کد خبر: 843853
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۵
مهران مديري بازيگر و كارگردان طنازي است كه در نوروز امسال با دو كار در تلويزيون ظاهر شد؛ يكي سري جديد برنامه «دورهمي» از شبكه نسيم و ديگري پخش تلويزيوني «شوخي كردم» كه در قالب طنز آيتمي و براي پخش در رسانه خانگي سال 92توليد شد
نويسنده:  معصومه طاهري
 
مهران مديري بازيگر و كارگردان طنازي است كه در نوروز امسال با دو كار در تلويزيون ظاهر شد؛ يكي سري جديد برنامه «دورهمي» از شبكه نسيم و ديگري پخش تلويزيوني «شوخي كردم» كه در قالب طنز آيتمي و براي پخش در رسانه خانگي سال 92توليد شد؛ البته امسال هم تنها رقيب مديري «خندوانه»بود؛ برنامه‌اي كه دوران افول خود را مي‌گذراند هرچند سعي مي‌كند نوآورانه باشد، اما نسبت به قبل جذابيت آن كمتر شده است. قبل از عيد با حضور چهارعروسك جايگزين جناب خان، اميد آن مي‌رفت كه شاهد تحول جديد در اين برنامه باشيم اما گويا خندوانه تمركز خود را در معرفي بازي و اجراي مسابقات گذاشته است چون دراين بخش‌ها نمود بيشتري دارد.
امسال هم سال مهران مديري است، چنانچه تقريبا او سكاندار لبخند در سال 96 محسوب مي‌شود. مديري پيش از اين به دليل انتقادات صريح و بي‌پرده‌اش با حاشيه سازي‌هاي شبكه‌هاي مجازي مواجه شده بود به طوري كه برنامه «دورهمي» او مدتي متوقف شد و اجازه پخش نگرفت و شايعات زيادي درباره او پخش شد. او در نوروز 96 بازهم در رسانه ملي حضور پيدا كرد‌، چه آنكه به نظر نمي‌رسيد با نزديك شدن به ايام انتخابات مهران مديري كه پيش از اين با حضورش در شبكه‌هاي خانگي استقلالش را به رخ كشيده بود و زبان تيز انتقادش نيز هميشه برخي سياسيون را رنجانده است دوباره به قاب تلويزيون، حداقل تا قبل از انتخابات بازگردد، با اين‌حال «دورهمي» شايد به دليل عيد نوروز يا هردليل ديگر در بخش آيتم‌هاي نمايشي با تحولاتي روبه‌رو بوده است و نقدهاي مديري هم در اين ايام كمتر به سياسيون نشانه رفته و بيشتر به مسائل خانوادگي و اجتماعي توجه داشته است.
مديري كه سال گذشته در برنامه «هفت» گفته بود تا چند سال آينده به جز ساخت چند فيلم قصد ندارد كار ديگري جز «دورهمي» را به انجام برساند ظاهراً بر گفته‌اش تأكيد دارد و فشارهاي سياسي و برخي كم تحملان نقد، نتوانسته‌اند او را از ميدان به در كنند؛ البته جذابيت‌هاي كار مديري هم غيرقابل انكار است. چند وقت پيش يكي از مجموعه‌هاي فعال در فضاي مجازي كه با نظر سنجي يك و دو مشهور است هم از مردم درباره دو برنامه «خندوانه »و «دورهمي» سؤال كرده بود، در آن ويدئو هم مي‌توانستيم به راحتي اقبال عمومي نسبت به عملكرد مديري را در سال 96 ببينيم.
اما آنچه دراين مقال مطرح است آن است كه مديري كارگرداني باهوش است. او مدت‌ها از تلويون دور بود آن هم در زماني كه نعمت پول و دست و دلبازي مديران در رسانه ملي باز بود و هر روز شاهد تاسيس يك شبكه بوديم. مديري با توجه به استعدادش توانست مخاطبان را هر هفته مجبور به خريد دي وي‌دي‌هاي خود كند و از اين طريق چند مجموعه طنز را ساخته و روانه بازار كرد؛ مجموعه‌هايي كه آيتم‌هاي كوتاه آن در فضاي مجازي همچنان دست به دست مي‌چرخد.
«شوخي كردم» يكي از آن آثاراست كه نوروز امسال از شبكه 5 پخش مي‌شود، به اين مجموعه كه براي رسانه خانگي توليد شده بوده است نگاه مي‌كنيم، جالب توجه است زيرا معمولاً خارج از رسانه ملي كارگردانان حتي با همه ادعاهاي مذهبي بودن خود اگر به جاي خاصي وابسته نباشند اولين كاري كه براي جذب مخاطب مي‌كنند كمرنگ كردن حجاب است و بعد از آن به اسم‌هاي مختلف سعي مي‌كنند از جاذبه‌هاي زنانه يا مردانه بهره ببرند كه همين امر باعث مي‌شود آثارشان در تلويزيون قابل پخش نباشد البته برخي از آنها دلخوش هستند كه وفور اين روند روزي رسانه ملي را مجاب كند تا با چارچوب فكري آنها قاب پخش خود را تنظيم كند و در آن روز اين آثار هم در صداوسيما به نمايش درآيد، درحالي‌كه مديري اين طور نبوده و نيست، هرچند او مدت‌ها با رسانه ملي درگيري علني داشت اما همان طور كه در «شوخي كردم» و ديگر آثار خانگي او مي‌بينيم چارچوب‌هايش هيچ وقت از عرف جامعه عدول نكرده است. اين در مرحله اول نشان مي‌دهد او به كار خود و توانمندي تيم كاري خود معتقد است كه نيازي به اين بازاريابي‌هاي تصنعي ندارد و دوم آنكه حساب مديري را بايد از حساب افرادي كه با خروج از رسانه ملي آن را به توپ مي‌بندند جدا كرد.
 
  مديري سرمايه اي براي امروز
مي‌توان گفت مديري يك سرمايه است كه پس از انقلاب و در فضاي موجود رشد كرده و بزرگ شده و تيغ نقدش را براي جامعه‌اش بيرون كشيده نه عليه آن و ارزش او وقتي بيشتر آشكار مي‌شود كه وي را در كنار برخي از كارگرداناني بگذاريم كه با وجود پول و هزينه‌هاي مختلف نتوانسته‌اند در داخل كارهاي درخوري بسازند و به بهانه‌هاي نبود امكانات، پول و محدوديت‌ها به راحتي ارزش‌هاي خود را با ارزش‌هاي كشور همسايه تنظيم و حتي بعد از خروج از ايران بازيگران را به فرار از كشور تشويق مي‌كردند درحالي‌كه مديري نه هيچ وقت ايران را به بهانه محبوبيت خود ترك كرده و نه ارزش‌ها را زير سؤال برده يا تحت فشار قرار داده و نقدهايش هم در جامعه مقبول است، زيرا از جنس مردم است نه خوشايند فلان حزب و گروه البته مديري بي‌نقص نيست اما انصافاً مشخصه‌هاي مثبت او برجسته هستند كه اميدواريم همين طور هم بماند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار