کد خبر: 843807
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۹
محقق دانشگاه گلاسگو موفق به ساخت پوست مصنوعي شد كه مي‌تواند به پروتز حس لامسه بدهد و با استفاده از نور شارژ شود.
به گزارش ايسنا به نقل از نيواطلس، راويندر داهيا از محققان دانشگاه گلاسگو است كه در زمينه نانوالكتريسيته فعاليت مي‌كند.
وي به همراه تيمش موفق شده‌اند گامي بزرگ در زمينه توليد پوست مصنوعي با استفاده از نانوسلول‌هاي خورشيدي بردارند و نمونه‌اي از پوست مصنوعي را طراحي كنند كه با يك شبكه عصبي مناسب علاوه بر اينكه به صورت خودكار شارژ مي‌شود حس لامسه را نيز به پروتزها منتقل مي‌كند.
اين پوست كه از نظر الكتريكي رساناست ضخامت فوق العاده كم و جنس بسيار مقاومي دارد كه به خاطر استفاده از گرافن در ساختار آن است.
نكته جالب توجه اين است كه گرافن يكي از مواد گرانقيمت محسوب مي‌شود اما دكتر داهيا در سال 2015 موفق به ساخت نمونه‌اي از آن شد كه قيمتش 100 برابر نمونه‌هاي مشابه ارزانتر بود و حال با استفاده از همان نمونه وي به همراه تيمش موفق به ساخت اين پوست مصنوعي تركيبي شده‌اند.
سال‌هاست محققان تلاش مي‌كنند با استفاده از حسگرهاي فشاري و قرار دادن آنها در مواد مختلف موفق به طراحي پوست مصنوعي با حساسيت نزديك به پوست انسان شوند. اين پوست بايد بتواند دما، جنس مواد و ميزان رطوبت آنها را تشخيص دهد و به همين دليل نياز به حسگرهاي متنوعي دارد كه بايد شارژ شوند.
داهيا و تيمش با استفاده از يك لايه گرافن كه يك لايه محافظ پليمري نامرئي روي آن قرار گرفته موفق شدند ميزان حساسيت اين پوست را نسبت به فشار به 11/0 كيلوپاسكال برسانند.
ويژگي گرافن اين است كه شفاف است و 98 درصد پرتوهاي فرودي را از خود عبور مي‌دهد و محققان با استفاده از اين قابليت نانوسلول‌هاي خورشيدي را در زير آن تعبيه كردند تا توليد انرژي مورد نياز براي شارژ حسگرها كه حدود 20 نانو وات است، با استفاده از نور انجام شود.
داهيا در مصاحبه خود گفت: ما در حال تلاش براي ذخيره انرژي در اين پوست تركيبي هستيم تا بتوانيم مدت زمان كاركرد آن را افزايش دهيم و تقريباً دائمي كنيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار