کد خبر: 843813
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۴
وزارت‌خارجه ايران در مقابل‌تحريم‌هاي يك‌طرفه اخير امريكا 15 شركت امريكايي ناقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بين‌المللي را از تاريخ اول فروردين ۱۳۹۶ در فهرست تحريم جمهوري اسلامي ايران قرار داد و اعلام كرد تحريم‌هاي اخير امريكا مغاير با متن و روح برجام است.
وزارت‌خارجه ايران در مقابل‌تحريم‌هاي يك‌طرفه اخير امريكا 15 شركت امريكايي ناقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بين‌المللي را از تاريخ اول فروردين ۱۳۹۶ در فهرست تحريم جمهوري اسلامي ايران قرار داد و اعلام كرد تحريم‌هاي اخير امريكا مغاير با متن و روح برجام است.
هنوز معلوم نيست كه شركت‌هاي امريكايي تحريم شده از سوي وزارت خارجه ايران چه زياني از اين تحريم‌ها مي‌بينند اما به نظر مي‌رسد وزارت خارجه ديگر مايل نيست به عبارت «مغاير با روح برجام» اكتفا كند و اين بار از عبارت «مغاير با متن و روح برجام» استفاده كرده است هرچند اين اقدام‌ها و عبارت‌ها – چه با متن و چه بي‌متن - همچنان نوعي روح بازي برجامي بين ايران و امريكاست و نوعي خسارت براي ايران و بهره مندي براي امريكا به حساب مي‌آيد.
در دور جديد تحريم‌هاي امريكا كه با عنوان تازه «سختگيري در اجراي برجام» شروع شده، سيستم دفاعي و موشكي كشور هدف قرار گرفته است و اگر چه اقدام وزارت‌خارجه ايران در تحريم شركت‌هاي امريكايي، يك قدم روبه جلو نسبت به رفتار قبلي اين وزارتخانه به حساب مي‌آيد، اما مذاكره‌كنندگان ايراني كه «با عجله»، «با غرور» و «با اعتماد» مذاكرات را به پايان بردند، اكنون «متن» برجام را هم زير پاي امريكايي‌ها مي‌بينند و عليه اين متن از دست رفته بيانيه صادر مي‌كنند. شايد توصيه خوبي به وزارت‌خارجه باشد كه از اين پس بيانيه‌هاي خود را كه براي «نقض متن برجام» صادر مي‌كند، شماره بزند تا معلوم شود براي اعتمادي كه به يك متن خالي با امريكا شده است، تا كي و تا چه شماره‌اي بايد بيانيه صادر كند.
ترامپ ديوانه قول داده بود برجام را پاره كند، اما شايد به او مشورت داده باشند كه برجام را به طور سمبليك پاره نكن كه تبعات رواني داشته باشد بلكه آن را به طور حقيقي زير پا بگذار و به شكل دروغين اجرا كن! و ايران را براي اين اجراي دروغين متهم كن. اين همان چيزي است كه اكنون امريكا در قبال برجام خود را به آن موظف مي‌داند و با تحريم‌هاي جديد و سختگيري در اجراي برجام و ترساندن شركت‌ها و بانك‌هاي بزرگ، عملا با برجام اقدامي فراتر از پاره كردن ظاهري انجام داده است.
    بيانيه وزارت‌خارجه
در بيانيه وزارت خارجه با عنوان «اقدام متقابل جمهوري اسلامي ايران براي تحريم شركت‌هاي امريكايي كه در جنايات رژيم صهيونيستي، پشتيباني از تروريسم و مشاركت در سركوب مردم منطقه نقش داشته‌اند»، آمده است: «وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران اقدام اخير دولت ايالات متحده در اعمال تحريم‌هاي فرامرزي يكجانبه عليه افراد و نهادهاي ايراني و غيرايراني به بهانه‌هاي ساختگي و ناموجه را به عنوان اقدامي خلاف حقوق بين‌الملل و مغاير با متن و روح برنامه جامع اقدام مشترك محكوم و مجدداً تكرار و تأكيد مي‌كند كه تقويت و توسعه توانمندي‌هاي دفاعي كشور، از جمله تقويت ظرفيت دفاعي موشكي به منظور اعمال حق دفاع مشروع در برابر هرگونه تجاوز خارجي و ارتقاي توان بازدارندگي در برابر تهديدها، امري قطعي و ترديدناپذير است و جمهوري اسلامي ايران در حفظ و حراست از كيان و تماميت ارضي خود و تأمين امنيت مردم هيچ محدوديتي براي خود قائل نيست.»
در اين بيانيه با اشاره به شركت‌هاي تحريم شده امريكا آمده است: «اين شركت‌ها به طور مستقيم و غيرمستقيم در ارتكاب جنايات ددمنشانه رژيم صهيونيستي در فلسطين اشغالي مشاركت يا معاونت داشته يا از اقدامات ترويستي اين رژيم پشتيباني كرده يا با نقض قطعنامه 2334 شوراي امنيت اقدام به گسترش شهرك‌سازي غيرقانوني در فلسطين اشغالي كرده‌اند. بر اين اساس هرگونه مراوده با اين شركت‌ها و نهادها ممنوع بوده، اموال آنها در حوزه صلاحيتي جمهوري اسلامي ايران مشمول توقيف خواهد بود و از صدور رواديد ورود به ايران براي آن دسته از اشخاصي كه داراي سمت يا مسئوليتي در اين شركت‌ها بوده يا به نوعي با آنها در ارتباط هستند، خودداري خواهد شد. وزارت امور خارجه همچنان به رصد فعاليت شركت‌ها، نهادها و افراد حقيقي و حقوقي امريكايي و نقش آنها در حمايت از جنايات رژيم صهيونيستي، پشتيباني از تروريسم، مشاركت در سركوب مردم منطقه و به ويژه نقش آنها در بي‌ثبات‌سازي منطقه ادامه داده و در صورت لزوم نام‌هاي بيشتري را به فهرست افراد و نهادهاي تحت تحريم جمهوري اسلامي ايران خواهد افزود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار