کد خبر: 843823
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۵
تنظيم موتور خودروي تهراني ها،حل مشکلات جوانان، راست و ريست کردن کارها و «فعلا برنامه نداشتن»از برنامه هاي نامزدهاي شوراي شهر تهران براي ورود به شوراست!
آرزو‌هاي شخصي و برنامه‌هاي رويايي نامزدهاي گمنام و نا‌آشنا براي تهران 13 ميليوني در ستاد‌هاي ثبت‌نام از تنظيم موتور خودرو‌ها گرفته تا حل مشكلات محله سكونت، معيشت مردم، رفع مشكلات شهرداري و خدمت صادقانه از سوي برخي نامزد‌ها حال و هواي ديگري به شور انتخابات پنجمين دوره شورا داده است به گونه‌اي كه برخي نامزدها نيز نخواستند برنامه‌هاي خود را فاش كنند تا شايد برنامه‌هاي آنان لو نرود و عده‌اي هم كه از وعده‌هاي مسئولان خسته شده بودند وعده به اجرا دادند تا بد قول نشوند.
 
با رشد 14 درصدي ثبت‌نام نامزدها، در مجموع 278 هزار نفر نامزد براي حضور شورا‌ها ثبت‌نام كردند. از اين ميزان ثبت‌نام، حدود 3 هزار نفر داوطلب با آرزو‌هاي كوچك و بزرگ و بعضاً رويا‌هاي دست نيافتني از طيف‌ها، جناح‌ها و گروه‌ها و رسته‌هاي شغلي مختلف جامعه براي نشستن بر صندلي سبز شوراي پايتخت ثبت‌نام كردند تا آرزوهاي خود را براي پايتخت‌نشينان محك بزنند.  
شورا‌ها با پشت سر گذاشتن چهار دوره با فراز و نشيب‌هاي بسياري از انحلال گرفته تا دستگيري اعضاي برخي شورا‌ها به‌دليل تخلف با كوله باري از تجربه به پيشواز پنجمين دوره شورا‌ها مي‌روند. هرچند در دوره اخير تعداد اعضاي شورا‌ها كاهش يافته است اما تعداد نامزد‌ها در اين دوره با رشد حدود 14 درصدي روز‌هاي شلوغي را براي ستاد‌هاي ثبت‌نام رقم زدند. در دوره سوم شورا‌ها ورود چهره‌هاي هنري و ورزشكار به شوراي پايتخت مرسوم شد و حالا هر شخصي كه در خود هنري و تخصصي ديده مي‌خواهد به شوراي شهر بيايد تا روياي بزرگ و كوچك خود را به حقيقت نزديك كند.
 
از تنظيم موتور خودرو‌هاي تهراني‌‌ها تا حل معيشت مردم كشور
خانمي كه چهره‌ا‌ش نشان مي‌داد سال‌هاست در تهران ساكن است و از برخي مسائل و مشكلات شهر گلايه دارد هدف از نامزدي خود در شورا را رسيدگي به مشكلات محله امام حسين (ع) و رفع مسائل آنجا عنوان كرده و مي‌گويد: برخي مشكلات قديمي محله ما سال‌هاست حل نشده و يك پايش در شهرداري و پاي ديگر در شوراست ولي كجاست حل‌كننده مشكلات ما، آمده‌ام تا خودم اين مشكلات رادر شورا حل كنم.
 
آقاي ميانسالي كه ديگر موي سياهي ندارد برنامه خود را براي شورايي شدن، تنظيم موتور تمامي خودرو‌ها در شهر عنوان كرد تا مشكل آلودگي هوا حل شود.
دختر جواني كه فرم ثبت‌نام در دست دارد تا آن را پر كند، مي‌گويد: حسب وظيفه انساني آمده‌ام تا چون خودم جوان هستم با برنامه‌هاي جديد مسائل و مشكلات قشر جوان را حل كنم.
خانم ديگر كه به‌همراه همسر و فرزند تازه متولد شده خود آمده است تا نامزد شورا شود، مي‌گويد: هدف من و همسرم آن است كه با همكاري و مشاركت يكديگر مشكلات شهر خودمان را حل كنيم، بنابراين شورا را براي اين كار انتخاب كرديم.
خانم جوان ديگري كه درصحبتش كمي لهجه دارد، مي‌گويد: ما مي‌توانيم طرح‌ها و ايده‌هاي خوبي براي شهر ارائه دهيم.
 
وي با اصرار خبرنگار هم حاضر نشد يك يا چند ايده و طرح خود را اعلام كند وفقط تأكيد كرد براي بهبود كارهاي مردم آمده است و مصاحبه نمي‌كند!
 
در كنار ميز ثبت‌نام هم آقايي كه خود را كارشناس ارشد مديريت توسعه پايدار معرفي مي‌كند، مي‌گويد: آمده‌ام كارها را راست و ريست كنم كه ناگهان متصدي ثبت‌نام مي‌گويد كارت ملي شما اعتبار ندارد و كارت ملي جديد خود را ارائه دهيد، آقاي ديگري هم علت حضور خود را در ستاد ثبت‌نام شورا‌ها حل معيشت مردم خوانده مي‌گويد: حالا اگر هم نشد چون تخصص خدمات شهري و فضاي سبز دارم مي‌خواهم به شهر و شهروندان خدمات رساني كنم. آمد ورفت هنرمندان ، ورزشكاران، دانشجويان، مداحان و شهروندان عادي فضاي انتخابات اين دوره شورا را متمايز از ديگر دوره‌ها كرده است.
   
همه آمده‌اند
در ستاد‌هاي ثبت‌نام برخي نامزدهاي گمنام و ناآشنا با چهره‌هاي شناخته شده‌ براي ثبت‌نام آمدند تا براي خود رأي جمع‌آوري كنند. در اين ميان برخي چهره‌هاي شناخته شده ثبت‌نام خود را به روز‌هاي پاياني كشاندند تا بهتر بتوانند اوضاع را رصد كنند و وارد عرصه رقابت شوند. حضور نامزدها در ستاد‌هاي ثبت‌نام به گونه‌اي بود كه تا نامزدي مي‌آمد خبرنگاران و عكاسان به دورش جمع مي‌شدند و با عكسبرداري و طرح سؤالات از نيت آن فرد براي حضور در شورا مطلع مي‌شدند. بسياري از اخبار و عكس‌هاي ثبت‌نام در ستاد‌ها در تعطيلي مطبوعات و كم كاري خبر‌گزاري‌ها در شبكه‌هاي مجازي منتشر مي‌شد. از فرد 25 ساله گرفته تا مرد 101 ساله ريش سفيدي كه براي شوراي شهر و روستاي خود داوطلب شدند.
   
حرف اول براي شبكه‌هاي مجازي
حالا در اين ايام شبكه‌هاي اجتماعي به خصوص تلگرام با ايجاد گروه‌ها و صفحات ويژه مطالب بسياري را به نامزدها اختصاص داده‌اند. بازار ارزيابي و نظر سنجي هم در برخي شبكه‌هاي مجازي گرم شده است، به گونه‌اي كه گمانه زني براي قبول يا رد صلاحيت نامزدها را هم مي‌توان در اين شبكه‌ها يافت!
وعده و عيد‌هاي برخي نامزد‌هاي تصدي صندلي و جايگاه اعضاي شورا آغاز شده است.
 
3 نفر از شوراي پايتخت نيامدند
از ۳۱ عضو كنوني شوراي شهر تهران ۲۸ نفر ثبت‌نام كرده‌اند و سه نفر يعني عباس شيباني، رحمت‌الله حافظي و معصومه آباد حاضر به ثبت‌نام نشده‌ا‌ند، البته از اين سه نفر، معصومه آباد در اطلاعيه‌اي اعلام كرد: «به احترام نسل دهه 60 كه بايد وارد چرخه مديريتي نظام شوند تا بتوانند با انديشه‌هاي نو گره گشا باشند از ثبت‌نام در دوره‌ پنجم شورا صرف‌نظر كردم» و رحمت الله حافظي كه اين اواخر از منتقدان سر سخت شهردار تهران بود با صدور دو اطلاعيه از ثبت‌نام امتناع ورزيد تا 28 نفر از شوراي دوره چهارم پايتخت دوباره به رقابت بپردازند.
 اعضاي فعلي شورا كارنامه چهارساله خود را در محك آزمون و سنجش شهروندان پايتخت‌نشين قرار دادند تا ببينند آيا نمره قبولي دريافت خواهند كرد يا كنار گذاشته خواهند شد تا فرصت به ديگران برسد.
 
287 هزار نفر نامزد شوراهاي شهر و روستا شدند
رئيس ستاد انتخابات كشور گفت: ۲۸۷ هزار و ۴۵۲ نفر در پنجمين دوره انتخابات شوراى شهر و روستا ثبت‌نام كردند.
 علي‌اصغر احمدي رئيس ستاد انتخابات كشور با اشاره به ارائه گزارشي از ثبت‌نام داوطلبان پنجمين دوره انتخابات شوراي شهر و روستا اظهار داشت: در اين دوره 287 هزار و 452 نفر مجموعا در انتخابات شوراى شهر و روستا ثبت‌نام كردند.
وي با اشاره به روند ثبت‌نام از داوطلبين پنجمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا، افزود: بخشي از ثبت‌نام‌ها به صورت دستي در بخشداري‌ها انجام شد كه به دليل برخي نوسانات در سامانه وارد سامانه خواهد شد.
  
رشد 14 درصدي ثبت‌نام در شوراها
رئيس ستاد انتخابات كشور با بيان اينكه ساعت 24 يك‌شنبه‌ گذشته براي رعايت مُر قانون ثبت‌نام از داوطلبان متوقف شد، تصريح كرد: به نسبت چهار سال قبل يعني سال 92 كه حدود 256 هزار داوطلب براي انتخابات شوراها ثبت‌نام كردند در سال 96، 14 درصد رشد داشتيم.
احمدي افزود: از كل داوطلبين 54 هزار و 888 نفر براي شوراهاي شهر هستند كه 20 درصد آمار را به خود اختصاص مي‌دهند و 232 هزار و 537 نفر براي شوراهاي روستاها ثبت‌نام كرده‌اند كه حدود 80 درصد را به خود اختصاص مي‌دهند. 17 هزار و 885نفر خانم‌ ثبت‌نام كرده‌اند كه 6/3 درصد اين آمار را به خود اختصاص مي‌دهند و 269 هزار و 540 نفر از ثبت‌نام‌كنندگان را آقايان تشكيل داده‌اند.
وي از ثبت‌نام 3هزار نفر براي تصدي 21 كرسي شوراي شهر تهران خبر داد و گفت: از اين تعداد 523 نفر خانم‌و 2هزار و 477 نفر از آنها آقاهستند.
 
رئيس ستاد انتخابات كشور افزود: براساس رده سني هم سن 30 تا 35 بيشترين ثبت‌نامي بوده‌اند كه 51 هزار و 992 نفر بودند. بالاي 75 سال هزار و 899 نفر ثبت‌نام كرده‌اند و كمترين سن هم 25 سال بود. بالاترين سن فردي 101 ساله بود كه در يكي از روستاها با همسر خود مراجعه كرده و هر دو ثبت‌نام كرده‌اند.
  
آغاز بررسي صلاحيت داوطلبان از 17 فروردين
با اتمام ثبت‌نام از نامزد‌هاي شوراهاي شهر و روستا رئيس ستاد انتخابات كشور گفت: هيئت‌هاي اجرايي در بخشداري‌ها و فرمانداري‌ها كار استعلام از مراجع چهارگانه را آغاز مي‌كنند و اين مراجع به مدت 10 روز فرصت خواهند داشت تا پاسخ استعلام را ارائه دهند.
وي با اعلام اينكه از 17 فروردين تا 23 فروردين هيئت‌هاي اجرايي كار بررسي صلاحيت‌ها را انجام مي‌دهند و يك روز فرصت دارند كه نتايج را به هيئت‌هاي نظارت بخش و نظارت شهرستان‌ها اعلام كنند، ادامه داد: روز اول ارديبهشت نتايج بررسي صلاحيت‌ها اعلام و روز دوم ارديبهشت نتيجه نهايي تأييد و ردصلاحيت‌ها به داوطلبان ابلاغ مي‌شود. آنهايي كه در اين مقطع تأييد صلاحيت شده‌اند نبايد در مرحله بعد رد شوند و آنها كه ردصلاحيت شدند چهار روز فرصت شكايت دارند.
رئيس ستاد انتخابات كشور با اشاره به زمان تبليغات كانديداهاي شوراي اسلامي شهر و روستا بيان كرد: از 21 ارديبهشت به مدت هفت روز تبليغات آغاز و در روز 28 ارديبهشت تبليغات ممنوع است و روز 29 ارديبهشت روز اخذ رأي خواهد بود.
 
احمدي به ارائه آماري از تعداد شهرهايي كه در آنها انتخابات شوراها برگزار مي‌شود پرداخت و گفت: براساس آمار در هزار و 244 شهر انتخابات شوراها انجام مي‌شود كه براي اين تعداد 6هزار و 756 نفر عضو اصلي و 2هزار و 754 نفر عضو علي‌البدل خواهند بود. در حدود 40 هزار روستا انتخابات انجام مي‌شود كه نسبت به دوره قبل 5هزار روستا اضافه شده كه اعضاي اصلي آنها 126 هزار نفر و اعضاي علي‌البدل 42 هزار و 700 نفر خواهند بود.
وي از هيئت‌هاي اجرايي بخش‌ها و شهرستان‌ها نيز درخواست كرد در روند رسيدگي به صلاحيت داوطلبان مُر قانون را رعايت كنند. حالا بايد منتظر ماند تا مشخص شود كدام نامزد‌ها صلاحيتشان تأييد مي‌شود و چگونه قرار است تبليغ نامزد‌ها با اين حجم انبوه متقاضيان صورت بگيرد . حالا كه همه از هر قشري آمده‌اند اين مردم هستند كه براي شهرشان تصميم خواهند گرفت تا با بهترين انتخاب اداره شهر خود را در دست بگيرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار