کد خبر: 843878
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳
توسعه روابط اقتصادي با روسيه در سال 96
سفر به روسيه با تيم اقتصادي نشان از توسعه روابط اقتصادي با روسيه در سال 96 دارد كه در ارائه گزارش شخصيت‌هاي اقتصادي نمود پيدا كرده است.
استفاده از روبل و ريالدر مبادلات تجاري ایران و روسیه به گزارش جوان بعد از اعلام خبر امضاي 14 سند همكاري مسئولان اقتصادي رهاورد سفرخود را به روسيه رسانه‌اي كردند كه به بخش‌هاي مهم آن اشاره مي‌شود:  
رئيس‌كل بانك مركزي در بازگشت از مسكو از اتصال شبكه بانكي شتاب ايران و سامانه مير روسيه در آينده‌اي نزديك خبر داد و گفت: پروژه استفاده از پول ملي دو كشور در مراحل نهايي است و گردشگران دو كشور از خدمات اين كارت‌ها و استفاده از دستگاه‌هاي خودپرداز و پايانه‌هاي فروش بهره‌مند می‌شوند.
رئيس‌كل بانك مركزي افزود: مذاكرات تقريبا نهايي و مقرر شد متن تفاهمنامه، ظرف هفته آينده آماده و سپس امضا شود و پس از آن نيز به لحاظ فني يك ماه زمان نياز است تا اين اتصال برقرار شود كه دستاورد مثبتي در تسهيل گردشگري ميان ايران و روسيه خواهد بود و اميدواريم به زودي عملياتي شود.
وي گفت: ايجاد روش حساب مخصوص ميان بانك‌هاي مركزي ايران و روسيه، از ديگر موضوعاتي است كه دنبال كرده‌ايم، در واقع بعد از اينكه بانك مركزي روسيه به علت محدوديت‌هاي كاري كه نوع وظايفش با بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران متفاوت است، قرار شد وظايف را به دو بانك بزرگ ديگر اين كشور بسپارد، اين بانك‌ها كار را پيش خواهند برد و تجار دو طرف، در كالاهاي صادراتي و وارداتي، تسويه حساب‌ها را بر اساس پول ملي انجام خواهند داد.
رئيس كل بانك مركزي ادامه داد: يك حساب مشتركي وجود خواهد داشت كه در پايان هر سه ماه، مانده موجود در حساب به صورت نقدي تسويه مي‌شود و از اين بابت، با يكي از بانك‌هاي بزرگ روسيه به نام گازپروم بانك مذاكره كرديم كه خوشبختانه پذيرفتند و از طرف ايران نيز بانك ملي مسئول شد كه بتواند اين كار را عملياتي كند.
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين درباره دستاوردهاي سفر رئيس‌جمهور به روسيه به ويژه زمينه‌سازي ورود كالاهاي ايران به بازار اوراسيا، گفت:  اتحاديه اوراسيا مشتمل بر پنج كشور از جمله روسيه، بلاروس، قزاقستان، قرقيزستان و ارمنستان است كه ما از يك سال قبل در حال مذاكره هستيم و اين نخستين بار است كه ايران در اين زمينه با اوراسيا وارد مذاكره شده است.
نعمت زاده افزود:  در زمينه تعرفه‌هاي ترجيحي در حال مذاكره هستيم، البته در سفر روسيه و در مذاكرات روساي جمهور ايران و روسيه تأكيد شد كه آنها از عضويت ايران يا انعقاد قرارداد تجارت ترجيحي در مرحله اول با كشورهاي اوراسيا حمايت مي‌كنند.
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت:  اگر مذاكرات با مسئولان اوراسيا از جمله روسيه و چهار كشور ديگر ادامه يابد تا شش ماه آينده به نتيجه خواهيم رسيد.
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت:  روسيه به تنهايي براي ايران بازار بزرگ 140 ميليون نفري است و ظرفيت‌هاي خوبي براي توسعه روابط دارد و بايد سعي كنيم مكمل هم باشيم.
نعمت زاده افزود:  در بعضي زمينه‌ها مثل انرژي هر دو كشور از جمله توليدكنندگان عمده هستند و كار مشكل است اما در برخي زمينه‌ها مثل مواد غذايي، روس‌ها واردات زيادي دارند و مي‌توانيم سهيم باشيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار