براساس منظومه تربيتي پشتيبان شبكه كودك، گرايشهاي مخاطبان كليد اصلي فرآيند تربيت است. تربيت، طي مسيري از سوي متربي با هدايت مربي از مبدأ ميل تا مقصد نياز متربي است. هماكنون عنصر مقبوليت در شبكه كودك ايجاد شده و گرايشهاي مخاطب كوچكسال، به خوبي شناسايي شده. پاسخگويي اثربخش و كارآمد به نيازهاي مخاطب، رويكرد اصلي شبكه كودك در سال 1396 خواهد بود.

برخي از شبكههاي فارسي زبان ماهوارهاي شبكه كودك ايجاد كردهاند، اين شبكهها آيا ميتوانند رقيبي براي شبكه كودك و نوجوان باشند؟

براساس نظرسنجيهاي كشوري، در فصل بهار سال 1395 شبكه كودك توانست پربينندهترين شبكه براي مخاطبان كوچك سال بين شبكههاي داخلي و ماهوارهاي باشد. اين در حالي بود كه شبكه كودك داراي پخش آنالوگ نيست و پخش ماهوارهاي آن نيز در فضاي مناسبي صورت نميگيرد. با اين حال، اين موفقيت در فصلهاي بعدي هم تكرار شد و حتي بسياري از خانوادههاي داراي گيرنده ماهوارهاي، دوباره به ديدن كانالهاي پويا و نهال نشستند، به گونهاي كه حتي ميان دارندگان ماهواره نيز، شبكه كودك بيشترين مخاطب كوچكسال را داراست. لذا الان ميتوانيم بگوييم شبكههاي كودك ماهوارهاي رقيبي براي كانالهاي پويا و نهال نخواهند بود و به تدريج، مالكان و سرمايهگذاران اين شبكهها، متوجه كاهش نفوذ خود و افزايش هزينهها به نسبت منافع، خواهند شد.

به عنوان كارشناس تربيت كودك و مدير شبكه كودك و نوجوان، تا چه حد برنامههاي ماهوارهاي كودك را مخرب ميدانيد؟

مشاهده برنامههاي نامناسب ـ چه از شبكههاي داخلي و چه ماهوارهاي ـ آثار تربيتي كوتاهمدت و درازمدت دارد. نگراني اصلي ما در خصوص تغييرات سبك زندگي فرزندانمان در اثر تماشاي برنامههايي است كه به خوبي دروازهباني نشدهاند و منجر به ايجاد تعارضات فرهنگي براي مخاطب بيدفاع كوچكسال ميشوند.

سرمايه فرهنگي هر شخص براساس زيستبوم فرهنگي او شكل ميگيرد و بيدقتي در ورود عناصر جديد فرهنگي قطعاً منجر به ايجاد تعارضاتي ميشود كه در عنصر اصلي شكلدهنده شخصيت هر فرد، يعني هويت، خود را نشان خواهد داد.

آيا تفكيك كانال اميد از شبكه كودك و نوجوان زمينهاي براي استقلال كانالهاي پويا و نهال است؟

از شهريور 1394، طراحي صورت گرفته بر اين بوده است كه سه كانال تلويزيوني براي سه رده سني تأسيس شود. در فروردين 1395، پخش رسمي كانالهاي پويا و نهال ويژه خردسالان زير شش سال و كودكان شش تا 12 سال آغاز شد و در شهريور همان سال، پخش آزمايشي كانال اميد ويژه نوجوانان بالاي 12 سال در يك فركانس جداگانه شروع شد.

شبكه كودك اين آمادگي را دارد تا به محض آماده شدن تجهيزات فني لازم، در دو فركانس جداگانه، كانالهاي پويا و نهال را پخش كند اما چنين تصميمي در اختيار رئيس سازمان صدا و سيما و شوراهاي بالادستي است.

حجم توليدات ايراني براي سال جديد افزايش خواهد داشت؟

قطعاً بله. از ابتداي سال 1395، توجه به اقتصاد مقاومتي در شبكه كودك وجود داشت و با كاهش برنامههاي خارجي و افزايش برنامههاي ساخت ايران، حمايت عملي از توليد و اشتغال در زمينه برنامهسازي تلويزيوني شكل گرفت. شبكه كودك در سال 95 توانست با دو برابر كردن برنامههاي ساخت ايران، نسبت آنها را از 25 درصد به 50 درصد برساند. برنامهريزي سال 1396، رسيدن به 60 درصد برنامه ساخت ايران و 40 درصد برنامه خارجي است كه به اميد خداوند، با تأمين منابع مالي مورد نياز، محقق خواهد شد.

چه توليدات شاخصي براي سال جديد داريد؟

پخش توليدات شاخص سال جديد از جشنواره نوروزي آغاز شده است. مجموعه پويانمايي درخشان «بچههاي ساختمان گلها» به آموزش سبك زندگي اسلامي ايراني به مخاطبان خردسال ميپردازد. مجموعه عروسكي «پيم و پم» بر شكوفايي هوش زباني خردسالان تمركز كرده و مجموعه تلفيقي «مهد پويا» مهارتهاي فردي و اجتماعي خردسالان را تقويت ميكند. مجموعه تلويزيوني «جزيره دانش» بر توسعه فرهنگ علمي بين كودكان اصرار دارد و برنامه زنده عروسكي «مل مل» توجه ويژهاي به محيط زيست و زندگي سالم نشان خواهد داد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
0
0
چرا شبکه پویا فیلم کارتنی را که هر شب پخش میکرد در تابستان گذشته پخش نمی کند اینطوری بهتر بر تربیت وپرورش کودکان ایرانی نظارت وتسلط داردوکودک مجبور نیست برای کارتن شبکه های ماهواره را جستجو کند اتفاقا درس کودک هم بهتر میشود وباانگیزه وروحیه درس میخواند وکنترل ذهن کودک بهتر وبیشتر میشود /
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار