کد خبر: 844151
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
هوشمندي و نوآوري مهدويان در چينش دقيق عناصر سينمايي و بازگويي و بازسازي بخشي از تاريخ دهه ۶۰ به ويژه نيمروز ۱۹ بهمن سال ۱۳۶۰ بدون غلتيدن در دام روشنفكرمآبي، ايدئولوژي‌زدگي، افراط‌گرايي و خدشه به تاريخ «ماجراي نيمروز» را ديدني و ماندني كرده است.
نویسنده: جبار آذين
 
«ماجراي نيمروز» يك فيلم استاندارد سينمايي است و مضامين و محتواي متفاوت و ساختار هنري آن افزون بر اهالي سينما و منتقدان از مردم هم نمره قبولي بالايي گرفته است.
دومين ساخته سينمايي خوش ساخت و بامحتواي سازنده فيلم خوب و تأثيرگذار «ايستاده در غبار» يك فيلم تاريخي - اجتماعي سينمايي است كه با نبوغ از كوچه‌هاي آشناي سينماي مستند و ورود به خيابان عريض و طويل درام اجتماعي يك تريلر سياسي - اجتماعي را در قاب خوش‌نقش تصوير روايت مي‌كند.
 
پژوهش‌هاي خوب تاريخي، نگارش فيلمنامه‌اي درست پرداخت شده و خلق شخصيت‌هاي باورپذير و حادثه‌سازي‌هاي مطلوب سينمايي و همچنين گزينش فرم و روايتي شخصي و جانبدارانه از وقايع سياسي - اجتماعي دهه ۶۰ با ساختار حساب شده سينمايي كه آن را فراتر از استانداردهاي سينماي ايران قرار مي‌دهد و پرهيز از شعار، سطحي‌نگري و بازي‌سازي پذيرفتني بازيگران و تاريخ‌نگاري تصويري وفادارانه مستند از «ماجراي نيمروز» يك اثر سينمايي نمونه، جذاب و تأثيرگذار ساخته است.
 
مهدويان با دومين فيلم سينمایي خود بر سينماشناسي و تسلط بر ابزار و زبان سينما و تعهدات اجتماعي‌اش تأكيد كرده و نشان داده كه براي تداوم حضور فعال سينمايي‌اش بايد حسابي ويژه باز كرد.
مهدويان بايد به ياد داشته باشد كه لغزش يا گرايش ناپخته در ساختار فيلم‌هاي مستند حرفه‌اي يا ساختارهاي سينماي داستاني مي‌تواند ضربه‌هايي سخت به قوام و استحكام آثارش بزند لذا تعيين تكليف خود براي حضور در سينماي حرفه‌اي داستاني يا ساخت آثار مستند حرفه‌اي مي‌تواند او را با مخاطب انبوه و تكليف مخاطب را با آثار سينمايي داستاني و مستند او مشخص و روشن كند.
 
اين فيلم در عرصه توليد آثار انقلابي فقرزده سينماي ايران يك امتياز شاخص و برجسته محسوب مي‌شود. «ماجراي نيمروز» امتيازهاي هنري، سينمايي و محتوايي ارزشمند فراوان دارد اما تمام آنها به درستي مورد توجه و قضاوت ناداوري‌هاي جشنواره فيلم فجر قرار نگرفت.
از جمله طراحي‌هاي كاملاً حرفه‌اي و چهره‌پردازي هنرمندانه و باورپذير كه در ارائه شخصيت‌هاي فيلم با بازي خوب بازيگران اين اثر سينمايي براي مخاطب ملموس و پذيرفتني بود از نگاه مسئولان جشنواره ناديده گرفته شد كه اين جدا از غفلت و ناداني باعث ستم به هنرمندان «ماجراي نيمروز» شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار